تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی

تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ماده‌ای است چسبناک و شفاف از خانواده رزین‌های دو جزئی است. این ماده با ترکیب هاردنر و پایه رزینی بدست می‌آید. می‌توانیم با ترکیب مقادیر متفاوتی از رزین و هاردنر به غلظت‌های متفاوتی از رزین اپوکسی برسیم و محصولات متنوعی تولید کنیم. اما همیشه تولید محصول هدف نیست چون رزین اپوکسی هنری وسیع است و چندین تکنیک هنری را در خود جای می‌دهد.

یکی از مواردی که حتماً باید در پروسه آموزش رزین کاری شما گنجانده شود، مسئله آموختن تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی است. تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی به شما کمک می‌کند که کیفیت کارهای هنری خود را افزایش دهید و بر ارزش آثار خود بیفزایید. در این قسمت در پاشا لیزر همراه ما باشید تا با تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی آشنا شوید.

خارج کردن حباب از رزین اپوکسی

همانطور که اشاره کردیم با استفاده از هنر رزین کاری می‌توانیم کسب و کار خاص خود را داشته باشیم و محصولات هنری بسیار ارزشمند تولید کنیم. این زمانی اتفاق می‌افتد که کاری یکدست و جذاب بدون حباب و زدگی ارائه کنیم. بنابراین تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی را مطالعه کنید و نکات آن را در اجراهای بعدی خود بکار ببرید.

در ابتدا می‌خواهیم به این اشاره کنیم که حباب‌های رزین چگونه تشکیل می‌شوند؟

علت ایجاد حباب‌های رزین اپوکسی

اگر تاکنون چندین کار رزینی ساخته باشید، حتماً این اتفاق ناخوشایند را تجربه کردید که حباب‌هایی کوچک روی سطح کار آمده و این بسیار آزار دهنده است. اما چرا این حباب‌ها تشکیل می‌شوند؟ پاسخ بسیار راحت و واضح است! حباب‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که دمای سطح یک جسم مایع در سراسر ناحیه‌ای که آن را پر می‌کند یکسان نباشد.

در حالتی دیگر نیز این اتفاق می‌افتد. وقتی هوا به در قالب و سطح کار به دام بیافتد و کشش سطحی یک مایع خاص برای فروپاشی این حفره‌های کوچک هوا کافی نباشد، حباب‌هایی کوچک متعدد ظاهر می‌شوند. در مرحله پخت شاید ظاهراً این حباب‌ها برطرف شوند اما به محض سخت شدن رزین می‌بینید که مشکل برطرف نشده و حباب‌ها توخالی برجای مانده‌اند. حالا به سراغ راه‌حل‌ها می‌رویم.

تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی

گرم کردن رزین اپوکسی

خب این شاید راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای برطرف کردن حباب‌ها نباشد، اما انجام دادنش بد نیست. چون این روش مطمئن‌ترین روش حباب گیری از رزین است، پس اول به آن اشاره می‌کنیم. با استفاده از این روش هیچ آسیبی به قطعه محصول رزینی شما وارد نمی‌شود. رزین در عین پیچیدگی، ساده و تاثیرپذیر از گرمای مستقیم است.

منظور از گرمای مستقیم این است که شما یک شعله را مستقیماً روی آن بگیرید. بنابراین نگران گرم شدن هوای محیط نباشید، گرمای جزئی توان دفرمه کردن رزین را ندارد و کمترین اثر را بر ترکیب شیمیایی رزین از خود برجای می‌گذارد.

توصیه ما این است که برای از بین بردن عیوب رزین، پیش از مصرف هاردنر و رزین آن را در آب گرم قرار دهید. از این فرآیند با عنوان گاز زدایی یاد می‌شود. با استفاده از این تکنیک هر هوایی که در ماده رزینی وجود داشته باشد بصورت حباب روی سطح کار می‌آید و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را از بین ببرید.

از فندک استفاده کنید

اگر محصول رزینی خشک شده و حالا شما حباب‌ها را می‌بینید و راه حل برطرف کردنشان را نمی‌دانید، بهتر است از فندک استفاده کنید. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اگر حرارت مستقیم را روی رزین بگیرید، رزین تغییر حالت می‌دهد و روان می‌شود. اگر برایتان مشکلی نیست که مدت زمان زیادی برای شکل گرفتن محصول رزینی صبر کنید، از این تکنیک استفاده نمایید. پس از حرارت دادن و حباب گیری صبر کنید تا کاملاً شکل بگیرید و خشک شود.

در حقیقت کاری که شما انجام می دهید گرم کردن سطح رزین است که اتفاقاً حباب‌های هوا را هم به بیرون می‌کشد. چون حباب‌ها زیر این لایه‌ها حبس شده‌اند و با نرم شدن رزین مجدداً فرصت حرکت به بالا برایشان فراهم می‌شود. با حرارت دادن مجدد به رزین، مولکول‌های هوای موجود در حباب‌ها منبسط شده و بعد از رسیدن به درجه حرارت کافی از بین می‌روند.

قرار نیست خیلی رزین را داغ کنید، اما حتماً از چند انبر استفاده کنید و یا اینکه محصول رزینی را روی پایه چوب بگذارید. پس از حباب گیری حداقل لازم است که بین چند هفته تا سه ماه صبر کنید تا رزین و هاردنر مجدداً در تماس باهم سخت شوند. بنابراین اگر برای شما مدت زمان خشک شدن رزین از اهمیت برخوردار است، حتماً از روش مستقیم‌تری برای گرم کردن رزین اپوکسی استفاده کنید.

در ترکیب رزین و هاردنر عجله نکنید

احتمالاً به این موضوع دقت نداشتید اما چندباری که محصولات رزینی شما دچار حباب شدند، هنگام ترکیب رزین و هاردنر خیلی عجله کردید. برای ترکیب این دو ماده اصلاً ماده را به صورت چرخشی و تند هم نزنید چون واکنشی مانند تخم مرغ همزده نشان می‌دهد و حباب می‌زند. همیشه توصیه کردیم همراه ابزار کار با رزین حتماً چوب بستنی هم خریداری کنید.

برای ترکیب دو جزء رزین اپوکسی از چوب بستنی به صورت رفت و برگشت استفاده کنید. اجازه دهید دو ماده به آرامی ترکیب شوند و هیچ هوایی وارد آن نشود. وقتی به صورت لابه‌لا رزین را ترکیب می‌کنید حباب‌ها داخل رزین فرو می‌روند و فرصت بزرگ شدن پیدا نمی‌کنند.

قالب را گرم کنید

این تکنیک خیلی جدید نیست و امروزه خیلی از اپوکسی کاران دیگر به استفاده از آن علاقه‌ای ندارند، اما واقعاً موثر است. اگر از این تکنیک استفاده کنید، تضمین می‌کنیم که رزین به قالب نمی‌چسبد و دچار حباب‌های ناخوشایند هم نمی‌شود. این کار خیلی راحت است، شما فقط باید مطمئن شوید که سطح قالب یا سطح کار هم دمای رزین است.

در این حالت وقتی رزین را روی سطح کار اجرا می‌کنید، هیچ کششی روی سطح ایجاد نمی‌شود و حبابی هم بوجود نمی‌آید. دقت کنید که همه قالب‌های رزین اپوکسی نمی‌توانند تاب گرمای مستقیم را بیاورند. نمی‌توانید همه آن را با گرمای مستقیم گرم کنید و هر یک روش گرم کردن خاص خود را دارند.

رزین را لایه‌ای بریزید

این ترکیبی از تکنیک‌های ریختن آماده سازی قالب است که جهت کم کردن حباب‌ها در ریخته‌گری نهایی انجام می‌گیرد. بیشتر رزین‌ها غلظت بالایی دارند، بنابراین اگر ناگهانی رزین را داخل قالب بریزید هوای بین آن حبس می‌شود و بعد از خشک شدن حباب‌هایی غیرقابل ترمیم داخل کار شما پدیدار می‌شوند. جالب است بدانید که این دست از حباب‌ها وقتی بوجود می‌آیند که محصولی رزینی تقریباً خشک شده و کار از کار گذشته است.

همیشه مطمئن شوید که برای ریختن رزین داخل قالب یا روی سطح کار عجله نمی‌کنید. برای اینکه خیالتان از بابت عدم ایجاد حباب در رزین اپوکسی راحت شود، آن را لایه لایه روی سطح کار بریزید.

خیلی سخت نیست کافیست برای هر لایه مقداری رزین و هاردنر آماده کنید. یک لایه نازک را اجرا کنید، زمان دهید خشک شود و سپس لایه بعدی را اجرا کنید. این سبک اجرای رزین اپوکسی تنها چند دقیقه زمان می‌برد. دقت کنید که رزین لایه اول نباید کاملاً خشک شود و تنها باید کمی خود را بگیرد.

سپس لایه بعدی را روی لایه اول بریزید و اطمینان حاصل کنید که به لایه اول چسبیده است. با استفاده از این روش در واقع شما این فرصت را به مولکول‌های هوا نمی‌دهید که داخل رزین حبس شوند و به سطح کار بیایند.

از اپوکسی حباب شکن استفاده کنید

یکی از راحت‌ترین روش‌های خلاصی از حباب‌های مزاحم رزین استفاده از اپوکسی حباب شکن است. این محصول مخصوص ساخت میزهای رزینی که سطح کار بزرگی دارند تهیه شده، اما می‌تواند در موارد دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد. کافیست این محلول را روی سطح رزینی اسپری کنید، به سرعت حباب‌ها به سطح کار می‌آیند و شما می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید.

دقت کنید که این محصول برای پایان کار ریخته‌گری است و نمی‌توانید آن را بین لایه‌های رزین اسپری کنید. اسپری کردن آن سبب ناقص شدن فرایند پخت می‌شود و محصول نهایی مطلوب نخواهد شد.

این موارد تنها چند نمونه از تکنیک‌های خارج کردن حباب از رزین اپوکسی بودند و روش‌های دیگری نیز هستند، که در مقالات بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شما می‌توانید برای تهیه ابزار و محصولات کار با رزین اپوکسی و خرید انواع قالب و بیس چوبی مناسب رزین از فروشگاه پاشا لیزر دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی