نحوه خشک کردن گل

گل‌ها مخصوصاً اگر مرتبط با یک موقعیت یا مناسبت بخصوص باشند، می‌توانند لحن یک تجربه جادویی، صحنه یک روز زیبا و اتفاق خوشایند مانند اولین دیدار یا روز ازدواج را برای شما تداعی کنند. به همین علت است که بسیاری از مردم دوست دارند بعضی از گل‌هایی که هدیه می‌گیرند را حفظ کنند، تا یاد و خاطره لحظات خوش خود را مجدداً زنده کنند.

معمولاً گل‌ها پس از رقم زدن یک خاطره خوش خیلی نمی‌توانند دوام بیاورند و در نهایت چند روز بعد پژمرده شده و از بین می‌روند. اما در این بخش از پاشا لیزر قصد داریم به شما یاد دهیم که چگونه دست گل زیبای خود را برای همیشه حفظ کنید.

خشک کردن گل

خشک کردن گل یکی از مرسوم‌ترین و بهترین روش‌های نگهداری و حفظ گل‌هایی است، که به آن‌ها علاقه دارید و نمی‌خواهید به‌راحتی آن‌ را دور بیندازید. البته این تکنیک برای کسانی که به‌طور ذاتی عاشق گل هستند و جمع‌آوری انواع آن را دوست دارند نیز بسیار جذاب خواهد بود. هنگامی‌که گل‌ها را خشک می‌کنید، می‌توانید تمام شکوفه‌هایی که مورد علاقه‌تان است را تا زمانی که دوست دارید ذخیره کنید و نگه دارید.

گل‌های خشک شده علاوه بر اینکه نگهداری بسیار راحت‌تری دارند، می‌توانند کاربردهای دیگری نیز برای شما داشته باشند. امروز مردم از انواع گل خشک شده برای تزئین خانه، دفتر خاطرات، آلبوم عکس و تزئین دیوار و … استفاده می‌کنند. می‌توانید گل‌های خشک شده را از سقف اتاق خواب آویزان کنید و یا یک گلدان معطر پر از گل‌های خشک در سالن پذیرایی داشته باشید. به هر صورت دست شما برای استفاده از گل‌های خشک باز است.

چگونه گل را خشک کنیم؟

معمولاً خرید گل خشک چندان به‌صرفه نیست، چراکه برای تهیه آن‌ها زمان و هزینه زیادی صرف می‌شود، بنابراین قیمت بالایی دارند. برای اینکه بتوانید گل‌های زیبای خود را خشک کنید و به نحوی که دوست دارید از آن‌ استفاده کنید، ابتدا به شما نحوه خشک‌کردنشان را یاد می‌دهیم. در ادامه راهنمایی‌تان می‌کنیم که چند روش خشک کردن گل را یاد بگیرید.

انواع روش‌های خشک کردن گل

خشک کردن گل به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و خوب است بدانید که برخی روش‌ها برای خشک کردن دسته‌ای از گل‌ها بیشتر و بهتر جواب می‌دهد. بنابراین با یادگیری انواع روش‌های خشک کردن گل می‌توانید با دقت بیشتری روش خشک کردن گل را انتخاب کنید و احتمال شکست در این فرآیند را به حداقل برسانید.

نحوه خشک کردن گل‌ها در هوا

برای اینکه گل‌های مورد علاقه‌تان را خشک کنید و برای همیشه آن‌ها را به‌صورت دسته گل یا تکی نگهداری کنید، هوا یکی از کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین روش‌ها خواهد بود. برای خشک کردن گل‌ها در هوا به لوازم زیر احتیاج دارید:

  • گل.
  • قیچی.
  • چوب یا آویز.
  • رشته.

به ترتیب زیر مراحل خشک کردن گل‌ها در هوا را اجرا کنید:

گل‌ها را با جدا کردن برگ‌ها آماده کنید. برای شروع همه شاخ و برگ اضافی را از ساقه گل جدا کنید. اگر ظاهر سبز گل را دوست دارید، می‌توانید برخی از برگ‌ها را روی ساقه بگذارید تا آن‌ها نیز در این فرآیند خشک شوند.

گل‌ها را دسته‌بندی کنید و به هم گره بزنید. گل‌ها را به دلخواه دسته‌بندی کنید و نخ را دور پایه آن ببندید. اگر ساقه‌ها خیلی بلند هستند، به اندازه دلخواه کوتاهشان کنید.

گل‌ها را به چوب وصل کنید. سر دیگر نخ را به چوب یا آویز ببندید. می‌توانید بجای چوب از ابزار دیگری مانند چوب‌لباسی، چوب دریفت، قلاب یا میله‌های مسی استفاده کنید. مطمئن شوید که نخ را محکم به چوب یا نگهدارنده جایگزین بسته شده و می‌تواند برای مدت طولانی وزن گل‌ها را تحمل کند.

گل‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند. چوب را در مکانی که دور از مسیر رفت‌وآمد است آویزان کنید تا گل‌های ظریف دچار آسیب‌دیدگی نشوند. یادتان باشد که محیط آویزان کردن گل‌ها باید تاریک باشد و حداقل نور ممکن به آن برسد. هر نوع نوری که مستقیماً به گل‌ها برخورد کند، سبب رنگ‌پریدگی گلبرگ‌ها می‌شود.

سه تا چهار هفته بگذارید. وقتی گل‌ها را آویزان کردید، بقیه کار خودبه‌خود انجام می‌گیرد. در طول سه تا چهار هفته گل‌ها کاملاً خشک می‌شوند. برای اینکه حالت گل‌ها بکر بماند و دفرمه نشود، اسپری موی بدون عطر رویشان اسپری کنید. اگر می‌خواهید از این گل‌های خشک شده به‌عنوان دکور استفاده کنید، حتماً مطمئن شوید که آن‌ها را در جایی دور از نور مستقیم قرار دهید.

خشک کردن گل‌ها در مایکروویو

دومین روش رایج خشک کردن گل‌ها قرار دادنشان در مایکروویو است. برای خشک کردن گل‌ها در مایکروویو به لوازم و ابزار زیر احتیاج دارید:

  • گل
  • ماسه سیلیس
  • ظرف قابل استفاده در مایکروویو
  • فنجان آب

برگ‌ها را جدا کرده و در ظرف قرار دهید. هر گونه برگی که دوست ندارید روی ساقه بماند را جدا کنید، تا حدی که گل‌ها به راحتی داخل ظرف جا شوند. ظرف مایکروویو را با یک لایه نازک ماسه سیلیسی پر کنید و گل را روی آن قرار دهید.

گل را با ماسه سیلیس پوشش دهید. روی گل را کاملاً با ماسه سیلیس بپوشانید. اگر گل‌ها کوچک هستند، می‌توانید چندین گل را در یک ظرف قرار دهید، اما مطمئن شوید که آن‌ها کاملاً در ماسه فرو رفته‌اند.

مایکروویو در فواصل سی ثانیه‌ای. ظرف را با یک فنجان آبی که گفته بودیم داخل مایکروویو بگذارید. به مدت 30 ثانیه حرارت مایکروویو را افزایش دهید. سپس نگاه کنید و بررسی کنید که آیا گل‌ها خشک شدند؟ بسته به تراکم گل‌ها، این فرآیند را دو تا سه دقیقه تکرار کنید، تا زمانی که گل‌ها کاملاً خشک شوند.

گل را چک کنید و 24 ساعت در ماسه بخوابانید. پس‌ازاینکه مطمئن شدید گل‌ها خشک شدند، دوباره دفنشان کنید و بگذارید 24 ساعت در ماسه بمانند. این کار سبب خشک شدن کامل گل‌ها می‌شود.

حذف شن و ماسه از روی گل. گل‌ها را پس از 24 ساعت از ماسه سیلیس خارج کنید و دانه‌های اضافی ماسه که بین گلبرگ‌ها چسبیده را پاکسازی کنید. برای بکر ماندن گل‌ها رویشان اسپری موی بدون عطر اسپری کنید. می‌توانید از این گل‌ها برای تهیه کاردستی یا دکور منزل استفاده کنید. اما یادتان باشد که نور مستقیم به گل‌ها نخورد تا رنگشان نپرد.

مدت زمان مورد نیاز برای خشک کردن هر نوع گل در مایکروویو

زمان خشک کردن گل‌ها در مایکروویو، بسته به تراکم گل‌ها متفاوت است. شما می‌توانید برای خشک کردن گل‌های محبوب در مایکروویو از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  • گل‌های کوچک روباز: نوزاد، نفس، سرخس، تب و پانسی 1 تا 2 دقیقه.
  • گل‌های متوسط و چند گلبرگی: ستاره، آزالیا و همیشه بهار 2 تا 3 دقیقه.
  • گل‌های بزرگ و متراکم: میخک، گل داوودی، گاردنیا، سنبل هیدرنجیا، همیشه بهار، صدتومانی، رز و ارکیده 3 تا 3.5 دقیقه.

خشک کردن گل‌ها به روش پرس

یکی دیگر از روش‌های رایج خشک کردن گل‌ها، فشرده کردن آن‌هاست. شما می‌توانید از کتاب برای فشرده کردن و خشک کردن گل‌ها استفاده کنید. البته خشک کردن گل‌ها در لای کتاب تنها یکی از روش‌های تکنیک پرس گل است. شما می‌توانید از سه روش دیگری پرس گل یعنی پرس گل، اتو و مایکروفر نیز استفاده کنید. در اجرای تکنیک پرس گل مهم‌ترین اصل انتخاب درست گل‌هاست.

سعی کنید انواع گل‌های کانونی، گل‌های سبز و پرکننده را برای ایجاد ظاهری زیبا انتخاب کنید. دقت کنید گلی که انتخاب می‌کنید شکوفا شده باشد، از گل‌هایی که رنگشان محو شده استفاده نکنید، گل‌ها دارای لک و پارگی نباشند. گل مرطوب را انتخاب نکنید چراکه احتمال کپک زدن آن بالاست. اگر گل شکوفه است آن را از وسط نصف کنید تا پرس کردن آن دشوار نباشد.

خشک کردن گل لای کتاب در تاریکی

اگر چند کتاب قدیمی در منزل دارید، این فرصت را از دست ندهید و گل‌هایی که هدیه گرفتید را دور نیندازید. از کتاب‌های قدیمی برای پرس کردن و خشک کردن گل‌ها استفاده کنید. جهت پرس گل‌ها با کتاب ابزار و وسایل زیر را آماده کنید:

  • گل
  • کاغذ جاذب (کاغذ پوستی، فیلتر قهوه، مقوای نازک)
  • وزنه
  • کتاب سنگین

گل‌ها را جهت خشک و پرس کردن آماده کنید. برگ‌های ناخواسته را از اطراف ساقه بکنید و گل را روی کاغذ روغنی قرار دهید.

کتاب را باز کنید و کاغذ جاذب را روی صفحات کتاب بگذارید. حتماً کتاب باید سنگین باشد تا نتیجه کار مطلوب از آب دربیاید. دقت کنید که گل‌های شما رطوبت دارند، بنابراین کتابی را انتخاب کنید که چروک شدن و لکه شدنش برایتان مهم نیست.

شکوفه‌ها را رو به پایین روی کاغذ روغنی قرار دهید. کتاب را با احتیاط ببندید و مطمئن شوید که گل‌ها را جابجا نکنید.

کتاب‌ها یا اجسام سنگین را روی کتاب بگذارید. دقت کنید که کتاب را جایی بگذارید که در دسترس و در مسیر نباشد تا احتمال جابجا شدنش به حداقل برسد.

بگذارید گل‌ها 3 تا 4 هفته لای کتاب بمانند. هرچه گل‌ها بیشتر تحت فشار بمانند، رطوبت بیشتری را از دست می‌دهند. چنانچه پس از 4 هفته متوجه شدید که گل‌ها حالت کاغذی ندارند، کاغذ روغنی را عوض کنید و مجدداً عمل پرس را تکرار کنید. زمانی که گل‌ها خشک شدند می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان محصول تزئینی استفاده کنید.

خشک کردن گل با سیلیکاژل

سیلیکاژل یکی از موادی است که می‌توانید با استفاده از آن گل‌های مورد علاقه خود را خشک کنید. برای انجام این کار به ابزار و وسایل زیر احتیاج دارید:

  • ظرف درب دار
  • گل
  • سیلیکاژل

ابتدا گل‌ها را آماده کنید و تمام شاخ و برگ‌های اضافه را حذف کنید.

سپس ظرفی که هوا نمی‌تواند واردش شود را انتخاب کنید. ظرفی که انتخاب می‌کنید باید بتواند کاملاً گل‌ها را ایزوله کند و هوا را به داخل نکشد.

گل را داخل ظرف بگذارید و با سیلیکاژل نارنجی یا آبی بپوشانید تا جایی که گل‌ها داخل سیلیکاژل دفن شوند.

درب ظرف را محکم ببندید و مطمئن شوید که هوا وارد آن نمی‌شود. سپس ظرف حاوی گل را در محیطی تاریک و با دمای معمولی بگذارید. گل‌ها پس از 3 روز کاملاً خشک می‌شوند و حالتی کاغذی، ترد و شکننده به خود می‌گیرند.

پس از خشک شدن گل‌ها را از ظرف خارج کنید و با قلموی نرم بقایای سیلیکاژل را از روی گل و گلبرگ‌ها پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی