آموزش کار با رزین اپوکسی و پایه کار چوبی بدون ایجاد حباب

حتماً شما هم متوجه شده‌اید که در این روزها چقدر کسب‌وکارهای خانگی رونق پیدا کرده است. تولیدات جدیدتر و مواد خام متنوعی که در بازار موجود است سبب می‌شود تا تنوع محصولات هنری و دست‌ساز نیز به‌مراتب افزایش یابد و تقاضا برای آن‌ها نیز بیشتر شود. بنابراین بد نیست که شما هم شغلی خانگی را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کنید.

گروه پاشا لیزر تولیدکننده و فروشنده محصولات خام پایه کار چوبی لیزری است. از این مجموعه علاوه بر  محصولات چوبی لیزری خام و پایه کار می‌توانید انواع ابزار پرداخت و ساخت دکوراتیو‌های موردنیاز برای کار با چوب لیزری یا دیگر کسب‌وکارهای هنری و خانگی را خریداری نمایید. برای راحتی در خرید شما، پاشا لیزر فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی نموده است.

ازجمله مزایای استفاده و خرید از فروشگاه آنلاین پاشا لیزر می‌توان به امکان سفارش محصول به‌صورت تکی اشاره کرد. قیمت مناسب و کیفیت عالی محصولات نیز خود دلیلی هستند که پاشا لیزر انتخابی ایده‌آل برای تهیه مواد خام پایه کار چوبی لیزری و دیگر لوازم هنری باشد.

ترفندهایی برای اجرای رزین اپوکسی روی پایه کار چوبی لیزری:

ازآنجایی‌که محصولات چوبی لیزری پاشا لیزر تماماً مبتنی بر دستگاه‌های لیزر برش می‌خورند. بنابراین به لحاظ صافی و دقت برش در بهترین سطح کیفی قرار می‌گیرند. اما اگر شما قصد دارید با این مواد خام چوبی آثار هنری از تکنیک رزین اپوکسی خلق کنید لازم است برخی از ترفندهای این تکنیک روی چوب را یاد بگیرید:

مشکل همیشگی در تکنیک رزین اپوکسی:

یکی از مشکلات رایجی که هنگام اجرای تکنیک رزین اپوکسی روی پایه کار چوبی لیزری رخ می‌دهد ایجاد حباب در رزین است. همان‌طور که گفتیم با توجه به بافت استاندارد مواد خام این پدیده تنها به نحوه اجرای تکنیک رزین بستگی دارد، بنابراین شما باید بیاموزید که چگونه این حباب‌ها را از بین برده و محصول باکیفیتی به دست آورید.

چند روش کاملاً مؤثر در حباب‌گیری رزین اپوکسی:

یک رزین اپوکسی متناسب با کار خود و مواد پایه تهیه کنید:

خیلی مهم است که شما از چه نوع رزین برای اجرای کار هنری خود استفاده می‌کنید. به‌عنوان‌مثال رزین صنعتی مناسب پروژه‌های کف‌پوش است اما اگر شما قصد ساخت دکوراتیو، تابلو و یا زیورآلات با سطح کار چوبی و سیلیکونی دارید با از رزین مخصوص زیورآلات استفاده نمایید.

  • رزین‌های مخصوص ساخت زیورآلات به شیوه‌ای تهیه می‌شوند که پس از اجرا کمترین سطح حباب از آن‌ها به وجود بیاید.
  • ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر در این نوع رزین در حالت نیمه رقیق است، بنابراین اجرای آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.
  • هرچه رزین غلیظ‌تر باشد مصرف آن نیز متفاوت خواهد شد. مثلاً از رزین‌های خیلی غلیظ برای ساخت محصولات و ظروف رزینی استفاده می‌کنند و این نوع رزین در ساخت زیورآلات چندان بکار نخواهد آمد.
  • خوب است بدانید که غلظت رزین هرچه بالاتر باشد احتمال بروز حباب نیز افزایش می‌یابد، بنابراین باید مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

از چه رزینی برای کار روی چوب لیزری استفاده کنیم؟

حال که گفتیم رزین رقیق برای زیورآلات و رزین غلیظ برای ساخت ظروف و حجم‌های دکوراتیو کاربرد دارند این سؤال مطرح می‌شود که رزین مناسب چوب کدام است؟

اگر شما قصد اجرای رزین رو چوب را دارید، به سراغ رزین مناسب چوب بروید. رزینی برای اجرای کار هنری روی چوب خوب است که از رزین اپوکسی دکوراتیو و رزین ساخت زیورآلات رقیق‌تر باشد. بنابراین شما اگر دقیقاً رزین مخصوص چوب تهیه کنید درصد بروز حباب بسیار کاهش می‌یابد.

محیط کار شما باید نسبتاً گرم باشد:

  • اگر قرار است در یک اتاق یا محیط منزل کار رزین اپوکسی انجام دهید، لازمه آن داشتن یک کارگاه نسبتاً گرم است. نیاز نیست شما تمام محیط را گرم کنید، تنها گرم بودن محل نگهداری رزین و اجرای کار رزین روی چوب کفایت می‌کند.
  • شما می‌توانید برای جلوگیری از سفت شدن رزین حین اجرا روی چوب از یک هیتر استفاده کنید و به رزین گرما بدهید.
  • اگر دوست دارید رزین را در قالب‌های سیلیکونی قالب‌گیری کنید پیشنهاد می‌کنیم یک جعبه گرم برای اجرای تکنیک تهیه نمایید.

رزین اپوکسی در چه دمایی خشک می‌شود؟

به‌صورت کلی از زمان اجرا تا خشک شدن رزین اپوکسی به دمای بین 20 تا 25 نیاز دارد. بالاتر از این دما رزین شل می‌شود و یا به استحکام لازم نمی‌رسد و برعکس پایین‌تر از این دما سریع‌تر سفت می‌شود.

رزین باید گرم شود:

میدانید چگونه باید رزین را کم‌کم گرما بدهید؟ از آب گرم برای این کار استفاده کنید. دقت کنید که حرارت آب گرم باید حدود 50 درجه باشد، توصیه می‌کنیم از دماسنج استفاده کنید.

  • در مرحله بعد رزین را در یک ظرف یا کیسه پلاستیک و هاردنر را نیز در یک کیسه پلاستیک مجزا قرار داده و به آب گرم منتقل کنید.
  • برای اینکه هاردنر و رزین از حالت غلظت خارج شوند باید 5 تا 10 دقیقه زمان بدهید.

می‌توانیم بیشتر رزین را گرم کنیم؟

  • بااینکه رزین هرچه رقیق‌تر باشد حباب نیز کمتر به وجود می‌آید اما اصلاً توصیه نمی‌کنیم رزین بیش از این حرارت ببیند.
  • درصورتی‌که رزین بیش‌ازحد گرما ببیند زمان سفت شدن آن افزایش می‌یابد و باید مدت طولانی را صرف خشک کردن آن کنید.
  • درصورتی‌که حین حرارت دادن آب وارد رزین یا هاردنر شود، این محصول باطل است و نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

همراه با ترکیب رنگ حباب‌گیری کنید:

  • عمل هم زدن در تکنیک رزین اپوکسی بخصوص زمانی که بخواهید آن را با هاردنر ترکیب کنید بسیار مهم خواهد بود.
  • دقت کنید هنگام ترکیب هاردنر و رزین باید مدام اطراف ظرف را نیز به داخل هدایت کنید تا تمام مواد به‌خوبی باهم تلفیق شوند.
  • ممکن است پس از ترکیب و اجرا روی چوب یا سطوح دیگر شما مقداری حباب روی سطح کار مشاهده کنید. این خیلی دردسرساز نیست اما باید سریعاً حباب‌ها را از بین ببرید.

چگونه حباب‌های مخفی رزین اپوکسی را بگیریم؟

  • برای این کار پس از ترکیب هاردنر و رزین 3 تا 5 دقیقه با توجه به ژلتایم رزینتان به آن استراحت بدهید. در این چند دقیقه حباب‌های پنهان در ترکیب به سطح مایع خواهند آمد.
  • برای گرفتن حباب‌ها از روی سطح کار از فندک یا وسیله کوچک شعله افکن استفاده کنید و حباب‌ها را بگیرید.
  • پس از حباب‌گیری کامل ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی را داخل قالب سیلیکونی یا بیس کار چوبی لیزری بریزد.
  • دقت داشته باشید که رزین‌ها ژلتایم متفاوتی دارند بنابراین حتماً برای حباب‌گیری با توجه به این تایم درج‌شده روی محصول دست به حباب‌گیری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی