نکاتی که در رنگ کردن اثاثیه چوبی منزل باید رعایت شود

نکاتی که در رنگ کردن اثاثیه چوبی منزل باید رعایت شود

در منزل خود چند وسیله چوبی دارید؟ مبلمان، کمد و حتی اگر شده یک صندلی چوبی را به بسیاری از لوازم و امکانات داخل منزل خود ترجیح می‌دهیم. با لمس چوب حس بهتری پیدا می‌کنیم و هرچه از این عنصر طبیعت در خانه خود داشته باشیم، در طرح و قالب‌های گوناگون سیر نمی‌شویم.

اما حتماً می‌دانید که مراقبت از اثاثیه چوبی چقدر دشوار است و اگر هر چند وقت یک‌بار به حال و اوضاع این لوازم چوبی رسیدگی نکنیم، به‌زودی با پوسیدگی، کهنگی و ظاهر زشتی از آن در منزلمان روبه‌رو خواهیم شد. اما شاید نخواهیم به همین راحتی‌ها اثاثیه چوبی ارزشمند خود را از دست بدهیم. بازسازی و ترمیم فکری است که به سرمان می‌رسد.

محصول چوبی رنگ پریده خراب است؟

خیر این تصوری است که برخی دارند، اما اثاث چوبی معمولاً از کیفیت بالایی برخوردارند می‌توان با یک ترمیم ساده آن‌ها را از خرابی و فرسودگی نجات داد و مجدداً از آن‌ها استفاده کرد. رنگ کردن اثاثیه چوبی یکی از روش‌های مؤثر در بازسازی و برگرداندن محصولات چوبی به چرخه مصرف است.

با تهیه رنگ مخصوص چوب می‌توانید اثاثیه دست دوم خود را رنگ رویی تازه ببخشید. شما می‌توانید برای خرید باکیفیت‌ترین محصولات رنگی و ابزار رنگ‌آمیزی چوب از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر استفاده کنید. این فروشگاه آنلاین علاوه بر انواع رنگ و ابزار کار با چوب، عرضه‌کننده صدها محصول خام و بیس چوبی لیزری و ابزار کارهای هنریست.

نکات رنگ‌آمیزی اثاثیه چوبی دست دوم یا جدید

رنگ‌آمیزی اثاثیه دست دوم که یک‌بار قبلاً رنگ خورده‌اند خیلی راحت نیست، اما می‌توان با رعایت چند نکته مجدداً لوازم چوبی نو و زیبا داشت.

پیش از اینکه رنگ‌آمیزی لوازم چوبی را یادتان دهیم بهتر است بدانید که تصاویری که از بازسازی محصولات می‌بینید خیلی واقعی نیستند و نباید چندان گول قبل و بعد این تعمیرات را بخورید.

برخی از طریق بازسازی مجدداً اثاثیه چوبی کسب درآمد می‌کنند و خیلی‌ها علاقه‌مندند که آن‌ها را خریداری کنند. ولی موضوع این است که شاید محصولی که به دستتان می‌رسد خیلی شبیه تصویرش نباشد. پس بهتر است خودمان اصول رنگ‌آمیزی اثاثیه و محصولات چوبی را یاد بگیریم. دقت کنید که باید تمام مراحل زیر را دقیق اجرا کنید تا نتیجه مطلوب شود.

فرقی نمی‌کند اثاثیه چوبی شما جدید باشند یا کهنه این نکات بکارتان می‌آیند:

زیرسازی چوب

در ذهن ما رنگ‌آمیزی چوب نیز مانند رنگ کردن دیوار و کاغذ است، اما این تصور و ذهنیت را از سرتان بیرون کنید. هرچند که دیوار و کاغذ نیز شرایط خاص خود را برای رنگ‌آمیزی دارند اما رنگ‌آمیزی چوب به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود و هیچ شباهتی به رنگ‌آمیزی‌های دیگر ندارد. ابتدا باید چوب را زیرسازی کنید تا آماده پذیرش رنگ شود.

سطح چوب بدون زیرسازی، رنگ را به خود جذب می‌کند و آن رنگی که شما مدنظرتان است را روی خود نشان نمی‌دهد. بسیاری از افرادی که می‌خواهند یک محصول چوبی را رنگ‌آمیزی کنند به خیال طبیعی‌تر و زیباتر شدن محصول نهایی بدون زیرسازی رنگ‌آمیزی را شروع می‌کنند. توصیه می‌کنیم که حتماً زیرسازی را انجام دهید و آن را جدی بگیرید چون پس‌زمینه و بستری است که رنگ اصلی شما باید روی آن بنشیند.

اگر می‌خواهید یک میز، صندلی یا حتی مبلمان قدیمی چوبی را مجدداً رنگ‌آمیزی کنید حتماً به زیرسازی احتیاج خواهید داشت، وگرنه نتیجه به باد می‌رود و خراب می‌شود. اتفاق بدی برای چوب نمی‌افتد اگر زیرسازی نکنید اما ناهمواری‌های ناشی از صدماتی که چوب قبلاً خورده کاور نمی‌شوند، پس ظاهر محصول آن‌گونه که در ذهن دارید نمی‌شود.

مراحل زیرسازی چوب

  • ابتدا تمام سطح میز را با استفاده از سنباده صیقلی کنید و زائده‌های باقی مانده از رنگ را بگیرید.
  • برای سنباده کشیدن سطح چوب عجله نکنید چون ممکن است بخشی را بیش‌ازحد سنباده بزنید و بافت اصلی چوب را از بین ببرید.
  • مرتباً چک کنید زمانی که تمام ناهمواری‌ها از روی سطح چوب پاک شدند، سنباده زدن را متوقف کنید.
  • با استفاده از یک دستمال تمیز یا دستمال‌های چسبندی ذرات خاک چوب را بگیرید. البته می‌توانید از دستمال مرطوب هم استفاده کنید اما پرز نداشته باشد.
  • دقت کنید صاف نشدن تمام بخش‌های چوب سبب می‌شود که رنگ حالتی ناهموار پیدا کند و زشت شود.

بتونه‌کشی چوب

بتونه‌کشی چوب در حقیقت بخشی از مرحله زیرسازی است اما به‌صورت جداگانه آن را توضیح می‌دهیم:

بتونه کشی چوب قبل از رنگ آمیزی
بتونه کشی چوب قبل از رنگ آمیزی
  • برای بتونه‌کشی سطح کار چوبی باید از بتونه‌هایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند استفاده کنید. معمولاً تمام محصولات بتونه روی ظرف خود راهنمای مصرف دارند اما بهتر است برای شناخت ویژگی‌های محصول از فروشنده نیز سؤالات لازم را بپرسید.
  • بتونه را با استفاده از غلطک ابتدا بخش‌هایی که زدگی داشتند بزنید و سپس روی تمام سطح کار بکشید.
  • بتونه‌کشی را تا زمانی که به سطحی کاملاً صاف برسید ادامه دهید، اما دقت کنید که لایه خیلی ضخیم نشود.
  • بهترین قلم‌مو یا غلطکی که می‌توانید برای بتونه‌کشی استفاده کنید از جنس فوم است.
  • بتونه‌کاری که تمام شد صبر کنید تا سطح کار به‌خوبی خشک شود.
  • بعد از خشک شدن مجدداً از سنباده استفاده کنید و تنها بخش‌هایی که هموار نیستند را سنباده بکشید.
  • مجدداً پس از سنباده زدن سطح کار از دستمال مرطوب برای پاک کردن ذرات چوب و رنگ استفاده کنید.

رنگ کردن چوب

  • در مرحله سوم که یکی از مراحل مهم و اصلی محسوب می‌شود شما چوب را رنگ می‌کنید.
  • بهتر است اگر نوع رنگ را نمی‌دانید و اینکه شناخت کافی در مورد اینکه چه رنگی بهتر است ندارید، از فروشنده درباره‌اش مشاوره بگیرید.
  • هر رنگ به روشی خاص آماده می‌شود که با خواندن دستورالعمل روی قوطی متوجه خواهید شد.
  • اگر در رنگ‌آمیزی چوب مبتدی هستید بهتر است از غلطک بجای قلم‌مو استفاده کنید و برای رنگ‌آمیزی عجله‌ای بکار نبرید.
  • بهترین کار این است که از پایه‌ها کار را رنگ کنید اما اگر حرفه‌ای هستید و اشراف کامل به رنگ دارید رنگ‌آمیزی را از بالا شروع کرده و به پایه‌ها برسانید.
  • بسته به نوع رنگ حداقل باید 8 ساعت زمان دهید تا لایه اول خشک شود.
  • پس از خشک شدن سطح کار را بررسی کنید اگر ناهمواری دارد، مجدداً سنباده بکشید.
  • پاک‌سازی مجدد سطح کار با دستمال را فراموش نکنید.
  • در آخر لایه دوم رنگ را بزنید و اجازه دهید خشک شود.
  • چنانچه رنگ کاور موردنظر را به شما نداد، سنباده، پاک‌سازی و رنگ‌آمیزی را برای بار سوم تکرار کنید.

لایه محافظ چوب

استفاده از وارنیش کمک می‌کند که سطح کار چوبی مقاوم شود و یک لایه محافظتی داشته باشد. بنابراین پس از اتمام رنگ‌آمیزی و خشک شدنش از غلطک برای کشیدن لایه محافظ روی چوب استفاده کنید. در آخر حداقل 48 ساعت بگذارید سطح کار در مجاورت هوا باشد و خوب خشک شود.

از چه رنگ‌هایی می‌توانیم برای رنگ‌آمیزی چوب استفاده کنیم؟

فرقی نمی‌کند سطح چوبی شما کهنه و رنگ خورده باشد یا جدید و خام از رنگ‌های زیر می‌توانید برای رنگ‌آمیزی چوب طبق نیاز و سلیقه خود استفاده کنید:

این رنگ خیلی زود خشک می‌شود و ازاین‌جهت بسیار محبوب است. بنابراین اگر می‌خواهید در یک روز چند لایه رنگ اعمال کنید، آکریلیک را توصیه می‌کنیم. رنگ آکریلیک بدون بو است و برای مصارف خانگی خیلی خوب است.

دقت کنید رنگ آکریلیک براقیت زیادی ندارد، بنابراین از آن انتظار یک سطح رنگی شفاف و درخشان نداشته باشید، اما به هر صورت برای رنگ‌آمیزی اثاث چوبی انتخاب اول مشتریان است.

رنگ آکریلیک نیاز به سنباده کشی ندارد چون فوق‌العاده چسبنده است. پخش شوندگی خیلی خوب دارد و پس از رنگ‌آمیزی هیچ ردی روی آن برجای نمی‌ماند. این رنگ بدون وارنیش هم وسیله چوبی‌تان را جذاب و نوتر می‌کند.

  • رنگ روغنی

اگر یک سطح کار درخشان می‌خواهید رنگ روغنی را توصیه می‌کنیم. رنگ روغنی برای خشک شدن بین 1 تا 7 روز زمان نیاز دارد. رنگ روغنی برخلاف آکریلیک بوی تندی دارد و نمی‌توانید از آن در محیط بسته استفاده کنید. در انتهای رنگ‌آمیزی با رنگ روغن برای افزایش ماندگاری رنگ باید از وارنیش و لایه محافظ استفاده کنید.

برای خرید رنگ مخصوص چوب پیشنهاد می‌کنیم از محصولات متنوعی که در فروشگاه آنلاین پاشا لیزر برایتان در نظر گرفته‌ایم دیدن کنید. محصولات پاشا لیزر با بالاترین کیفیت و منصفانه‌ترین قیمت عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی