رزین اپوکسی چند تکنیک دارد؟

به نظر شما رزین اپوکسی چند تکنیک دارد؟ اگر می‌خواهید به جواب این سؤالتان برسید مطالعه این مقاله آموزشی را از دست ندهید. رزین اپوکسی یکی از محبوب‌ترین موادیست که امروز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ترکیب رزین و هاردنر شما می‌توانید محصولات تزئینی، مصرفی و دکوراتیو بیشماری تهیه کنید و کسب‌وکاری خانگی اما پرفروش داشته باشید.

رزین اپوکسی تکنیک‌های بیشماری دارد، هریک از آن‌ها روش اجرای بخصوصی دارند و در تهیه محصولات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به شما می‌گوییم که رزین اپوکسی چند تکنیک دارد؟

رزین اپوکسی چند تکنیک دارد؟

اگر شما هم کنجکاوید بدانید که رزین اپوکسی چند تکنیک دارد، باید بگوییم که در دنیا از این ماده در 100 تکنیک متفاوت جهت تولید محصولات مختلف و زیبا استفاده می‌کنند. در این قسمت در پاشا لیزر همراه ما باشید تا با برخی از تکنیک‌های معروف رزین اپوکسی آشنا شوید.

تکنیک ژئود

ژئود یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های رزین اپوکسی محسوب می‌شود. برای اجرای این تکنیک به رزین و هاردنر، رنگ پودری، همزن استیل و کریستال شیشه‌ای احتیاج دارید. این تکنیک بسیار راحت است، کافیست شما رزین را با رنگ‌های دلخواه پودری براق و مات ترکیب کنید. سپس روی سطح کار بریزید و بعد کریستال‌ها را روی آن به صورتی که دوست دارید قرار دهید. می‌توانید مجدداً رزین ترکیب شده با رنگ طلایی تهیه کنید، چند دقیقه صبر کنید تا غلیظ شود. سپس رزین طلایی را بصورت رگه‌های درهم اطراف کریستال‌ها بریزید.

تکنیک کهکشان

برای اجرای تکنیک کهکشان رنگ دلخواه را با الکل رقیق کنید، سپس روی سطحی که از قبل با الکل مرطوب و تمیز شده بریزید. با سشوار رنگ‌ها را به سمت یکدیگر حرکت دهید. اگر در ابتدا الکل به سطح کار نزنید و بعد از اجرای رنگ و خشک شدنش الکل بزنید، روی سطح کار قره‌هایی مانند ستاره ایجاد می‌شود. بعد از خشک  شدن، با استفاده از رنگ روغن سفید روی سطح کار نقطه‌های سفید مانند ستاره ایجاد کنید. وقتی خشک شدند، رزین را با رنگ دلخواه ترکیب کنید، اکلیل را اضافه کنید و سپس روی سطح کار بریزید. سپس با سشوار نقاطی که دوست دارید را حرکت دهید تا حالت کهکشانی ایجاد شود.

تکنیک دریا

برای اجرای تکنیک دریا به ازای هر واحد هاردنر به دو واحد رزین احتیاج دارید. سپس چهار رنگ آبی تیره، آبی روشن، کرم و سفید تهیه کنید. رنگ مناسب این تکنیک رنگ خمیری است که چگالی بالایی دارد. پس از ترکیب رنگ‌ها، ابتدا رنگ کرم را بعنوان ساحل هرجایی که دوست دارید اجرا کنید و بعد رنگ‌های آبی روشن و تیره. سپس رزین سفید را بصورت رگه‌ای روی رزین آبی بریزید و با استفاده از فندک اتمی افکت موج و حباب ایجاد کنید. اگر بخواهید می‌توانید در این مرحله در قسمت ساحل انواع صدف و تزئینات دریایی دیگر را هم اضافه کنید.

تکنیک قلوه‌سنگ

برای اجرای تکنیک قلوه‌سنگ نیاز به بیس چوبی یا ام دی اف دارید. سطح بیس را با رنگ اکریلیک کاور کنید. بعد رزین و رنگ سفید خمیر را ترکیب کرده و رزینی غلیظ تهیه کنید. رزین سفید را روی سطح کار بریزید، زمانی که به ژل تایم رسید، رنگ‌های جوهری پایه الکل را اضافه کنید. برای اجرای رنگ جوهری روی رزین سفید از قطره‌چکان استفاده کنید. سپس بدون وقفه از رنگ میکروبی سفید استفاده کنید و آن را به صورتی قطره‌ای در مرکز رنگ‌های جوهری بریزید.

تکنیک چشم نظر

تکنیک چشم نظر احتیاج به ابزار خاصی ندارد، کافیست بیس چوبی موردنظر را آماده کنید. سپس چند رزین رنگی بنا بر علاقه خود تهیه کنید. سپس اولین رزین رنگی را روی مرکز سطح کار بریزید. کمی صبر کنید و بعد رنگ بعدی را مجدداً در مرکز کار بریزید. اجازه دهید به سمت اطراف حرکت کنند. سپس رنگ بعدی را مانند دو رنگ قبل اجرا کنید. این فرآیند را می‌توانید تا زمانی که به طرح موردنظرتان برسید تکرار کنید.

تکنیک نقاشی رزین روی چوب

برای اجرای این تکنیک لازم است از رزین مخصوص چوب استفاده کنید. البته رزین چوب قابلیت اجرا روی سطوح دیگر را نیز دارد، اما حتماً بهتر است که هنگام خرید به اینکه محصول سازگار با چوب باشد دقت کنید. برای اجرای رزین روی چوب می‌توانید تکنیک‌های مختلفی را به تنهایی یا در ترکیب باهم استفاده کنید. بیشتر از تکنیک ابروباد یا دریا روی چوب استفاده می‌کنند.

تکنیک آبستره با رزین

آبستره یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های رزین اپوکسی بشمار می‌رود. در این تکنیک هنرمند با ایجاد تغییر در چگالی رنگ‌ها آثاری خارق‌العاده تهیه می‌کند. برای اجرای تکنیک آبستره می‌توانید از رنگ‌های مختلف همچون رنگ‌های اوپاک، پودری، نیمه اوپاک و جوهری استفاده کنید. رنگ‌های خمیری نیز به دلیل چگالی بالایی که دارند در این تکنیک بیشتر استفاده می‌شوند. برای اجرای تکنیک آبستره کافیست رزین‌های تلفیق شده با رنگ‌های مختلف را روی بوم خالی کنید. رنگ‌ها به دلیل چگالی متفاوت زیر یا روی هم قرار گرفته و جلوه‌ای درهم و موجی ایجاد می‌کنند.

تکنیک لایه محافظ روی عکس

این یکی از تکنیک‌های بسیار جذاب است و بسیاری آن را جایگزین قاب شیشه‌ای می‌کنند. برای اجرای این تکنیک تنها به رزین شفاف نیاز دارید. قبل از اینکه رزین را روی عکس بریزید، عکس را با لایه‌ای محافظ کاور کنید تا جوهرش پخش نشود. از سیلر، چسب DM5، اسپری وارنیش و چسب چوب می‌توانید به عنوان محافظ عکس استفاده کنید. زمانی که محافظ خشک شد رزین را روی عکس بریزید.

تکنیک قطعات معلق در رزین

برای اجرای این تکنیک شما می‌توانید از محصولات تزئینی متنوعی استفاده کنید. گل‌های خشک، ترافل‌های رنگی، عروسک‌های خیلی کوچک یا کریستال‌های پلاستیکی کوچک برای اجرای این تکنیک بسیار مناسب هستند. برای اجرای این تکنیک ابتدا رزین و هاردنر را ترکیب کنید، سپس قطعاتی که می‌خواهید معلق باشند را به رزین بیفزایید و داخل قاب بریزید. البته بهتر است لایه‌لایه این کار را انجام دهید و مابین لایه‌ها لوازم تزئینی را اضافه کنید تا نتیجه کار بهتر شود.

تکنیک ابروباد روی سطح صاف

از این تکنیک معمولاً برای کاور کردن سینی و میز استفاده می‌کنند و بسیار محبوب است. برای اجرای این تکنیک نیاز به دو تا چند رنگ مخصوص اپوکسی، رزین و هاردنر و سشوار دارید. رنگ‌ها را با رزین و هاردنر ترکیب کرده و سپس در نقاطی که دوست دارید بریزید. سپس با استفاده از سشوار رزین را حرکت دهید تا حالتی ابروبادی به خود بگیرد.

تکنیک قالب‌گیری رزین

از این تکنیک معمولاً برای تولید اکسسوری و محصولات مصرفی مانند زیرلیوانی استفاده می‌کنند. برای اجرای این تکنیک شما تنها به قالب‌های لاتکسی، پلاستیکی و سیلیکونی که مطابق میلتان انتخاب کردید، احتیاج دارید. رزین اپوکسی و هاردنر را باهم ترکیب کنید. پس از آماده‌سازی رزین آن را داخل قالب بریزید. برای خارج کردن حباب‌ها می‌توانید از تورچ استفاده کنید. اگر قالب شما منعطف نیست پیش از اجرا از محصولات جداساز داخل قالب استفاده کنید.

تکنیک سنگ مرمر رزینی

برای اجرای این تکنیک نیاز به رزین رقیق و غلیظ دارید. رنگی که برای رگه‌های سنگ انتخاب کردید را با کمی رزین ترکیب کنید، سپس مقدار زیادتری رزین برای سطح کار تهیه کنید. سپس رزین رنگی را با رزینی که برای سطح کار آماده کردید، ترکیب کنید و داخل قالب بریزید. این اختلاف زمانی ترکیب رزین رنگی و رزین شفاف سبب می‌شود که رزین غلیظ‌تر داخل رزین رقیق خیلی جابجا نشود و خطوط رگه‌ای داخل آن ایجاد کند. دقت کنید که برای ایجاد طرح سنگ مرمر رزین رنگی را دایره‌ای داخل رزین بیشتر نریزید. بهترین حالت اضافه کردن رزین رنگ در این تکنیک عمودی است.

ساخت انگشتر رزینی با چوب

برای ساخت چنین محصولی نیاز به رزین شفاف، رنگ ترنسپرنت، چوب، ابزار برش و سمباده دارید. چوب را به شکل دلخواه و به اندازه‌ای که بعداً بتوانید سمباده بزنید برش دهید. چوب را داخل ظرف یا قالب مناسب قرار دهید، سپس رزینی که با رنگ ترکیب کردید را روی چوب بریزید. زمانی که خشک شد آن را سمباده بزنید تا به شکل دلخواه دربیاید. برای شکل دادن به آن بصورت حلقه از ابزار سوراخ کردن مثل مته و اره‌های کوچک استفاده کنید.

تکنیک فلیپ کاپ

این یکی از آسان‌ترین اما جذاب‌ترین تکنیک‌های رزین اپوکسی است. برای اجرای این تکنیک نیاز به بیس کار مانند چوب، ام دی اف یا بوم دارید. داخل یک لیوان لایه‌های رزین رنگی را بریزید اما ترکیب نکنید. سپس سطح کار را که می‌خواهید رزین بر رویش اجرا شود، روی دهانه لیوان بگذارید. لیوان و بیس کار را روی هم محکم نگهدارید و سپس بچرخانید. حالا لیوان را ناگهانی بردارید تا رنگ‌ها روی بیس پخش شوند.

در این بخش آموختید که رزین اپوکسی چند تکنیک دارد. شما می‌توانید برای خرید رزین و هاردنر، انواع بیس چوبی و ام دی اف، ابزار کار با رزین و وسایل تزئینی قابل استفاده در رزین به وبسایت فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر مراجعه کنید.

اگر شما نیز تکنیک دیگری می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی