راهنمای خرید رزین

یکی از کاربردهای اساسی رزین اپوکسی در صنعت چوب و تولیدات چوبی است. رزین اپوکسی تغییر و تحولی عظیم در مشاغل مرتبط با چوب ایجاد کرده و می‌توان گفت تا حدود زیادی در افزایش قیمت و ارزش تولیدات چوبی تأثیر دارد. اما برای اینکه بتوانیم از رزین اپوکسی به درستی در کسب‌وکاری که مرتبط با تولیدات چوبی استفاده کنیم، نیاز به کسب شناخت صحیح از رزین داریم. در این بخش به شما درباره راهنمای خرید رزین توضیحاتی ارائه خواهیم داد تا رزین اپوکسی مناسبی خریداری کنید.

راهنمای خرید رزین

رزین اپوکسی تنها یکی از اعضای خانواده رزین‌هاست، بنابراین بسیار حائز اهمیت است، که هنرمند اپوکسی کار یا فردی که در حوزه تولیدات چوبی فعالیت دارد به ویژگی‌های و نکات مهم رزین اپوکسی اشراف داشته باشد.

درصورتی‌که با علم و آگاهی کامل نسبت به خرید رزین اپوکسی جهت تولید محصولات چوبی اقدام کنید، خروجی فوق‌العاده عالی خواهید داشت. اما اگر بخواهید با آزمون‌وخطا خرید و مصرف آن را یاد بگیرید، بارها شکست می‌خورید و هزینه زیادی نیز باید بپردازید. بنابراین روش اول که منطقی‌تر و هوشمندانه‌تر است را انتخاب کنید!

شناخت اجزای رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یک رزین دوجزئی است. رزین اپوکسی از ترکیب رزین و هاردنر به دست می‌آید. در ساخت محصولات چوبی رزینی و آماده‌سازی رزین اپوکسی، همیشه نسبت رزین به هاردنر بیشتر است. به رزین جزء A یا اپوکسی می‌گوییم و به هاردنر جزء B.

در هنگام خرید محصولات به بسته‌بندی و مندرجات روی آن‌ها دقت کنید:

  • ظرفی که حاوی رزین است در مقایسه با هاردنر بزرگ‌تر است. روی بسته‌بندی باید عبارت اپوکسی، جزء A یا Epoxy را مشاهده کنید.
  • ظرفی که حاوی هاردنر است به نسبت رزین کوچک‌تر است. روی بسته‌بندی هاردنر باید عبارت هاردنر، جزء B یا Hardener را مشاهده کنید.

وزن رزین و هاردنر

یکی از مشکلاتی که اپوکسی کاران در هنگام آماده‌سازی و ترکیب رزین و هاردنر دارند، میزان اختلاط دو جزء A و B است. اکثر رزین اپوکسی‌ها از اختلاط مساوی رزین و هاردنر به دست می‌آیند، اما ترجیح بر این است که حتماً روی بسته‌بندی دو محصول مطالعه شود. چراکه تولیدات دو برند ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

اگر وزن ظرف هاردنر و رزین یکی بود چکار کنیم؟

درصورتی‌که ظرف رزین و هاردنر یک اندازه بود، وزنی یکسان داشتند و در تشخیص نسبت اختلاط آن‌ها دچار ابهام شدید، بهتر است از روش ترکیب یک به یک استفاده کنید. یعنی اگر یک سهم رزین برداشتید، به همان میزان جزء B یا هاردنر اضافه کنید. اما اگر این برابری در وزن و اندازه ظروف وجود نداشت حتماً مندرجات روی محصول را بخوانید و از فروشنده نیز درباره چگونگی اختلاط و نسبت ترکیب آن‌ها سؤال کنید.

دستورالعمل رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ازجمله ترکیباتی است که شما از آن در تولید محصولات چوبی استفاده خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که شما مراحل تولید محصول را نمی‌بینید و نمی‌دانید دستورالعمل مصرف آن با رزینی که قبلاً استفاده کردید یکجور است یا نه. بنابراین از خرید محصول رزین اپوکسی که دستورالعمل ندارد جداً خودداری کنید.

در هنگام خرید رزین اپوکسی دقت کنید محصول دارای برچسب و مندرجات راهنمای مصرف باشد. تمام انواع جزء A و جزء B که از برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند روش ترکیب و مصرف ویژه خود را دارند. شما نمی‌توانید تمام مشتقات رزین اپوکسی از چند برند را به یک روش ترکیب کنید. به‌عنوان‌مثال اگر روی بسته‌بندی درج شده که رزین و هاردنر باید به نسبت مساوی ترکیب شوند، اصلاً تلاش نکنید خلاقیت به خرج دهید و نسبت 1 به 2 یا برعکس را استفاده  و مخلوط کنید.

ظرف محصول رزین اپوکسی پلمپ باشد

دیگر نکته مهمی که باید در هنگام خرید محصول رزین اپوکسی چوب به آن دقت داشته باشید، پلمپ بودن ظرف هاردنر و رزین است. درب یک محصول رزین اپوکسی اصل و دست نخورده دارای فوم محافظ است. فومی که داخل درب محصولات رزینی قرار دارد، از نفوذ هوا به داخل ظرف جلوگیری می‌کند.

درصورتی‌که در هنگام خرید رزین و هاردنر از باز بودن یا عدم پلمپ بودن محصول مطلع شدید، اصلاً اقدام به خرید آن نکنید. رزین اپوکسی که درب آن باز باشد یا تقلبی است و یا اینکه جریان هوا وارد آن شده، خرید و استفاده از آن تنها برای شما هزینه و ضرر به همراه خواهد داشت.

ظرف رزین اپوکسی شفاف نیست

آیا برای خرید رزین اپوکسی چوب اقدام کردید و فروشنده به شما یک رزین اپوکسی با ظرف شفاف پیشنهاد کرده است؟ آن ظرف را پس بدهید و از خرید آن خودداری کنید. بهترین رزین اپوکسی چوب محصولی است که دارای ظرف غیر شفاف باشد. هاردنر به شدت در برابر نور تحریک‌پذیر است و زرد می‌شود. اپوکسی نیز از این قاعده مستثنا نیست و چنین اتفاقی برایش می‌افتد.

شما می‌توانید رزین اپوکسی کمتر از 100 گرم را با ظروف شفاف خریداری کنید، چراکه معمولاً این محصول پس از خرید به مصرف می‌رسد و تمام می‌شود. اما اگر کسب‌وکار شما بزرگ است و باید حجم زیادی رزین و هاردنر خریداری کنید، حتماً غیر شفاف بودن ظرف آن را در میان فاکتورهای خرید درست رزین اپوکسی قرار دهید.

نکته دیگری نیز در این رابطه باید بدانید. اگر هاردنری که می‌خرید داخل ظرف شفاف عرضه می‌شود، باید منتظر اتفاقات پس از مصرف آن نیز باشید. معمولاً هاردنرهایی که داخل ظروف شفاف عرضه می‌شوند، پس از ترکیب اثر مطلوبی در رزین ایجاد نمی‌کنند و درنهایت محصول شما خشک نمی‌شود. بنابراین شما هم ‌زمان و پولتان را از دست می‌دهید و هم کیفیت محصول چوبی که تولید کردید کاهش پیدا می‌کند.

غلظت رزین اپوکسی

یکی از نکات فوق‌العاده مهمی که در راهنمای خرید رزین به آن اشاره می‌شود، مسئله غلظت رزین است. اگر می‌خواهید از رزین برای ترکیب در چوب استفاده کنید، حتماً به نوع مصرفتان دقت کنید. محدوده نرمال و ایده‌آل سانتی پوز ترکیب هاردنر و رزین برای کار با چوب 1000 است. اگر سانتی پوز رزین و هاردنر بیش از 1000 باشد حباب‌گیری آن برای تولیدکننده تبدیل به یک چالش می‌شود.

درصورتی‌که می‌خواهید از رزین اپوکسی برای تولید محصولات کوچک و بخصوص زیورآلات استفاده کنید، می‌توانید از ترکیب رزین و هاردنر با سانتی پوز بیش از 1000 استفاده کنید.

بوی جزء A یا رزین

اگر درب ظرف اپوکسی را باز کردید و بویی شبیه به الکل یا استون به مشامتان رسید آن را پس بدهید. اپوکسی حاوی استون و دیگر حلال‌ها به شدت بی‌کیفیت است و نمی‌توانید از آن برای تولید محصول استفاده کنید. وجود حلال یا بوی آن در محصول اپوکسی اتفاقی نیست و ربطی به واکنش‌های محصول رزین هم ندارد. برخی تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان سودجو چنین کاری می‌کنند و ضرر بزرگی به مصرف‌کننده وارد می‌کنند.

محل انبار رزین و هاردنر

راهنمای خرید رزین به شما توصیه می‌کند، حتماً هنگام خرید رزین به محلی که اپوکسی و هاردنر در آن انبار و عرضه می‌شود دقت کنید. احتمالاً کمتر کسی است که به این نکته یا فوت‌وفن خرید رزین و هاردنر دقت می‌کند و اگر هم بدانند خیلی به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر وارد مغازه‌ای شدید که اپوکسی و هاردنر در آن در معرض نور خورشید و هوای آزاد یعنی گرما و سرما قرار دارند، بهتر است در مورد خرید رزین از آن فروشگاه تجدیدنظر کنید.

محل مطلوب نگهداری از اپوکسی و هاردنر فضایی خشک، خنک، مسقف و دور از نور خورشید است. دمای مناسب برای نگهداری اجزای رزین اپوکسی 25 درجه است و همچنین این فضا نباید مرطوب باشد.

سخن پایانی

ضمن استفاده از نکات گفته‌شده در راهنمای خرید رزین همیشه دقت کنید چه فروشگاهی را برای خرید انتخاب می‌کنید. درصورتی‌که در مورد خرید رزین و هاردنر مهارت زیادی ندارید توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های معتبر و آنلاین شاپ‌های شناخته شده خرید خود را انجام دهید. اگر برای خرید رزین و هاردنر و دیگر ابزار و متریال تولید محصولات چوبی رزینی به دنبال یک فروشگاه معتبر می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات عرضه شده در فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر دیدن کنید.

برای خرید رزین در ارومیه می‌توانید به صورت حضوری به فروشگاه پاشا لیزر واقع در خیابان جهاد ارومیه مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی