کاربرد انواع رزین و تفاوت آن با کریستال سرورنیک

کاربرد انواع رزین و تفاوت آن با کریستال سرورنیک

اگر وارد بازار لوازم دکوراتیو و اکسسوری‌های فضای داخلی منزل یا حتی اداری شوید، جایگاه خاص محصولات رزینی توجهتان را جلب خواهد کرد. در چند سال اخیر رزین اپوکسی و محصولات تولیدشده از آن، موفق شده‌اند سهم چشمگیری از بازار محصولات آنتیک و اکسسوری‌های دکوراتیو را به خود اختصاص دهند. در این میان نمی‌توان جذابیت کریستال‌های سرورنیک را نادیده گرفت. ما در بخش تحریریه پاشا لیزر قصد داریم درباره تفاوت‌های کریستال سرورنیک با رزین صحبت کنیم و به شما بگوییم که کاربرد هر کدام چیست!

فرق بین کریستال سرورنیک و رزین

با توجه به استقبال زیاد مردم از این نوع محصولات رزینی طبیعتاً بازار کار محصولات رزینی نیز رونق گرفته و هنرجویان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. شما امروز می‌توانید با گشتن در بازار چند محصول رزینی کوچک و بزرگ زیبا خریداری کنید، یا اینکه هوشمندانه‌تر رفتار کنید و خودتان با کمی هزینه تبدیل به یک تولیدکننده محصولات و اکسسوری‌های رزینی شوید. برای شروع کار تنها به علاقه و پشتکار درزمینهٔ آموزش اپوکسی کاری نیاز دارید.

اگر دقت کرده باشید کریستال‌های سرورنیک نیز محبوبیت زیادی دارند و می‌توان روی آن‌ها نیز به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال حساب کرد. پس اگر در مورد این دو متریال ساخت محصولات دکوراتیو و آنتیک دو دل هستید و حتی تفاوت‌هایشان را نیز نمی‌دانید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. ابتدا اشاره‌ای مختصر به کریستال سرورنیک خواهیم داشت.

کریستال سرورنیک و ویژگی‌های آن

خیلی از افراد که نسبت به رزین و کریستال سرورنیک آگاهی چندانی نداشته باشند، نمی‌توانند تفاوت‌هایشان را از هم تمیز دهند. کریستال سرورنیک ماده‌ای است رزینی و همچون رزین اپوکسی دوجزئی است. این محصول کاربردها و مزیت‌های بسیاری به همراه دارد و هنرمندان می‌توانند در صنایع مختلف از آن استفاده کنند.

کریستال سرورنیک در مشاغلی همچون کار با چوب، کار با سفال، کار با پلی‌استر، کار با شیشه و کار با سرامیک کاربرد دارد. بنابراین می‌توانید با همین اشاره مختصری که به چند مشاغل کردیم بفهمید که چقدر سرامیک سرورنیک می‌تواند برای شما در هر شغل هنری سودآور و مفید باشد. به‌طورکلی با استفاده از کریستال سرورنیک می‌توانید یک لایه بسیار شفاف، شیشه‌ای و زیبا روی محصولاتی که تولید می‌کنید، ایجاد نمایید.

کار کردن با کریستال سرورنیک سخت است؟

کار کردن با کریستال سرورنیک یا به‌عبارت‌دیگر رزین کریستال سرورنیک فوت‌وفن‌های خود را دارد و شاید حتی نسبت به رزین اپوکسی کار کردن با آن کمی سخت‌تر باشد. با یادگیری ریزه‌کاری‌های کار با این رزین شما می‌توانید هر محصولی را به بهترین شکل تولید کنید و از جذابیت آن لذت ببرید.

فوت‌وفن‌های کار با رزین کریستال سرورنیک

ترکیب دو جزء

اولین و مهم‌ترین بخش فوت‌وفن‌های کار با این رزین نحوه محاسبه اندازه‌ها و ترکیب دو جزء آن است. برای تهیه کریستال سرورنیک باید دو جزء را به اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. سپس ترکیب رزینی به‌دست‌آمده را با استفاده از قلم‌مو روی محصولی سفالی، شیشه‌ای، سرامیکی یا هر محصولی که مدنظرتان است بکشید.

نحوه هم زدن رزین

در ترکیب کردن دو جزء رزین کریستال سرورنیک حتی نحوه هم زدن هم مهم است. ترکیب را باید تنها در یک جهت هم بزنید و از تند تند هم زدن آن‌ها خودداری کنید.

ابزار ترکیب اجزای رزین

برای ترکیب رزین کریستال سرورنیک حتماً از میله چوبی یا فلزی استفاده کنید. می‌توانید از یک قلم‌مو چوبی برای ترکیب آن‌ها استفاده کنید، اما سمت مودار آن را داخل رزین نبرید. استفاده از سری مودار قلم‌مو برای هم زدن رزین سبب ایجاد حباب در آن خواهد شد.

چند فرق بین کریستال سرورنیک و رزین اپوکسی

  • کریستال سرورنیک ماده‌ای است دوجزئی مناسب برای لعاب‌دار کردن محصولات.
  • استفاده از کریستال سرورنیک باعث ایجاد لایه‌ای شیشه‌ای روی محصول شده و به آن افکت سرامیکی می‌دهد.
  • از کریستال سرورنیک می‌توانید روی هر سطحی استفاده کنید.
  • رزین اپوکسی ماده‌ای است دوجزئی که از ترکیب رزین و هاردنر به دست می‌آید.
  • از رزین اپوکسی جهت قالب‌گیری و تولید محصولات حجمی استفاده می‌کنند.
  • اجزای رزین اپوکسی را می‌توانید در نسبت‌های متغیر ترکیب کنید و به غلظت‌های متفاوت برسید.
  • اجزای کریستال سرورنیک را باید حتماً یک‌به‌یک ترکیب کنید. یعنی هرچقدر سرورنیک استفاده کردید، به همان میزان هاردنر اضافه کنید.
  • رزین اپوکسی را شاید لازم شود چند بار اجرا کنید تا به یک لایه مطلوب دستیابید.
  • کریستال سرورنیک را یکبار و یک لایه روی محصول اجرای کنید کافیست.
  • پس از خشک شدن کریستال سرورنیک نسبت به ضربه مقاوم می‌شود و اصلاً ترک نمی‌خورد.
  • کریستال سرورنیک را باید با قلم‌مو روی محصول بکشید و تنها از یک جهت برای کشیدن رزین سرورنیک روی آن استفاده کنید.
  • رزین اپوکسی را باید پس از ترکیب کردن داخل قالب یا روی سطح بریزید و نمی‌توانید از قلم‌مو استفاده کنید.
  • بعد از ایجاد یک لایه کریستال سرورنیک نمی‌توانید مجدداً یک لایه دیگر روی آن بکشید.
  • بعد از اجرای رزین اپوکسی اگر لایه کافی و مطلوب نبود می‌توانید پس از خشک شدن یک لایه دیگر اضافه کنید.

انواع رزین و کاربردهایشان

همان‌طور که گفتیم کریستال سرورنیک یکی از انواع رزین است، اما با رزین اپوکسی تفاوت دارد. بهتر است انواع رزین را نام ببریم تا راحت‌تر متوجه شوید که تفاوتشان چیست!

  • رزین اپوکسی 20 درصد : رزین اپوکسی 20 درصد مصرف صنعتی دارد. از این نوع رزین مجسمه‌سازان نیز گاهی استفاده می‌کنند. رزین اپوکسی 20 درصد بعدازاینکه کاملاً منسجم شود، مات خواهد شد.
  • رزین اپوکسی 50 درصد : رزین اپوکسی 50 درصد نسبت به 20 درصد غلظت بیشتری دارد. این رزین شفاف است و به همین علت در تولید زیورآلات و محصولات دکوراتیو کاربرد زیادی دارد. این رزین در صنایع نیز زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزین اپوکسی 50 درصد نیاز به حباب‌گیری دارد و برای کار با چوب، فلز و قالب مناسب است.
  • رزین اپوکسی 64 درصد : کار با رزین اپوکسی 64 درصد به مراتب از دو نمونه اول راحت‌تر است، چراکه رقیق است. این رزین احتیاجی به حباب‌گیری ندارد و برای مصرف آن نیز نیاز به گرم کردنش نخواهید داشت. از این رزین اپوکسی معمولاً برای تولید محصول داخل قالب سیلیکونی استفاده می‌کنند. اکثراً هنرمندان اپوکسی کار از این رزین برای تولید محصولات و آثار هنری سه‌بعدی استفاده می‌کنند.
  • رزین پلی‌استر : رزین پلی‌استر مصرف صنعتی دارد. از این رزین در هنر مجسمه‌سازی نیز استفاده می‌کنند. رزین پلی‌استر بعد از خشک شدن تغییر رنگ داده و متمایل به رنگ زرد می‌شود. از رزین پلی‌استر نمی‌توانید برای ساخت محصولات دکوراتیو و تزئینی استفاده کنید، مگر اینکه با رنگ آن مشکلی نداشته باشید.
  • کریستال سرورنیک: کریستال سرورنیک ترکیب جزئی از رزین و هاردنر به میزان مساوی است. نسبت به رزین اپوکسی 50 درصد گرانروی پایین‌تری دارد، بنابراین برای ایجاد لایه روی حجم‌های کروی چندان مناسب نیست. کریستال سرورنیک نیاز به حرارت و اجرای مجدد ندارد.

کریستال سرورنیک در چه مدت زمانی خشک می‌شود؟

یکی از اشتباهاتی که هنرجویان در مورد کریستال سرورنیک مرتکب می‌شوند، مقایسه زمان خشک شدن آن با رزین اپوکسی است. رزین اپوکسی برای خشک شدن حداکثر به 10 تا 15 ساعت زمان نیاز  دارد. اما محصولی که با کریستال سرورنیک پوشیده شده بین 15 تا 30 ساعت زمان نیاز دارد تا کاملاً خشک شود.

کریستال سرورنیک روی چوب قابل‌استفاده است؟

بله یکی از کاربردهای این رزین کاور کردن و ایجاد لایه شفاف روی محصولات چوبی است. شما می‌توانید این رزین را روی هر محصول چوبی با سطح صاف استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از آن برای شیشه‌ای یا لعاب‌دار کردن سینی یا چوب سرور استفاده کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع چوب‌های پایه کار، رزین اپوکسی، کریستال سرورنیک و انواع ابزار و وسایل مورد نیاز رزین کاری به فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی