سوالات متداول هنگام کار با رزین

سوالات متداول هنگام کار با رزین

کار با رزین یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل بشمار می‌رود. شما می‌توانید با کسب مهارت در این هنر شغل خانگی و خصوصی خود را داشته باشید و با تولید محصولات متنوع و ارزشمند به درآمد قابل توجه دست پیدا کنید. اما همیشه شروع هر کاری با ابهاماتی همراه است و کار با رزین نیز سوالات و ابهامات خاص خود را دارد.

در این قسمت می‌خواهیم در پاشا لیزر به سوالات متداول هنگام کار با رزین پاسخ بدهیم. منظور از سوالات متداول هنگام کار با رزین پرسش‌هایی است که بیشتر هنرجویان و یا علاقمندان به تولید محصولات رزینی مطرح می‌کنند. در ادامه همراه ما باشید تا به سوالات متداول هنگام کار با رزین مطرح می‌شوند پاسخ دهیم.

سوالات متداول هنگام کار با رزین و تولید محصولات رزینی

  • میزان خطرزا بودن رزین.
  • چگونگی راه اندازی کارگاه خانگی برای کار با رزین اپوکسی.
  • چگونگی خشک کردن و فرم دادن به رزین اپوکسی.
  • نحوه ترکیب رزین و هاردنر.
  • مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن رزین اپوکسی.
  • معایب و مزایای کار با رزین اپوکسی در منزل.
  • مضرات رزین اپوکسی برای خردسالانی که در منزل ما زندگی می‌کنند.
  • آیا رزین خشک شده مجدداً قابل استفاده است؟
  • امکان ترکیب چند رزین با هم وجود دارد؟
  • نحوه ترکیب همه رزین‌ها مثل هم است؟
  • این‌ها تنها بخشی از سوالات متداول هنکار کار با رزین است و ما می‌خواهیم به چند مورد از آن‌ها جواب دهیم.

پاسخ به سوالات متداول هنگام کار با رزین

برای کار با رزین اپوکسی باید لباس مخصوص بپوشیم؟

چنانچه شما همزمان کار رزین را در کنار کار با چوب انجام می‌دهید و کارگاه نجاری نیز دارید، بنابراین باید حتماً دو لباس مجزا برای کار با چوب و کار با رزین اپوکسی داشته باشید. چراکه در اتاق اپوکسی هیچگونه گرد و خاکی نباید وجود داشته باشد و از طرفی هنگام کار با چوب ناخواسته گرد چوب روی لباس شما مینشیند.

در صورتی که از لباس نجاری هنگام کار با رزین نیز استفاده کنید، به احتمال زیاد گرد چوب وارد رزین می‌شود و نتیجه کار رزین فوق‌العاده بی کیفیت و ناخوشایند خواهد شد.

کار با رزین اپوکسی خطر دارد؟

رزین اپوکسی یکی از مشاغل خیلی پرطرفدار و درآمدزاست اما با وجود این خیلی از افراد بخاطر اینکه فکر می‌کنند شغلی خطرناک است و برای سلامت مضر است به سمت آن نمی‌روند و از انجامش منصرف می‌شوند.

در صورتی که شما هنگام کار با رزین اپوکسی از ابزار و تجهیزات ایمنی همچون ماسک فیلتردار، عینک و دستکش استفاده کنید هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نمی‌دهد. برای اینکه سلامت شما به خطر نیافتد باید حتماً اتاق کارتان تهویه خیلی خوبی داشته باشد.

گاهی ترکیب اپوکسی و هاردنر فوق‌العاده خطرزاست و آن زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از میزان ترکیب این دو ماده اطلاعات کافی نداشته باشد. از جمله عوارض استفاده نادرست ترکیب رزین و هاردنر می‌تواند به پاشیده شدن ترکیب رزینی به داخل چشم، بروز حساسیت پوسیت و مشکلات تنفسی در اثر استنشاق بخار حاصل از رزین و هاردنر اشاره نمود.

کار با رزین در منزل به چه صورت است؟

برخی می‌پرسند که چگونه می‌توان با رزین در منزل کار کرد و یا اینکه اصلاً شروع چنین کاری در منزل امکان پذیر است؟ رزین اپوکسی یکی از بی‌خطرترین انواع رزین محسوب می‌شود، بدون بو است و مانند رزین پلی استر تند و زننده نیست بنابراین می‌توانید با رعایت موارد ایمنی با استفاده از آن در منزل کارگاهی کوچک راه اندازی کنید و محصولات متنوع بسازید.

رزین اپوکسی به چه صورت خشک می‌شود؟

برای خشک کردن هر نوع رزین باید هاردنر مخصوصش را تهیه کنید. زمانی که رزین و هاردنر ترکیب می‌شوند واکنش شیمیایی رخ می‌دهد دمای رزین افزایش پیدا می‌کند و سخت می‌شود. روی بیشتر بسته بندی‌های محصول درج شده که باید چه مقدار از هاردنر را به رزین اضافه کنید. البته اگر چنین اطلاعاتی روی برچسب محصول نبود باید حتماً از فروشنده این اینباره سوال کنید.

چقدر زمان می‌برد تا محصول رزینی خشک شود؟

مدت زمان خشک شدن رزین کاملاً مرتبط با محیط، دمای محیط و شرایط آب و هوایی است. چنانچه هوای کارگاه گرم باشد و دما به کمتر از 20 درجه نرسد، رزین پلی استر در کمتر از 15 دقیقه و رزین اپوکسی پس از 10 ساعت خشک می‌شوند و شکل می‌گیرند. دقت کنید که میزان هاردنری که به رزین اضافه می‌کنید اصلی‌ترین نقش را در سرعت یافتن خشک شدن محصول رزینی دارد.

بدون اندازه‌گیری می‌توانیم رزین و هاردنر را ترکیب کنیم؟

یکی از اشتباهات رایج هنرجویان این است که سعی می‌کنند بدون تجربه کافی رزین و هاردنر را بصورت چشمی اندازه‌گیری و ترکیب کنند. حتماً باید هنگام کار با رزین حتی اگر استادکار باشید از ترازوی با دقت بالا یا آزمایشگاهی استفاده کنید.

شما زمانی می‌توانید به صورت چشمی کار اندازه‌گیری و ترکیب را انجام دهید که گنجایش ظرف را بدانید و یا اینکه چندین سال تجربه کار با اپوکسی را در کارنامه خود داشته باشید.

رزین داخل فر خشک می‌شود؟

بله شما می‌توانید رزین را در دمای بالاس 150 درجه سانتیگراد خشک کنید. اگر می‌خواهید در کارگاه از فر استفاده کنید، حتماً فکر اساسی برای ایجاد تهویه مناسب در کارگاه بکنید. در اینصورت دیگر احتیاج نیست که برای خشک کردن یک محصول رزینی سراغ فر و اجاق پخت و پز بروید.

رزین ترکیب شده برای دفعات بعد قابل استفاده است؟

اگر به رزین فقط پرکننده یا رنگ اضافه کرده باشید، می‌توانید حداکثر برای 1 هفته آن را نگهداری و مجدداً استفاده کنید. هر چه از زمان ترکیب مواد دیگر با رزین بیشتر بگذرد، رزین کیفیت خود را بیشتر از دست می‌دهد. اما اگر هاردنر با رزین ترکیب شود فقط می‌توانید در همزمان استفاده‌اش کنید.

رزین‌های مختلف قابل ترکیب هستند؟

چنانچه چند رزین‌هایی که دارید از یک برند و از یک نوع باشند می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کنید. درصورتی که رزین‌های شما از چند برند مختلف هستند اصلاً تلاش نکنید با ترکیبشان به حجم بیشتری از رزین دست پیدا کنید چراکه تاثیری ندارد و کاملاً خراب می‌شود.

رزین و هاردنری که پس از مدت زمان معین خشک نشدند چه می‌شود؟

خشک نشدن ترکیب رزین و هاردنر پس از زمان معین نشان دهنده این است که ترکیب درست اندازه‌گیری نشده بود. این محصول رزینی یا خشک نمی‌شود و یا اینکه پس از خشک شدن نیز چسبناک خواهد بود.

تمام رزین‌ها به یک روش تهیه می‌شوند؟

مسلماً نه. هیچوقت رزین تولید شده توسط دو کارخانه شبیه هم نمی‌شود، به خاطر است که هاردنرهای مخصوص هر رزین نیز تولید می‌شود. برخی از رزین‌ها حتی در نحوه ترکیب با هاردنر نیز با دیگر انواع رزین‌ها متفاوت است. با توجه به نوع رزینی که خریداری می‌کنید باید تکنیک ترکیب بخصوص را نیز بکار ببرید، بنابراین حتماً هنگام خرید رزین در ارتباط نحوه ترکیب آن با هاردنر نیز سوال کنید.

قالب‌های سیلیکونی غذا برای رزین مناسب هستند؟

برخی از این قالب‌های سیلیکونی کیفیت خیلی خوبی دارند و می‌توانید از آن‌ها برای انجام کار رزین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی