دلیل داغ شدن بیش‌ازاندازه رزین

دلیل داغ شدن بیش‌ازاندازه رزین

رزین می‌تواند در کارهای متنوعی کاربرد داشته باشد، از یک سرگرمی جذاب گرفته تا یک تجارت پرسود. اما اگر تازه‌ کار خود را با رزین شروع کرده‌اید، ممکن است سؤالاتی در هنگام کار با رزین داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، آیا این طبیعی است که رزین بیش‌ازاندازه داغ شود؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد دلیل داغ شدن بیش‌ازاندازه رزین صحبت کنیم.

رزین پس از ریختن و مخلوط شدن با یک عامل سخت‌کننده گرم می‌شود. زیرا این دو جزء به‌طور یکپارچه از طریق یک واکنش گرمازا باهم ترکیب می‌شوند (تولید گرما تا 400 ℉). این اتفاق طبیعی است، حفظ محدوده دما و زمان پخت مناسب با توجه به مشخصات محصول مهم است.

اگر هنگام کار کردن با رزین متوجه شدید که رزین از محدوده دمایی که برای محصول خاص شما پیشنهادشده فراتر رفته است (یا به نظر می‌رسد زمان پخت کم شده است)، بهتر است برای خنک کردن ماده تلاش کنید تا از خراب شدن آن و تولید دود جلوگیری کنید. می‌توانید این کار را از طریق فن‌ها یا با انتقال رزین به یک محیط خنک‌تر انجام دهید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به جزئیات واکنش گرمازایی که منجر به داغ شدن بیش‌ازاندازه رزین می‌شود، بیندازیم.

وقتی رزین شما بیش‌ازاندازه داغ می‌شود به چه معناست؟

چه از رزین برای ساختن یک جواهر زیبا استفاده می‌کنید، یا از آن برای ساخت ظرف و ظروف زیبا استفاده می‌کنید تا به دوستان و خانواده خود هدیه دهید، باید مطمئن شوید که توصیه‌های محصول را هنگام مخلوط کردن رزین با آن رعایت می‌کنید. عامل سفت کننده رزین، هنگامی‌که شروع به خشک‌کردن رزین می‌کند که رزین شما به دلیل واکنش گرمازا داغ می‌شود.

واکنش گرمازایی که هنگام ریختن رزین رخ می‌دهد نشان می‌دهد که محصول همان‌طور که در نظر گرفته شده بود عمل می‌کند و در حین پخت کاملاً با عامل سخت‌کننده مخلوط شود. بااین‌حال، زمانی که خیلی داغ می‌شود، می‌تواند شروع به دود کردن کند یا حتی می‌تواند ترک بخورد. بنابراین نظارت بر فرآیند پخت بسیار مهم است.

این به این معنی است که اگر رزین را ببینید که داغ می‌شود واکنش مناسب در حال انجام است . حتی آن‌قدر داغ است که ظرف فوم را ذوب می‌کند. واکنش مناسب است تا عامل سخت‌کننده با رزین ترکیب شود و محصولی را که قصد ایجاد آن را دارید تشکیل دهد. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که هیچ محدودیتی در مورد میزان حرارتی که باید توسط رزین شما تولید شود وجود ندارد.

به‌طور خاص، درحالی‌که تغییرات دمایی مختلف و توصیه‌های زمان پخت وجود دارد، اکثر رزین‌ها تحت یک محدوده دمایی استاندارد قرار می‌گیرند که در طول فرآیند پخت نباید از آن فراتر رود. اغلب، محدوده دما بین 250-350 درجه سانتی‌گراد است، اما برخی از رزین‌ها می‌توانند تا 400 درجه سانتی‌گراد نیز برسند و همچنان یکپارچگی محصول خود را حفظ کنند.

البته، نظارت بر این امر می‌تواند کمی دشوار باشد، زیرا می‌خواهید تا حد امکان از دست زدن به رزین در حال پخش و شکل گرفتن خودداری کنید. بااین‌حال، می‌تواند نشانه‌هایی مبنی بر داغ شدن بیش‌ازحد رزین شما وجود داشته باشد، ازجمله حباب‌هایی که شروع به تشکیل شدن می‌کنند، دودی که از رزین بیرون می‌آید یا محصول ترک می‌خورد زیرا قسمت بالا و پایین توزیع گرما را یکنواخت حفظ نمی‌کند.

اگر رزین خیلی داغ شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از صرف ساعت‌های بی‌شماری برای آماده‌سازی پروژه بعدی رزین خود، باید مطمئن شوید که تمام اقدامات احتیاطی مناسب را برای ساخت محصول انجام می‌دهید. زیرا شما در گذشته نه‌تنها زمان و انرژی خود را صرف تحقیق در مورد رویه‌ها کرده‌اید، بلکه منابعی را برای رزین، عامل سخت‌کننده و هر منبع دیگری مانند چوب، قالب‌ها و موارد دیگر سرمایه‌گذاری کردید. اما اگر رزین خیلی داغ شد، دیگر نمی‌شود به آن امید داشت و باید آن را دور بیندازید؟

هنگامی‌که رزین خیلی داغ می‌شود ممکن است به دلیل اختلاف دما ترک بخورد، شروع به دود کردن می‌کند و حتی ممکن است آتش بگیرد.

خوشبختانه برای شما، راه‌های زیادی برای کار با رزین وجود دارد. با توجه به وجود برخی از اشتباهات که قابل‌رفع نیستند، اما باز می‌شود امیدی داشت. حتی اگر بدترین کابوس شما در حال تحقق است و متوجه ترک بزرگی در رزین خود به دلیل گرمای بیش‌ازحد شده‌اید، هنوز راه‌هایی وجود دارد که بتوانید این پروژه را اصلاح کنید. مطمئناً زمان و انرژی زیادی می‌برد، اما اگر مثلاً با یک تکه چوب زیبا کار می‌کنید، همچنان می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

برخی از اشتباهات وجود دارد که وقتی رزین شما خیلی داغ می‌شود، نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد، ازجمله اگر رزین برای مدت طولانی به خاطر گرمای زیاد از خود دود بدهد. اگر از نظارت بر رزین در طول فرآیند پخت خودداری کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

به همین دلیل، بررسی‌های مکرر روی رزین مهم است، به‌ویژه زمانی که در این فرآیند جدید هستید یا برند یا محصول جدیدی را امتحان می‌کنید که هنوز با آن کار نکرده‌اید. همه‌ی انواع رزین‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که رزین کافی (نه خیلی یا کم) را با عامل سخت‌کننده ریخته‌اید.

همچنین در بالا ذکر شد، استفاده از دمنده در هنگام کار با رزین یک روش معمول است. اگر متوجه شدید که حباب‌های زیادی روی سطح رزین تازه ریخته شده شما شکل می‌گیرد، می‌توانید با احتیاط از یک دمنده برای افزایش فشار و بیرون زدن حباب استفاده کنید. قبل از اینکه رزین سخت شود و سپس باید آن را ساب بزنید تا حباب از بین برود

بااین‌حال، استفاده از دمنده با رزین باید با احتیاط بسیار انجام شود. با توجه به اینکه یک واکنش گرمازا در حال وقوع است که باعث گرم شدن رزین قبل از سفت شدن می‌شود، اعمال گرمای اضافی روی سطح باید در حد اعتدال و با رعایت توصیه‌های جزئیات محصول انجام شود. در غیر این صورت، این ترفند مناسب می‌تواند منجر به ضربه‌های فاجعه‌آمیزی به کل پروژه شما شود.

داغ شدن بیش از اندازه رزین
داغ شدن بیش از اندازه رزین

چگونه از داغ شدن بیش‌ازحد رزین جلوگیری کنیم؟

در این مرحله، می‌توانید تشخیص دهید که داغ شدن رزین در طول فرآیند پخت (به دلیل واکنش گرمازا) کاملاً طبیعی است. بااین‌وجود، باید توصیه‌های محصول را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که رزین به دمای خارج از محدوده توصیه‌شده خود نمی‌رسد. آیا راه‌های مؤثری برای جلوگیری از داغ شدن بیش‌ازحد رزین وجود دارد؟

برای جلوگیری از داغ شدن بیش‌ازحد رزین، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از توصیه‌ها و توضیح محصول ازنظر دمای محیط استفاده کنید.
  • رزین خود را به اندازه محصول خود استفاده کنید.
  • به دستورالعمل‌های خشک‌کردن رزین به‌طور دقیق عمل کنید.
  • از حرارت دادن مخلوط رزین و محلول سخت‌کننده قبل از ترکیب آن‌ها خودداری کنید.

بیایید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

1. از توصیه‌های موجود در توضیحات محصول استفاده کنید.

همه رزین‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، و اگر عادت دارید از یک نوع رزین استفاده کنید و سپس به مارک دیگری انتخاب خود را تغییر دهید، ممکن است از تفاوت‌هایی که پیش می‌آید متعجب شوید. این می‌تواند شامل میزان عمقی باشد که می‌توانید اپوکسی را در هر لایه بریزید و همچنین محدوده دمای محیطی توصیه‌شده برای نگه داشتن اپوکسی در انبار، در حال حرارت دادن، مراحل حرارت دادن و کارهای پس از اتمام باشد. دستورالعمل‌ها را بخوانید. می‌تواند در وقت شما صرفه‌جویی زیادی کند.

2. از ظرفی با اندازه مناسب استفاده کنید.

استفاده از ظرفی که هم اندازه مناسبی برای پروژه شما داشته باشد و هم برای نوع رزینی که استفاده می‌کنید، در جلوگیری از داغ شدن بیش‌ازحد رزین شما بسیار مهم است. مطمئن شوید که ظرفی که استفاده می‌کنید از عمق توصیه‌شده برای رزین شما پیروی می‌کند و همچنین ابعاد دیگر را برای استفاده با چوب یا نوع دیگری از مواد را در نظر بگیرید.

3. لایه‌های بیشتر و نازک‌تری بریزید.

در صورت شک داشتن به اندازه مورد نیاز رزین خود، بهتر است رزین خود را در لایه‌های نازک‌تری بریزید و مجبور شوید این کار را چند بار بیشتر از ریختن روی عمق توصیه‌شده تکرار کنید. رزین شما در این صورت عملکرد بهتری در سخت شدن مناسب خواهد داشت و احتمال داغ شدن بیش‌ازحد و ترک خوردن آن نیز کمتر خواهد بود.

4. از حرارت دادن مخلوط رزین و محلول سخت‌کننده قبل از ترکیب آن‌ها خودداری کنید.

برخی از افراد دوست دارند قبل از شروع فرآیند ترکیب کردن، مخلوط رزین و عامل سخت‌کننده خود را به‌طور متوسط ​​گرم کنند، زیرا به گفته آن‌ها این به کاهش تشکیل حباب کمک می‌کند. بااین‌حال، گرمای اضافه شده قبل از فرآیند پخت می‌تواند درواقع به فرآیند کلی آسیب برساند، این یک حرکت خطرناک است. در عوض، با دقت از روش‌های جایگزین استفاده کنید، مثلاً، حباب‌هایی که پس از ریختن محصول و شروع به خشک شدن تشکیل می‌شوند را کاهش دهید.

5. از رنگدانه‌ها به مقدار متوسط ​​استفاده کنید.

افزودن انواع مختلف محصولات رنگی به مخلوط رزین شما می‌تواند تعادل اجزا را از بین ببرد. این می‌تواند به این معنی باشد که استفاده بیش‌ازحد از رنگدانه‌های پودر میکا، به‌عنوان‌مثال، در مخلوط رزین و عامل سخت‌کننده شما می‌تواند کمی واکنشی را که در طول پخت انجام می‌شود مختل کند. برای جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد رزین، کافی است از رنگدانه‌های باکیفیت و مقدار متوسطی برای رنگ‌آمیزی رزین خود استفاده کنید.

6. در محیط خنک کار کنید.

با خواندن به توصیه‌های محصول، مطمئن شوید که محدوده دمایی مناسب برای پختن رزین مورد استفاده خود را اعمال کنید. اگر شما در یک محدوده خنک کار کنید می‌توانید از تأثیر گرمای بیرون به محصول خود بکاهید تا محصول شما زودتر گرم نشود و در هنگام پخت به دمای بالا نرسد.

7. از پنکه‌ها قبل یا در طول فرآیند پخت استفاده کنید

اگر متوجه شدید که رزین شروع به گرم شدن بیش‌ازحد (یا شروع به دود کردن) کرده است، یا در محیطی گرم‌تر از محدوده دمایی توصیه‌شده برای محصول خود کار کردید می‌توانید با احتیاط پنکه‌ها را در محل کار خود قرار دهید تا دما را کاهش دهید. فقط مطمئن شوید که پنکه‌ها به نحوه‌ای مناسب قرار گرفته‌اند زیرا که می‌توانند گردوغبار و سایر ذرات را به سمت کار شما ببرند و سطح تمیز رزین شمارا خراب کنند.

8. خرید رزین مناسب

اگر تازه‌کار هستید باید بدانید که استفاده از هر نوع رزینی نتیجه خوبی نمی‌دهد. بهتر است برای خرید رزین از مارک‌ها معتبری استفاده کنید. فروشگاه پاشا لیزر انواع رزین‌های مرغوب بازار را در فروشگاه خود دارد.  سایت فروشگاهی پاشا لیزر با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا درزمینه‌ی فروش مواد اولیه برای کسب‌وکارهای خانگی در خدمت شماست تا مرغوب‌ترین رزین‌های بازار را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی