نکاتی که راجع به ساعت دیواری باید بدانید!

از قدیم تا به امروز، انواع متفاوتی از ساعت‌ها به میان آمدند و بعد از گذشت مدتی، جای خود را به نوع جدیدتری از ساعت دادند. از ساعت آبی و آفتابی گرفته تا نوع دیجیتالی امروزی، همه، وظیفه‌ی نشان دادن زمان را بر عهده داشتند.

در سال‌های دور، ساعت تنها برای اندازه‌گیری زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه ساعت را می‌توان جزئی از دکوراسیون منزل دانست. کاربرد ساعت‌های دیواری تنها به نشان دادن زمان محدود نمی‌شود و علاوه بر اینکه عنصری کاربردی باشد، یک عنصری دکوراتیو و تکمیل کننده سبک دکوراسیون نیز محسوب می‌شود.

در ادامه بد نیست نکاتی راجع به ساعت دیواری بدانید:

نقش ساعت دیواری در دکوراسیون منزل

عوض کردن خانه و یا تغییر دکوراسیون منزل، تاثیر بسیار مثبتی در روحیه ما دارد. شاید یکی از دغدغه‌های اغلب افراد برای طراحی منزل و دکوراسیون، طراحی موزون وسایل خانه متناسب با سلیقه‌ی فرد باشد. برای تزئین خانه از اکسسوری‌های زیادی استفاده می‌شوند که یکی از آن‌ها ساعت دیواری است. اولین و اساسی‌ترین نکته‌ای که در انتخاب یک ساعت دیواری باید در نظر داشته باشید، هماهنگی سبک، رنگ، فرم و طرح کلی آن با ساختار دیزاین منزل و لوازم خانگی شما است. سبک خانه‌ مدرن است یا کلاسیک؟ چه رنگی و طرحی از ساعت به لوازم خانگی شما می‌خورد؟

به طور قطع یک ساعت دیواری کلاسیک برای دکوراسیون مدرن و مینیمال انتخاب مناسبی نخواهد بود. همانطور ساعت دیواری ساده، مدرن و حتی شیک نیز نمی‌تواند برای دیزاین کلاسیک، مبلمان استیل و سلطنتی گزینه‌ی مناسبی تلقی شود. پس به سبک دکوراسیون منزلتان قبل از خرید ساعت دیواری، توجه فرمایید. از طرفی دیگر، جایگاه یک ساعت مدرن و ساده‌ی تک رنگ، می‌تواند گزینه مناسبی برای تزیین دیوار یک پذیرایی با مبلمان مدرن باشد و به همین ترتیب، در یک نشیمن کلاسیک با مبلمان استیل یا نئوکلاسیک و اکسسوری‌های فلزی براق، یک ساعت کلاسیک با طراحی پرکار گزینه متناسب و جذابی خواهد بود.

محل نصب ساعت دیواری

محلی برای نصب یک ساعت مناسب است که از همه جای خانه دید داشته باشد. فضایی مثل پشت کاناپه، بالای شومینه، بالای کنسول، راهرو یا ستونی که در دید هستند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشند. اما اگر انتخاب شما ساعت‌های هنری و یا مدرن است، بهتر است آن را نزدیک میز غذاخوری نصب کنید تا حس خوبی را در هنگام غذا خوردن به افراد بدهد. البته تمامی نکات گفته شده یک پیشنهاد است و هر کسی می‌تواند طبق سلیقه‌ی شخصی خود عمل کند. به عنون مثال در این بین بعضی از افراد هستند که از قوانین تخطی کرده و ساعت دیواری خود را در محلی کم رفت و آمدتر نصب می‌کنند یا از ساعت‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؛ چرا که این افراد به صدای عقربه‌های ساعت حساسیت دارند و یا باعث آزارشان می‌شود.

انواع ساعت‌های دیواری

همانطور که گفته شد، ساعت‌های دیواری انواع متفاوتی دارند. همچنین با ظهور تکنولوژی جدید، بسیاری از وسایل کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند و جنبه تزیینی پیدا کرده‌اند. در این میان انواع ساعت‌ها به ویژه ساعت‌های دیواری چنین سرنوشتی پیدا کردند و بیشتر از کاربردش جنبه تزیینی آن اهمیت دارد. در ادامه به انواع متفاوتی از آن‌ها اشاره شده است:

  • کلاسیک: ساعت دیواری کلاسیک استوار بر تقارن و نظم است و در آن جزئیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در ساعت دیواری منتسب به این سبک، اعداد استفاده شده به شکل رومی بوده و هر سه عقربه ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار به وضوح قابل رویت است. برای نشن دادن یک نمونه از این سبک می‌توان به ساعت پاندولی اشاره کرد.
  • سنتی: این سبک از ساعت دیواری با جغرافیای هر منطقه متناسب بوده و تزئینات خاص سنتی همان منطقه را دارد. به طور معمول این نوع از ساعت‌ها پر از جزییات و ریزه‌کاری می‌باشند و حس نوستالژیک و آرامش بخشی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به ساعت‌های فیروز‌ه‌ای و قلم کاری شده در اصفهان، ساعت‌های مسی در زنجان و ساعت‌های صدفی در شهرهای ساحلی اشاره کرد و آن‌ها را ساعت‌های ساخته شده با سبک سنتی دانست.
  • مدرن: هر چه بیشتر به سمت جلو می‌رویم، افراد بیشتری را به سبک‌های مدرن در چیدمان خانه می‌آورند. سبک مدرن ساده بدون جزئیات و ریزه کاری‌ها است و رنگ‌های ساده و خنثی بیشتر غالب می‌باشند. در این سبک، طراحی لوازم مبتنی بر سادگی و دوری از تجمل و زرق و برق است. ساعت‌های مدرن به طور معمول تک رنگ بوده و طراحی بسیار ساده‌ای دارند.
  • مینیمال: سبک مینیمال بسیار به سبک مدرن نزدیک بوده و به عبارتی الهام گرفته از آن است. جزئیات در این سبک به حداقل رسیده و تاکید بسیاری بر فرم و انحناهای جالب و سیال دارد. ترکیب معماری مینیمال و روستیک، می‌تواند اطلاعات جامع‌تری در خصوص سبک مینیمال در اختیار شما قرار دهد.
  • صنعتی: ساعت‌های سبک صنعتی دارای ظاهری خشن‌تر نسبت به سبک‌های گفته شده دارند. محل اتصالات و پیچ مهره‌ها در ساعت‌های صنعتی قابل مشاهده هستند و پیدا کردن زوایا و پشت ساعت در این سبک از مشخصات اصلی آن می باشد.
  • روستیک: آنچه در این سبک حائز اهمیت است، اشاره و تاکید آن به طبیعت است. این ساعت‌ها حس و حال خوب طبیعت را برای آدمی تداعی می‌کنند و به طور معمول از جنس متریال طبیعی مانند چوب است. ساعت‌های چوبی با طرح‌ها و بافت‌های طبیعی چوب درختان جنگلی، یادآور ورود حس زیبای طبیعت به منزل می‌باشد.

سخن آخر

در آخر بیان این نکته خالی از لطف نیست که قبل از خرید ساعت مناسب برای منزل و یا محل کارتان به نکاتی که در خصوص ساعت در این مقاله و سبک‌های مختلف آن گفته شد، توجه کنید و با توجه به نوع دکوراسیون منزل‌تان و هماهنگی عناصر موجود ساعت متناسب را خریداری کنید .

فراموش نکنید که ساعت علاوه بر اینکه جنبه تزئینی دارد، یک جنبه کاربردی نیز دارد که نباید آن را فراموش شود. در انتخاب نوع و اندازه آن دقت نمایید؛ چرا که یک ساعت شیک و متناسب با دکوراسیون تاثیر مثبت بسیاری در زیباتر به نظر رسیدن خانه‌تان خواهد داشت. پس با دقت انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی