آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی

آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی

در این قسمت با آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی در خدمت شما هستیم. برای آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی اطلاعات کافی دارید؟ می‌دانید که هنر کهنه‌کاری چیست و چرا به آن کهنه‌کاری گفته می‌شود؟ آیا ابزار و لوازم موردنیاز برای آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی را تهیه کردید؟

پاشا لیزر تولیدکننده و عرضه‌کننده تخصصی انواع بیس‌های چوبی لیزری در اشکال، ابعاد و ضخامت‌های متنوع است. شما می‌توانید ضمن خرید انواع سینی و بیس چوبی، همه ابزار کاری که برای آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی نیاز دارید را از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری کنید.

پیش از ارائه توضیح کامل درباره آموزش کهنه‌کاری روی سینی و بیس‌های چوبی بهتر است کمی با مفهوم پتینه کاری یا کهنه‌کاری آشنا شوید.

کهنه‌کاری چیست؟

  • پتینه یا کهنه‌کاری به هنری گفته می‌شود که در آن هنرمند لایه‌ای نازک از رنگ را با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف روی سطوح متفاوت اجرا می‌کند.
  • برای کهنه‌کاری می‌توانید از سطوح متفاوتی استفاده. کهنه‌کاری روی برنز، برنج، مس و چوب و دیگر فلزات و سنگ‌های بخصوص قابلیت اجرا دارد.
  • تکنیک‌هایی که در پتینه کاری استفاده می‌کنیم سبب خلق جلوه‌هایی بخصوص و کلاسیک می‌شود.
  • جلوه‌هایی که با هنر پتینه روی سطوح چوبی ایجاد می‌شوند، ظاهری قدیمی و ارزنده به محصول مورد می‌بخشند. به همین خاطر است که امروز بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند مبلمانی که با تکنیک پتینه رنگ‌آمیزی شده است در منزل داشته باشند.
  • پتینه کاری ضمن اینکه یک لایه رنگ است، لایه‌ای محافظ نیز محسوب می‌شود و مواد بکار رفته در محصول یا رنگ قبلی را از آسیب‌های ناشی از هوا، نور و رطوبت در امان نگه می‌دارد.

چه رنگ‌هایی برای پتینه کاری می‌توانیم تهیه کنیم؟

برای شروع کار پتینه باید رنگ تهیه کنید. رنگ‌های محبوب و پرمصرفی که معمولاً در آثار کهنه‌کاری دیده می‌شود انواع متفاوتی دارند، بنابراین شما باید با توجه به نوع محصول، سطح و رنگ مدنظرتان انتخاب و خرید را انجام دهید. از پرطرفدارترین رنگ‌های پتینه کاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زرد: این رنگ کاملاً زرد نیست و رنگی شبیه به ماسه است یعنی زردی آن کمی کدر است.
  • آبی تیره: در مورد رنگ آبی معمولاً هنرمندان دست بازتری دارند چراکه طیف وسیعی دارد و می‌توانند از رنگ‌های آبی تیره متفاوتی استفاده کنند.
  • سبزها: با توجه به رنگ محصول می‌توانید از طیف بزرگی از رنگ‌های سبز استفاده کنید.
  • سفید: خوب است بدانید که سفید نیز انواع متفاوتی دارد، بنابراین هنگام خرید باید دقت داشته باشید که چه رنگ سفیدی دقیقاً مدنظرتان است.
  • سیاه: سیاه نیز همانند سفید طیف بزرگی را شامل می‌شود و تنها یک رنگ نیست.
  • سرخ: طیف رنگی سرخ یکی از متنوع‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌هایی است که در پتینه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظاهری بی‌نظیر به محصول و بیس چوبی می‌بخشد.
  • با توجه به جنس محصول می‌توان پیش از رنگ‌آمیزی آن را با موم روغن‌کاری کرد.
  • برای ایجاد لایه زیر ساز از لاک و پوشاننده‌های شفاف نیز استفاده می‌کنند.
  • همیشه نیاز نیست از رنگ استفاده کنید، مثلاً اگر سطح کار مسی باشد می‌توانید از سرکه یا اسیدسیتریک استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که پتینه‌های محصول در آب نمی‌توانند در مجاورت با هوای آزاد ماندگاری خیلی خوبی داشته باشند اما باوجوداین می‌توانند نقش رنگدانه را داشته باشند.

لوازمی که برای شروع کهنه‌کاری روی سطوح متفاوت احتیاج داریم

برای رنگ‌آمیزی و اجرای هنر کهنه‌کاری روی سینی، بیس‌های چوبی و یا هر محصول دیگری لازم است شما ابتدا لوازم و مواد لازم را تهیه کنید. البته در بالا در مورد رنگ‌هایی که می‌توانید در پتینه کاری استفاده کنید توضیح دادیم اما هنوز ابزار دیگری هم لازم دارید:

رنگ

رنگ شما بهتر است جلوه‌ای مانند مس داشته باشد، این رنگ باید شبیه به رنگ قهوه‌ای باشد البته اگر بلوطی هم باشد خوب است.

محلول کوپر

این محلول مخصوص پتینه کاری است و شما حین اجرای کار به آن احتیاج خواهید داشت.

ملافه

برای اینکه جلوی نشست گردوغبار روی سطح کار را بگیرید و یا اینکه از پاشیده شدن رنگ روی وسایل دیگر جلوگیری کنید، نیاز به چند ملافه بزرگ دارید.

برس

شما به چند برس کوچک تا بزرگ برای رنگ‌آمیزی نیاز دارید.

اسفنج

از اسفنج نیز می‌توانید برای پخش کردن و یا اجرای تکنیک‌های دیگر پتینه کاری و یا اصلاح کار استفاده کنید.

ماسک

محلول‌ها و مواد رنگ مواد شیمیایی نیز دارند، بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه دچار آسیب تنفسی نشوید حتماً از ماسک فیلتر دار استفاده کنید.

عینک محافظ

دیگر محصول محافظتی که حین کار و اجرای کهنه‌کاری نیاز دارید عینک برای محافظت از چشم‌هاست.

سینی و غلتک

برای ترکیب و یکنواخت کردن رنگ این ابزار را استفاده خواهید کرد.

مواد موردنیاز جهت کهنه‌کاری روی چوب

اگر قرار است کهنه‌کاری را دقیقاً روی سینی و بیس چوبی اجرا کنید بنابراین حتماً به مواد زیر احتیاج خواهید داشت:

  • وازلین
  • رنگ گچی
  • پارچه کتان
  • پارافین
  • قلم‌مو
  • سمباده اسکاچی
  • روغن گردو، رنگ چوب
  • رنگ مات
  • واکس مخصوص مبل

کهنه‌کاری روی بیس چوبی

مرحله اول

در مرحله نخست لازم است از وازلین استفاده کنید، ممکن است شما نخواهید تمام سطح کار رنگی شود بنابراین از وازلین استفاده کنید و بخش‌هایی که نباید رنگی شود را چرب کنید. وازلین ترکیباتی عایق دارد و از چسبیدن رنگ به چوب جلوگیری می‌کند.

مرحله دوم

در مرحله دوم باید از رنگ گچی استفاده کنید. با بکاری رنگ گچی سطح بیس و سینی چوبی را پوشش دهید. خوب است بدانید که رنگ گچ علاوه بر کهنه‌کاری چوب برای پتینه کاری روی سطوح دیگر همچون شیشه نیز کاربرد دارد.

مرحله سوم

در مرحله سوم باید رنگ موردنظرتان را انتخاب نمایید. رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا نتیجه کار خوشایندتر شود. بهتر این است که دو رنگ را برای کهنه‌کاری انتخاب نمایید. پس از انتخاب رنگ با استفاده از یکی از آن‌ها همه سطح سینی یا بیس چوبی را رنگ کنید. هنگام رنگ‌آمیزی نیاز نیست دقت زیادی کنید چون از وازلین استفاده کردید و رنگ روی نقاطی که نباید رنگ بخورد نمی‌چسبد. پس از اتمام رنگ‌آمیزی می‌توانید اضافه‌های رنگ‌ را خیلی راحت حذف کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله لازم است زمان بدهید تا لایه رنگی خشک شود. حالا می‌توانید رنگ‌های اضافه را حذف کنید، برای این کار از سنباده استفاده کنید.

مرحله پنجم

مجدداً قرار است سطح کار را رنگ کنید، پس یک‌بار دیگر وازلین را روی سینی یا بیس چوبی بکشید و قسمت‌هایی که نمی‌خواهید رنگ بخورد را پوشش دهید.

مرحله ششم

بار دیگر صبر کنید تا رنگ خشک شود، برای شستشو و پاک کردن قلم‌موها از چربی وازلین حتماً از محلول‌های شوینده استفاده کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله باید بار دیگر رنگ‌ها اضافه را با سنباده پاک کنید تا چهره کار به کهنه‌کاری نزدیک شود. برای اینکه محصول براق شود از واکس استفاده کنید و آن را با پارچه کتان روی سطح کار بکشید.

مرحله هشتم

زمان دهید و بگذارید 30 دقیقه بگذرد سپس واکس را پاک کنید. برای اینکه ظاهری کهنه‌تر و زنگ‌زده به محصول بدهید از واکس قهوه‌ای استفاده کنید. مجدداً دقایقی صبر کنید و بعد با پارچه کتان آن را پاک کنید.

شما می‌توانید برای تهیه تمام ابزار کهنه‌کاری همچون بیس‌های چوبی، رنگ و قلم‌مو از فروشگاه بزرگ اینترنتی پاشا لیزر دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی