نحوه تهیه سنگ ژئود و کاربردهایش                             

سنگ ژئود نحوه تهیه آن و کاربردهایش                             

سنگ ژئود نام خود را از واژه یونانی به معنای همچون زمین گرفته است. سنگ‌های ژئود در رنگ‌ها و اشکال گوناگون در معادن و مناطقی که سنگ‌های رسوبی و آتشفشانی دارند یافت می‌شوند. اغلب سنگ‌های ژئود طبیعی دایره‌ای و توخالی هستند. توخالی بودن سنگ‌های ژئود به دلیل رشد بلور‌های متعدد درون حفره‌های سنگ‌های متفاوت است.

تهیه سنگ ژئود

سنگ‌های ژئود طبیعی به دلیل زیبایی و ارزش بالایی که دارند ارزنده هستند و معمولاً توسط کلکسیونرهای سنگ خریداری و نگهداری می‌شوند. اما جالب است بدانید که شما نیز می‌توانید سنگ‌های ژئود را داشته باشید و از آن‌ها در تولید محصولات مختلف نیز استفاده کنید. در این بخش از پاشا لیزر به شما خواهیم گفت که چگونه سنگ ژئود تهیه کنید و از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

مراحل تهیه یک سنگ ژئود

اگر دوست دارید از سنگ‌های ژئود در کسب‌وکارتان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از این راهنما استفاده کنید.

پیدا کردن سنگ ژئود

اگر نمی‌خواهید سنگ ژئود را خریداری کنید، باید به کوه‌های معدنی سری بزنید و سنگ‌های ابتدایی این سنگ را پیدا کنید. سنگ‌های ابتدایی سنگ ژئود زیر سنگ‌های نمکی و آهکی بیشتر و راحت‌تر پیدا می‌شوند. همچنین می‌توانید انواع سنگ ابتدایی سنگ ژئود را در کنار رودخانه‌ها پیدا کنید. رودخانه‌هایی که بسیار آب خیز هستند، شانس شما برای پیدا کردن سنگ ژئود را افزایش می‌دهند.

تمیز کردن سنگ‌های ژئود

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم سنگ‌های ژئود یا بلور‌های ژئود در مرکز یک سنگ رشد می‌کنند، بنابراین پس‌ازاینکه سنگ ابتدایی را پیدا کردید لازم است آن را شستشو دهید و به خوبی تمیز کنید. هرگونه گردوخاک را از روی سنگ پاک کنید و مطمئن شوید که تمیز شده است.

صیقل دادن سنگ‌های ژئود

اولین کاری که پیش از مصرف سنگ‌های ژئود در کارهای هنری خود باید انجام دهید، صیقل دادن آن‌ها است. لازم است برای صیقل دادن سنگ‌های ژئود از ابزاری همچون دستگاه صیقل سنگ استفاده کنید. همچنین تغییر دادن رنگ سنگ ژئود نیز می‌تواند به شما در تنوع دادن به کارهای هنری کمک کند.

با استفاده از ابزار مؤثر در صاف کردن و صیقل دادن اجسام می‌توانید زدگی‌ها و نافرمی‌های سنگ ژئود را برطرف کنید. صیقل دادن سنگ ژئود نتیجه کارتان را نیز تمیزتر می‌‌کند و سبب افزایش جذابیت محصول می‌شود. علت توصیه به استفاده از دستگاه صیقل سنگ قابلیت آن در تراش دادن رگه‌های تیره سنگ ژئود است.

رنگ‌آمیزی سنگ ژئود

اگر به سنگ‌های ژئود رنگی نیاز دارید و نمی‌توانید آن‌ها را به صورت طبیعی پیدا کنید، می‌توانید سنگ‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. رنگ‌آمیزی سنگ‌های ژئود حساسیت بالایی دارد، چراکه باید بدانید از چه رنگی روی سنگ استفاده کنید. رنگ‌های مناسب برای سنگ ژئود رنگ‌هایی هستند که جلوی عبور رنگ را از سنگ نگیرند.

در بازار می‌توانید رنگ‌های مخصوص سنگ ژئود را تهیه کنید، همچنین پیگمنت‌های ژئود نیز در بازار موجود است که رنگ‌آمیزی سنگ را راحت‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید سنگ ژئود را به رنگ طلایی رنگ‌آمیزی کنید، لازم است از پیگمنت‌های سنگی استفاده کنید. می‌توانید رنگ‌های دیگری نیز استفاده کنید، اما یادتان باشد که آن‌ها قابلیت عبور دادن نور را نخواهند داشت.

اگر از سنگ‌های رنگی ژئود استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به رنگ‌آمیزی نیست. سنگ‌های رنگی ژئود را می‌توانید در رنگ‌های سبز، زرد و آبی تهیه و استفاده کنید. این سنگ‌ها نیاز به رنگ‌آمیزی و پشت سر گذاشتن پروسه رنگ‌آمیزی چندمرحله‌ای را ندارند و به همان صورت طبیعی قابل‌استفاده هستند.

کاربردهای سنگ ژئود

شما می‌توانید از سنگ‌های ژئود در تکنیک‌های هنری مختلف استفاده کنید. یکی از کاربردهای سنگ ژئود ساخت تابلوهای رزینی است. همچنین شما می‌توانید از ترکیب سنگ‌های ژئود با رزین اپوکسی محصولات مصرفی خیلی بزرگ همچون میز تهیه کنید.

به سلیقه خودتان می‌توانید رنگ‌های مختلفی از سنگ ژئود را تهیه کنید. سپس سنگ‌ها را در کنار هم به فرمی که دوست دارید بچینید و بعد رزین را روی آن بریزید. زمانی که رزین سفت شود سنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته است و در آخر یک تابلوی زیبا سنگی به دست می‌آید.

شما می‌توانید با سنگ‌های ژئود در ابعاد مختلف و با رنگ‌های متنوع، گلدان‌های سنگی زیبا تهیه کنید. می‌توانید برای ساخت گلدان‌های حاوی سنگ ژئود هم از رزین استفاده کنید و هم از چسب‌های مخصوص. سنگ‌های چسبانده شده روی گلدان و ظروف مختلف را می‌توانید با دستگاه صیقل دهید یا به صورت نامنظم تزئین کنید تا ظاهری طبیعی‌تر و خلاقانه‌تر داشته باشند.

چگونه می‌توانیم سنگ ژئود اصل را تشخیص دهیم؟

اغلب افراد از سنگ‌های ژئود مصنوعی برای تولید محصولات هنری استفاده می‌کنند، چراکه ارزان‌قیمت‌تر و متنوع‌تر هستند. همچنین سنگ‌های ژئود مصنوعی به لحاظ ظاهر و رنگ تنوع بیشتری دارند. اما اگر شما می‌خواهید از سنگ‌های کاملاً طبیعی ژئود برای تولید محصولات هنری استفاده کنید، لازم است روش‌های تشخیص سنگ اصل از تقلبی را نیز یاد بگیرید.

در ادامه به روش‌های تشخیص سنگ‌های ژئود اصل از تقلبی اشاره خواهیم کرد.

سنگ‌های ژئود کروی و تخم‌مرغی هستند.

سنگی که تحت عنوان سنگ ژئود به شما پیشنهاد شده را به خوبی نگاه کنید. سنگ‌های ژئود باید حالتی تخم‌مرغی شکل داشته باشند. ممکن است به شما بگویند که این یک نمونه نادر است. بله امکان دارد که سنگ مخروطی یا نافرم نیز حاوی ژئود باشد، اما این مورد خیلی کم پیش می‌آید، بنابراین خیلی باید مراقبت باشید که کلاه سرتان نرود.

وزن سنگ ژئود

دیگر تکنیک تشخیص سنگ ژئود اصل از سنگ تقلبی این است که وزن آن را با دیگر سنگ‌های هم‌اندازه آن مقایسه کنید. سنگ‌های ژئود در مقایسه با سنگ‌های هم‌اندازه و هم‌شکل خود بسیار سبک‌تر هستند. درصورتی‌که این اختلاف وزنی را بین چند سنگ یک‌شکل و یک اندازه دیدید، احتمالاً شما یک سنگ ژئود اصل دارید. اما اگر دیدید تقریباً یک وزن دارند باید کمی درباره اصل بودن و تقلبی بودنش مشکوک باشید.

دلیل سبک بودن سنگ ژئود نسبت به سنگ‌های هم‌اندازه خود توخالی بودن آن است. پیشنهاد می‌کنیم برای تست اینکه بفهمید سنگ توخالی است یا نه، آن را نزدیک گوشتان بگیرید، سپس آن را تکان بدهید ممکن است بتوانید صدای کریستال‌های موجود در آن را بشنوید.

آزمایش کردن

آزمایش کردن یکی از بهترین روش‌های تشخیص سنگ ژئود اصل از تقلبی است. در این روش از محتویات داخل سنگ نمونه‌برداری می‌کنند. پس از بررسی کانی‌ها و مواد تشکیل دهنده سنگ می‌توان دریافت که آیا سنگ تقلبی است یا نه واقعاً یک سنگ ژئود اصل است.

سنگ ژئود سطحی نافرم دارد.

منظور از نافرم بودن سطح سنگ ژئود این نیست که خیلی ظاهر عجیبی داشته باشد. سنگ ژئود سطحی ناصاف شبیه به گل‌کلم دارد. البته به‌ندرت پیش می‌آید که سطح این سنگ نیز صاف باشد. اگر به اغلب سنگ‌های ژئود اصل دقت کنید می‌توانید کریستال‌هایی که درون ژئود وجود دارند را نیز روی سطح آن ببینید. این یکی از ترفندهای عالی است که تشخیص سنگ ژئود را برای شما آسان‌تر می‌کند.

باز کردن سنگ

نصف کردن سنگ از وسط یکی دیگر از روش‌های تشخیص دقیق این است که سنگ ابتدایی حاوی سنگ ژئود است یا نه. برای نصف کردن سنگ ابتدایی از چکش استفاده کنید تا ریسک خرد شدن سنگ به حداقل برسد.

خرید سنگ ژئود

برحسب نیازتان و محصولی که می‌خواهید تولید کنید می‌توانید سنگ‌های ژئود را در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف خریداری و استفاده کنید. اگر می‌خواهید از سنگ‌های ژئود در آکواریوم یا محیط‌هایی که با موجودات زنده مرتبط هستند استفاده کنید، بهتر است انواع طبیعی آن را خریداری کنید، چراکه قابلیت عبور نور دارند، حاوی ترکیبات شیمیایی رنگ‌ها نیستند و هم جذابیت محصول نهایی را افزایش می‌دهند.

شما می‌توانید برای خرید سنگ‌های ژئود، ابزار صیقل دادن آن، رزین اپوکسی و دیگر موادی که برای ساخت محصولات هنری بر پایه سنگ ژئود نیاز دارید به فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی