زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی

زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی

دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی چیست؟ فرقی نمی‌کند که در کار با رزین و تولید محصولات رزینی تازه‌کار باشید و یا حرفه‌ای، برای خیلی‌ها هنوز دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی کاملاً روشن نیست. به نظر شما دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی چیست و در چه مواقعی چنین مشکلی برایتان به وجود می‌آید؟

رزین اپوکسی یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد جهت تولید محصولات دکوراتیو، زیورآلات و مصرفی بشمار می‌رود. امروز بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک تمایل زیادی به مصرف این ماده و به‌کارگیری آن در تولیدات خود دارند. کسب‌وکارهای خانگی زیادی بر پایه رزین شکل گرفته‌اند و از رونق خیلی خوبی هم برخوردار هستند. اما هر محصول و موادی ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد. در این قسمت در پاشا لیزر همراه ما باشید تا دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی بر شما روشن شود.

دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی چیست؟

همان‌طور که گفتیم رزین اپوکسی محصولی فوق‌العاده کاربردیست و می‌توانیم با بهره‌گیری و کسب مهارت در استفاده از آن محصولات متنوع و ارزشمندی تولید کنیم. اما کار کردن با آن و حفظ کیفیتش قلق‌های خاص خود را دارد. یکی از مشکلات شایعی که معمولاً برای اپوکسی کاران پیش می‌آید زرد شدن محصول رزینی حین ساخت و پس از ساخت است.

بیشتر مبتدیانی که در حال آموزش کار با رزین هستند بارها پس از تولید محصول با تغییر رنگ و زرد شدن رزین مواجه می‌شوند. این زردی به این معناست که روند تهیه رزین و تولید محصول ناقص بوده و یا مشکلی داشته است؛ اما آیا زردی رزین تنها پس از قالب‌گیری رخ می‌دهد؟

در چه مواقعی رزین زرد می‌شود؟

رزین می‌تواند در موقعیت‌های مختلف زرد شود و لزوماً ترکیب و قالب‌گیری دلیل زردی آن نیست. گاهی رزین داخل ظرف خود زرد می‌شود، گاهی در مرحله پخت دچار زردی می‌شود و در پاره‌ای از موارد نیز پس از خشک شدن دچار زردی می‌شود، بنابراین می‌توان فهمید که دلایل زیادی برای زرد شدن رزین وجود دارد.

ضمن اینکه دلایل زرد شدن رزین را به شما می‌گوییم، راهنمایی‌تان می‌کنیم که چگونه در تولیدات بعدی خود مجدداً دچار این مشکل نشوید.

چند دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از مدتی

رزین ماده‌ای فوق‌العاده شفاف است و در حالت نرمال مانند شیشه بی‌رنگ است. اما در برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که رزین به تنهایی و یا پس از ترکیب با هاردنر دچار زردی می‌شود. اگر شما هم چنین پدیده‌ای را مشاهده کردید، بهتر است بدانید که یکی از چند دلیل زیر در این حالت دخیل هستند:

اپوکسی کهنه شده است

  • یکی از عمده دلایل تغییر رنگ و زرد شدن رزین اپوکسی یا محصولاتی که با رزین تولید شدند، کهنه بودن رزین اپوکسی است.
  • اگر از زمان تولید رزین اپوکسی بیش از 1 سال گذشته باشد احتمال اینکه رزین در ظرف و یا پس از اجرا زرد شود خیلی بالاست.
  • بهترین یا درواقع مؤثرترین راه‌حل این است که همیشه حواستان به تاریخ انقضای رزین اپوکسی باشد و حتماً برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه، رزین و هاردنری خریداری کنید که انقضای آن رو به پایان نباشد.

رزین اپوکسی اکسید شده است

  • اکسید شدن دومین علت شایع و مسبب زرد شدن رزین اپوکسی بشمار می‌رود.
  • چنانچه رزین و هاردنر را در هوای آزاد بگذارید و یا اینکه محصول در تماس با اکسیژن قرار بگیرد، احتمال اینکه به‌مرورزمان اکسید شود بالاست.
  • زمانی که رزین اپوکسی اکسید می‌شود تغییر رنگ و زردی را در آن مشاهده خواهید کرد.

ظرف نگهداری رزین مناسب نیست

  • یکی دیگر از دلایل اصلی زرد شدن رزین عدم نگهداری از رزین در ظرف نامناسب است.
  • گاهی مشاهده می‌کنید که رزین و هاردنر نه هوا خوردند و نه در تماس با اکسیژن بودند، درب ظرف نیز کاملاً بسته بود اما رنگ رزین و هاردنر زرد شده است.
  • دلیل چنین پدیده‌ای در درب قوطی نگهداری رزین نهفته است.
  • اگر درب ظرف نگهداری رزین اپوکسی از جنس HDPE باشد احتمال اینکه رنگ رزین زرد شود خیلی بالاست.
  • HDPE درب‌هایی هستند که رویشان منافذ خیلی کوچک وجود دارد. این منافذ قابل‌رؤیت نیستند اما سبب ورود هوا به رزین می‌شوند.
  • دلیل دیگر زرد شدن رزین نیز محل نگهداری ظرف حاوی رزین و هاردنر است.
  • اگر ظرف حاوی رزین را در محیطی با نوسانات دمایی بالا قرار دهید، رزین اپوکسی دچار تغییر رنگ می‌شود.

در بالا سه دلیل عمده زرد شدن رزین اپوکسی پیش از اجرا و قالب‌گیری را شرح دادیم، اما در پاره‌ای از موارد مشاهده می‌کنیم که رزین پس از خشک شدن دچار تغییر رنگ شده، شفاف نیست و زردی دارد. در این چنین حالتی حتماً علت دیگری دخیل است.

دلیل زرد شدن محصولات رزینی بعد از قالب‌گیری و خشک شدن

  • در بیشتر مواردی که رزین پس از خشک شدن زرد می‌شود علت اصلی اشعه‌های UV هستند.
  • همیشه به خاطر داشته باشید که رزین اپوکسی را نباید پس از سخت شدن مستقیماً در برابر نور خورشید بگذارید، به دلیل اینکه اشعه‌های ماوراءبنفش و UV قدرت زیادی در تغییر دادن خاصیت شفاف رزین دارند.
  • خوب است بدانید که اگر محصول رزینی را در برابر نور بگذارید و پس از مدت‌زمان کوتاهی به‌جای بهترین منتقل کنید تغییری به وجود نمی‌آید و محصول رزینی حتماً زرد می‌شود.

زردی رزین اپوکسی را چگونه برطرف کنیم؟

  • اگر می‌خواهید یک محصول رزینی رنگی تولید کنید، استفاده از رزین زرد شده مشکلی به وجود نمی‌آورد چون رزین با پیگمنت‌های رنگ ترکیب می‌شود و زردی آن خنثی خواهد شد.
  • رزین را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.
  • از محصولات ضد زردی رزین اپوکسی استفاده کنید.
  • اگر محصول مصرفی رزینی دارید که به خاطر نور خورشید زرد شده سطح آن را سمباده بکشید.
  • به اندازه مصرف رزین و هاردنر بخرید تا مواد خام تاریخ گذشته در کارگاه انبار نشود.

چرا هاردنر دچار زردی می‌شود؟

همیشه دلیل زردی محصول، مرتبط با رزین نیست و گاهی هاردنر دلیل زردی محصول نهایی یا ترکیب رزینی شماست. زمانی که هاردنر ساخته می‌شود، بلافاصله فرآیند اکسیداسیون آن شروع شده و هر چه زمان می‌گذرد، زرد می‌شود.

چنانچه هاردنر در حدود خیلی کمی زرد باشد مشکلی در محصول رزینی به وجود نمی‌آورد، چراکه وقتی با رزین اپوکسی ترکیب می‌شود این زردی در شفافیت بالای رزین محو خواهد شد. در ضمن هاردنری که به میزان خفیف زردی دارد پس از ترکیب حین پخت کاملاً زردی‌اش از بین می‌رود.

در مواردی ممکن است هاردنر تغییر رنگ زیادی داشته باشد؛ مثلاً رنگ آن مایل به نارنجی و زرد تیره باشد، در این صورت شما باید به پایان یافتن انقضای هاردنر شک کنید. گاهی نارنجی شدن هاردنر به این دلیل است که شما هاردنر را در محیطی با دمای بالا نگهداری کردید.

شما می‌توانید از هاردنری که زرد شده استفاده کنید و در بیشتر مواقع نیز اشکالی در فرآیند خشک شدن محصول به وجود نمی‌آید، اما برای اینکه یقین پیدا کنید که محصول شفاف می‌شود بهتر است مقداری از آن را با رزین ترکیب کنید و نتیجه را ببینید. چنانچه محصول تستی زرد نشد می‌توانید از آن در ترکیب با رزین استفاده کنید.

شما می‌توانید انواع ابزار کار با رزین اپوکسی، رزین و هاردنر و قالب‌های مخصوص رزین اپوکسی را از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی