اجرای تکنیک رزین اپوکسی بدون ایجاد حباب

حتماً شما هم تصاویر تابلو و محصولات دکوراتیو رزینی،‌ یا حتی محصولات بزرگ‌تر مانند میزهای چوبی ترکیب شده با رزین را دیده‌اید و از جذابیت و محبوبیت این هنر پرطرفدار باخبر هستید. رزین یکی از تکنیک‌های هنری بشمار می‌رود که تنها با داشتن خلاقیت و ذوق هنری می‌توان با استفاده از آن، آثار و محصولاتی چشم‌نواز خلق کرد.

محصولات چوبی رزینی

محصولات تلفیقی چوب و رزین اپوکسی امروز یکی از پرطرفدارترین‌ها هستند، بخصوص اگر با این دو ماده بتوان محصول دکوراتیو ساخت. آثار دکوراتیو و هنری ساخته شده از رزین اپوکسی و چوب علاوه بر زیبایی و تنوع بالا ارزش قیمتی بالایی نیز دارند.

شما می‌توانید با آموزش تکنیک‌های رزین اپوکسی و اجرای آن روی سطوح  و ظروف مختلف، محصولات دکوراتیو ارزشمندی تولید کنید. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی را دارید یا دوست دارید شغل دوم با درآمد خوب داشته باشید رزین اپوکسی روی چوب گزینه عالی بشمار می‌رود.

اما اجرای رزین اپوکسی روی چوب یا دیگر مواد خام نیاز به یادگیری برخی تکنیک‌ها دارد که در این قسمت چند تکنیک را یادتان می‌دهیم. با رعایت این ترفند‌ها رزین اپوکسی روی سطح چوب دچار حباب نمی‌شود و سطحی یکدست به دست خواهید آورد.

چند تکنیک اجرای رزین روی چوب بدون حباب

قبلاً چند مورد از ترفندهایی که سبب عدم ایجاد حباب در سطح کار رزین و چوب می‌شود را توضیح دادیم. اگر از روش‌های قبلی نتیجه نگرفتید و یا نتوانستید آن‌ها را به‌خوبی انجام دهید این ترفندها را نیز دنبال کنید. به‌هرحال برای حرفه‌ای شدن در کار رزین و چوب نیاز به تمرین و تکرار زیادی دارید:

سعی کنید دمای سطح پایه کار چوبی و دمای رزین نزدیک باشند

یکی از دلایلی که سبب می‌شود شما پس از اجرای رزین اپوکسی روی چوب در حین خشک شدن ظاهر شدن حباب‌های متعدد را ببینید، اختلاف دمای سطح چوبی و رزین است، بنابراین باید حتماً پایه کار و رزین در یک دما باشند.

برای این کار نمی‌توانید رزین را سرد کنید چون بلافاصله منسجم می‌شود، بنابراین سطح کار چوبی را به دمای رزین برسانید، به همین راحتی پس از ریختن رزین از بوجود آمدن حباب خبری نخواهد بود. در ضمن گرم کردن سطح چوبی سبب می‌شود که رزین خیلی راحت‌تر حرکت کند و سرعت عملتان بیشتر شود.

سطح قالب یا پایه کار چوبی لیزری را خیس کنید

این روش بیشتر در مواقعی که سطح کار شما قالب سیلیکونی است بدردتان می‌خورد. قالب‌های سیلیکونی یکی از محصولات پراستفاده و کاملاً کاربردی در تکنیک رزین هستند.

منظور از خیس کردن سطح قالب این است که ابتدا مقداری رزین داخل قالب ریخته و آن را در تمام سطح قالب بچرخانید تا مابقی مواد روان‌تر روی قالب حرکت کنند. قالب سیلیکونی بار الکتریسیته ساکن دارد و می‌تواند حباب‌ها را حبس کند. در این حالت حباب‌ها کف قالب باقی می‌مانند و به سطح نمی‌آیند. با این روش شما سطح صاف‌تری خواهید داشت و حباب‌ها را در کف قالب از بین می‌برید.

محصولات تزئینی داخل رزین را مرطوب کنید

این کار نیز تقریباً شبیه به روش بالاست با این تفاوت که وسایل داخل رزین را آماده می‌کنید. ابتدا وسایل تزئینی یا هر محصولی که قصد قرار دادن در قالب پر از رزین را دارید به مقداری رزین آغشته کنید. سپس به‌صورت مورب قرار دهید تا اضافه رزین جدا شود. در مرحله بعد آن را وارد قالب کنید. به این کار پرایمر زدن می‌گویند. با انجام این ترفند احتمال بروز حباب در کار شما پس از ریختن رزین به حداقل می‌رسد.

استفاده از شعله در حباب‌گیری رزین اپوکسی

شعله گیری روی رزین یکی از روش‌های متداول از بین بردن حباب‌ها و یا جلوگیری از بوجود آمدن حباب‌هاست. پس از ریختن رزین در قالب شما می‌توانید با حرارت دادن به آن حباب‌های احتمالی را از بین ببرید.

برای گرمادهی به رزین از سشوار، فندک و یا تورچ اتمی استفاده کنید. قالب‌های سیلیکونی و پلاستیکی در مقابل شعله آتش چندان مقاومت ندارند بنابراین حتماً باید در مورد حرارتی که به کار خود وارد می‌کنید دقت لازم را داشته باشید.

بستر پایه کار باید خشک باشد

ممکن است تابه‌حال حتی در کلاس آموزشی هم در مورد آن حرفی نزده باشند اما رطوبت سطح کار شما از هر جنسی بخصوص چوب سبب بوجود آمدن حباب در سطح کارتان می‌شود. حتماً پیش از ریختن رزین داخل قالب یا روی پایه کار چوبی از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

حباب‌های ناشی از رطوبت سطح کار بسیار بزرگ‌تر از دیگر حباب‌ها هستند و می‌توانند کاملاً زحمتتان را از بین ببرند. رطوبت پایه کار چوبی باید زیر 10 درصد باشد. حتماً پیش از ریختن تمام رزین روش پرایمر را روی سطح کار چوبی اجرا کنید تا از بروز حباب جلوگیری شود.

حباب‌گیری با وکیوم

دستگاه وکیوم معمولاً آخرین روش حباب‌گیری است که توصیه می‌کنیم. پس از اجرای رزین در قالب. قالب حاوی رزین را باید به دستگاه وکیوم منتقل کنید. وکیوم با ایجاد مکش در محصول رزینی، حباب‌ها را به سطح کار می‌کشد و بعد از بین می‌برد. دقت کنید که ژل تایم رزینی که استفاده می‌کنید را باید حتماً بدانید، چراکه در صورت ماندن قالب مدت طولانی در دستگاه رزین به نقطه‌ جوش می‌رسد.

از چه ظروفی می‌توانیم در رزین اپوکسی استفاده کنیم؟

شما رزین اپوکسی را در هر ظرف و برد پلاستیکی یا چوبی می‌توانید اجرا کنید، اما بهترین مواد خام برای اجرای تکنیک رزین اپوکسی چوب است. ظروف چوبی و بیس چوبی لیزری پاشا لیزر ازجمله مواد خام آماده بکار، با کیفیت مطلوب و سطح کار کاملاً صاف گزینه‌ای عالی برای ساخت محصولات دکوراتیو بر پایه رزین بشمار می‌روند.

شما می‌توانید لوازم رزین را از سایت فروشگاهی پاشا لیزر تهیه کنید.

شما می‌توانید انواع بیس‌های چوبی لیزری همچون ظروف چوبی طبیعی، سینی‌های چوبی در سایزهای متنوع، برد روکش دار و بدون روکش، تخته سرو و موتیف را از پاشا لیزر در فروشگاه اینترنتی آن خریداری و در کسب‌وکار خود استفاده نمایید.

پرایمر رزینی چیست؟

پرایمر رزینی درواقع آستر کردن سطح کار است. خیلی از قالب‌ها و سطوح پایه کار چوبی و سنگی دارای منافذی هستند که هوا در آن‌ها جریان پیدا می‌کند. با یک دور آستر کردن سطح کار شما این منافذ را می‌بندید و ظرف را برای ریختن تمام رزین آماده می‌کنید. در آخر نیز سطح کار شما بدون حباب خواهد بود چراکه حباب‌های زیر سطح پرایمر باقی می‌مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی