پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی

پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی

اگر درباره پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی اطلاعات کافی ندارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. رزین کاری و ساخت محصولات رزینی امروز یکی از پررونق‌ترین حرفه‌ها بشمار می‌رود. در گذشته شاید از رزین اپوکسی تنها برای کفپوش محیط‌های مختلف و برخی صنایع استفاده می‌کردند، اما امروز رزین اپوکسی توانسته در صنایع کوچک نیز ورود کند. بسیاری از نجاران و افرادی که محصولات چوبی تولید می‌کنند، به رزین اپوکسی نیز علاقه زیادی نشان می‌دهند.

از رزین اپوکسی می‌توانید برای جذاب‌تر کردن محصولات چوبی همچون میز، صندلی، عسلی، تابلو و سینی‌های چوبی استفاده کنید. اما برای اینکه رزین زیبایی و کیفیت کافی را روی سطح چوب داشته باشد، لازم است پرایمر کردن چوب را نیز یاد بگیرید. در این قسمت از پاشا لیزر به پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی اشاره خواهیم کرد.

چرا سطح کار رزینی حباب میزند؟

آیا رزینی که روی سطح چوب ریختید جذب چوب شده و یا اینکه روی چوب حباب‌های زیادی ایجاد کرده؟ درباره تأثیر پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی آگاهی کافی دارید؟ یکی از مهم‌ترین فواید پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی همین است که از جذب زیاد رزین به چوب و حبابی شدن پس از اجرا جلوگیری می‌کند.

پرایمر کردن سطح کار پیش از ریختن رزین اپوکسی تقریباً مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بخش تولید محصولات چوبی به‌ویژه میز و صندلی بشمار می‌رود. پرایمر لایه‌ای بسیار نازک اما مقاوم روی سطح کار ایجاد می‌کند و سبب باقی ماندن رزین روی سطح کار می‌شود. اما پرایمر چیست و پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی چقدر مهم است؟

در ابتدا بهتر است توضیحی مختصر در ارتباط با پرایمر ارائه کنیم.

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرایمر یکی از مواد یا ابزار افزایش کیفیت، ماندگاری و زیبایی محصولات رزین اپوکسی محسوب می‌شود. پرایمر یک لایه بسیار نازک است که هرگونه منافذ موجود بر روی چوب را مسدود می‌کند و از تنفس چوب پس از رزین ریزی جلوگیری می‌کند. درواقع زمانی که لایه‌ای از پرایمر روی چوب قرار می‌گیرد دیگر نتیجه کار رزینی شما حباب‌دار، ناهموار و ناقص نخواهد شد.

لایه پرایمری که روی سطح کار چوبی کشیده می‌شود، کمتر از 300 میکرون ضخامت دارد. زمانی باید از پرایمر روی چوب استفاده کنید که چوب کاملاً خشک باشد.

ترکیبات پرایمر چیست؟

ماده‌ای که برای پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی بکار گرفته می‌شود، ترکیبات بخصوصی ندارد. درواقع ماده‌ای که قرار است به‌عنوان پرایمر چوب استفاده کنید همان رزین اپوکسی چوب است. برخی این سؤال را دارند که آیا باید ترکیبات دیگری نیز به پرایمر اضافه کنیم؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم: خیر، نیاز نیست هیچ ماده دیگری به رزین اپوکسی چوب اضافه کنید.

کدام رزین اپوکسی برای پرایمر کردن چوب بهتر است؟

این کاملاً بستگی به نوع رزینی دارد که شما قرار است روی چوب بریزید. کافی است رزین متناسب با نوع چوبی که استفاده می‌کنید باشد، مقداری از همان رزین را به‌عنوان پرایمر استفاده کنید.

پرایمر رزین اپوکسی می‌تواند سیلر یا پلی‌استر باشد؟

یکی از اشتباهات شایع هنرجویان اپوکسی کار این است که رزین کاری را با رنگ آمیزی و نقاشی چوب اشتباه می‌گیرند. پرایمر رزین هیچ تشابهی به پرایمر کردن سطح چوبی که قرار است رنگ آمیزی شود ندارد. رزین پلی‌استر حاوی حلال است و هیچ سازگاری و تناسبی با رزین اپوکسی ندارد. بنابراین شما نمی‌توانید از این ماده جهت پرایمر کردن سطح کار جهت رزین ریزی استفاده کنید.

اجرای رزین اپوکسی روی سطحی که قبلاً با پلی‌استر پرایمر شده است

برخی از اپوکسی کاران تازه‌کار تصور می‌کنند، اگر یک سطح کار مدت‌ها قبل با رزین پلی‌استر پرایمر شده باشد، قابلیت رزین ریزی با نوع اپوکسی را دارد. اما این تصور کاملاً اشتباه است. تفاوتی ندارد چه زمانی از رزین پلی‌استر برای پرایمر کردن سطح کار استفاده کردید، درهرصورت این ماده یا هر ماده دیگری که به‌عنوان پرایمر استفاده کردید سبب خراب شدن رزین اپوکسی می‌شوند.

چرا باید سطح کار را پرایمر کنیم؟

سطح چوب بخصوص اگر طبیعی باشد، پر از منافذ ریزودرشت است. ممکن است بتوانید منافذ بزرگ را با سمباده برطرف کنید، اما منافذ کوچک قابل دیدن نیستند و زمینه جذب رزین را فراهم می‌کنند. قصد ما از پرایمر کردن چوب این است که جلوی تنفس کردن چوب را بگیریم و منافذ را کاملاً مسدود کنیم.

رزین اپوکسی که برای ساخت محصولات چوبی استفاده می‌کنیم فوق‌العاده رقیق و شل است و قدرت نفوذ بالایی دارد. بنابراین درصورتی‌که منافذ چوب چشمه گیری نشوند، رزین وارد منافذ شده و سطح کار یکدست نمی‌شود. همچنین شما مجبور می‌شوید بارها رزین ریزی را تکرار کنید، که این خود سبب افزایش هزینه‌‌ ساخت محصول می‌شود.

اگر پرایمر انجام نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

شما می‌توانید سطح چوب را پرایمر نکنید، اما زمانی که رزین وارد فاز خشک شدن می‌شود نتیجه‌اش را خواهید دید. رزین پس از ورود به منافذ چوب هوا برداشته و در قالب حباب‌های متعدد روی سطح رزین می‌آید. چنین حالتی را شما نمی‌توانید با شعله گرفتن کنترل کنید و بعد از خشک شدن نیز مقدار زیادی حباب روی سطح کار مشاهده می‌شود.

مراحل پرایمر کردن چوب

  • ابتدا باید ببینید که سطح کار شما به چه میزان ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی نیاز دارد.
  • پس‌ازاینکه رزین موردنیاز برای اجرای کار را آماده کردید، لایه‌ای بسیار نازک از رزین را با استفاده از کاردک روی سطح چوب بکشید.
  • اضافات رزین را به سمت لبه‌ها ببرید تا سرازیر شود.
  • سپس با استفاده از یک قلم‌مو اطراف چوب را دورگیری کنید و قطرات رزینی را برطرف نمایید.
  • پیش از اینکه پرایمر وارد فاز ژل شود، هر 30 دقیقه یکبار شعله را به‌صورت یکنواخت و گذرا روی آن بگیرید تا حباب‌های احتمالی برطرف شوند.
  • یک شبانه‌روز فرصت دهید تا سطح کار خوب خشک شود.
  • برای اینکه در طول 24 ساعت سطح پرایمر گردوغبار محیط را به خود جذب نکند روی آن را بپوشانید.
  • پس از خشک شدن می‌توانید رزین ریزی را انجام دهید.

اگر علاقه‌مندید هنر رزین اپوکسی را تبدیل به یک شغل خانگی کنید و نیاز به صفر تا صد ابزار شروع اپوکسی کاری دارید، پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر دیدن کنید. این فروشگاه تمام ابزار و موادی که برای شروع کار اپوکسی کاری نیاز دارید، را عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی