درباره‌ی ساعت رزینی چه می‌دانید؟

ساعت رزینی یکی از لوازم منزل و دکوراسیونی است که امروزه جای خود را در بین مردم پیدا کرده است. این نوع از ساعت‌‌ها برای هر خانه‌ای و با هر سبکی مناسب بوده و زیبایی خانه را دو چندان می‌کند.

 بد نیست قبل از هر چیزی نگاهی به خود رزین و کاربردهای آن بیندازیم.

رزین چیست؟

در یک تعریف کلی، رزین اصطلاحی است که به طور گسترده برای ترکیب مایعی استفاده می‌شود که طی فرآیندی خاص به یک سطح جامد و سفت تبدیل شود. رزین‌ را می‌توان ماده‌ای چسبناک دانست که از طریق فرآیند پخت به پلیمرهای سفت و سخت تبدیل می‌شود. منظور از فرآیند پخت، سفت شدن رزین به کمک اغلب اشعه‌ی UV و یا هاردنر است. همانطور که مشاهده می‌شود، استفاده از رزین در تزئینات لوازم خانگی رو به افزایش است و روز به روز محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا می‌کند. این مواد به طور طبیعی وجود دارند اما امروزه به دلیل افزایش تقاضا به صورت مصنوعی نیز ساخته می‌شوند.

  • رزین طبیعی: منظور از رزین طبیعی ماده‌ای است که از طبیعت بدست می‌آید که اغلب از درختان ناشی می‌شود. این ترکیب ماده‌ای ارگانیک است که در ساخت لاک الکل، مواد لعاب دهنده، مواد غذایی و … استفاده می‌شود.
  • مصنوعی: رزین مصنوعی را در کارخانجات و با استفاده از مواد پلیمری تولید می‌کنند. این نوع از مواد برای تقلید از رزین‌های گیاهی در سال‌های اخیر تولید شده‌اند. این ترکیبات چسبناک و غیر آلی هستند و قادر به سخت شدن دائمی نیز می‌باشند.

انواع رزین:

امروزه رزین‌های مصنوعی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طراحی دکوراسیون و لوازم منزل بسیار کاربرد دارند. میزهای رزینی، ظروف، ساعت و … نمونه‌هایی از لوازم منزل ساخته شده از رزین هستند که مورد پسند افراد شیک و امروزی واقع شده است. این رزینکاری‌ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • پلی اورتان: تولید وسایل و تجهیزات کوچک
  • اکریلیک: تولید محصولاتی مانند پلکسی گلاس
  • سیلیکون: تولید لاستیک های سیلیکونی انعطاف پذیر
  • پلی استر: برای تولید اشیا پلاستیکی در مقیاس بزرگ مانند مبلمان، ساخت جواهرات و… استفاده می‌شود.
  • رزین اپوکسی: برای تولید زیورآلات کوچک، جواهرات و صنعت ریخته‌گری، کفپوش‌ها، تخته‌های موج سواری

نقش رزین در تزئین لوازم خانگی

هر چه رو به جلو پیش می‌رویم، ایده‌های خلاقانه‌تری را در ساخت لوازم خانگی مشاهده می‌کنیم. یک نمونه از این ایده‌ها، استفاده از رزین در دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل است. در چند سال گذشته، صنعت ساخت و طراحی وسایل خانه دارای پیشرفت زیادی بوده و تعداد ورود وسایلی  که با مواد جدید و طراحی عجیب و غریب به بازار عرضه می‌شوند، رو به افزایش است. یکی از این مواد که تبدیل به یک سبک خاص در بین مردم شده، استفاده از رزین است و وسایل و مبلمان ساخته شده با رزین، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

در طراحی و ساخت وسایل جالب و شگفت انگیز با رزین باید به نکاتی توجه کرد

همانطور که می‌دانید هر یک از موادی که از آن‌ها در ساخت و یا تزئین لوازم خانه و دکوراسیون استفاده می‌شود، دارای قاعده و قانون مخصوص به خودش است. رزین هم از این قاعده مستثنی نبوده و یک سری نکاتی را در ارتباط با این ماده‌ی شگفت‌انگیز باید در نظر گرفت:

  • در انتخاب رنگ چوب نهایت دقت و سلیقه را به کار ببرید.
  • بهترین رزین را متناسب با رنگ و بافت چوب خریداری نمایید.
  • دقت در انتخاب بافت چوب و جهت آن را در نظر داشته باشید.
  • فراموش نکنید که برای استفاده از رزین و در نهایت دریافت نتیجه‌ی مطلوب، از بهترین و مقاوم‌ترین نوع چوب استفاده کنید تا ماندگاری و دوام بیشتری را داشته باشد.

این چند مورد از مهم‌ترین مواردی هستند که در زمان استفاده از رزین و شیره درختان برای ساخت وسایل باید به آن‌ها توجه کرد.

ساعت رزینی

همانطور که گفته شد، از رزین استفاده‌ی گسترده و فراگیری می‌شود. یک نمونه از لوازمی که توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرده است، ساعت رزینی می‌باشد. این نوع از ساعت‌ها دارای طرح‌های شیک و منحصر به فردی هستند که با هر خانه و دکوراسیونی ست می‌شوند. ساعت‌های رزینی به طور معمول چند رنگ بوده و نگاه کردن به آن‌ها چیزی شبیه به تداعی یک حس خوب می‌باشد.

ساعت‌های رزینی گاهی تلفیقی از چوب و رزین نیز می‌باشند. استفاده از رزین، زیبایی ساعت‌های چوبی را دو چندان کرده و محصولی کاملا متفاوت از هر آنچه که تا بحال دیده شده است را ارائه می‌دهد. ساعت‌های رزینی تنها مناسب منزل نبوده و برای دکوراسیون انواع کافی شاپ‌های مدرن و شیک، رستوران‌ها، بوتیک‌هایی که به زیبایی ویترین و مغازه خود اهمیت می‌دهند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساعت‌های رزینی نقش بسیار موثری را در زیبا به نظر رسیدن منزل ایفا می‌کنند. این نوع از ساعت‌ها نه تنها نشان‌دهنده‌ی زمان هستند، بلکه جزئی از دکوراسیون خانه به حساب می‌آیند. برای ساخت یک ساعت رزینی جذاب باید با لوازمی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور کامل آشنا باشید. چرا که لوازم رزین گران قیمت بوده و بهتر است در کار با آن‌ها نهایت دقت را به کار ببرید تا حرام نشوند.

چند نکته:

قبل از شروع به کار با رزین، حتما اطلاعات کامل را نسبت به وسایل‌هایی که مورد نیازتان است، جمع‌آوری کنید. قدم بعدی آن است که نکات ایمنی را هم در نظر بگیرید. سپس رنگ‌های متناسب با سلیقه‌تان را تهیه کرده و کار خود را آغاز نمایید. اما قبل از آن بد نیست که چند نکته را یادآور شویم.

توجه داشته باشید که رزین و هاردنر یا سفت کننده در معرض هوا خشک نمی‌شوند و با قرا گرفتن در معرض هوا هیچ اتفاقی برای آن پیش نمی‌آید. باید این دو ماده رو باهم مخلوط کنید تا خشک شوند. در واقع هاردنر یعنی سفت کن یا خشک کن، هاردنر باعث میشه که رزین خشک شود. قبل از شروع کار فراموش نکنید که نسبت رزین به هاردنر را به طور دقیق حساب کنید. رزین‌ها دارای انواع مختلفی هستند که این تنوع بر گرفته از نسبت مخلوط کردن رزین با هاردنر هست.

برای دانستن نسبت ترکیب رزین و هاردنر، می‌توانید مقاله “رزین و نحوه استفاده از آن” را مطالعه کنید.

رزین به خودی خود کاملا شفاف بوده و باید برای رنگ کردن آن از رنگ‌های خمیری و یا پودری استفاده کرد. همزن چوبی را نیز برای مخلوط رزین با رنگ، فراموش نکنید.

بعد از اتمام کار نیز باید از فندک جهت از بین بردن حباب‌های تشکیل شده بر روی سطح ساعت استفاده کنید.

سخن آخر:

پس از آنکه طرح مورد نظرتان را برای ساخت ساعت رزینی پیاده کردید، حتما به سایت پاشا لیزر سر بزنید و تمام وسایل مورد نیاز برای تکمیل ساعت را از ما خریداری نمایید. انواع و اقسام عقربه‌ها، اعداد، موتور ساعت و تمامی لوازمی که برای تکمیل ساعت رزینی ساخته شده لازم دارید در سایت ما موجود است. پس هر چه زودتر دست به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی