آموزش رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک

آموزش رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک

رنگ‌(های) اکریلیک اساساً رنگ‌دانه‌هایی هستند که در یک محیط پلیمر اکریلیک محلول در آب قرار دارند و در صورت خشک شدن به آب مقاوم می‌شوند. مزایای کار با اکریلیک در مقایسه با انواع دیگر رنگ‌ها در این است که سریع خشک می‌شوند، تمیز می‌شوند، بوی کمی دارند و رنگدانه‌های زیادی دارند، به این معنی که رنگ‌های اکریلیک بسیار پررنگ و زنده هستند. مانند هر کار هنری و دستی دیگری یادگیری نحوه رنگ‌آمیزی با اکریلیک زمانی طول می‌کشد و در حین آموزش، آزمون‌وخطاهایی نیز وجود دارد.

اگر به کارهای هنری علاقه ‌دارید، رنگ‌آمیزی با اکریلیک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خرید رنگ اکریلیک و ابزار کار با آن از فروشگاه پاشا لیزر

در فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر شما می‌توانید علاوه بر محصولات پایه کار چوبی لیزری، انواع رنگ‌های مناسب چوب، تزئینات، ابزار کار با چوب و رنگ، ابزار قالب‌گیری، انواع قالب و … را با قیمتی ارزان‌تر اما کیفیتی باورنکردنی تهیه و در کسب‌وکار خانگی خود به مصرف برسانید. در این قسمت قصد داریم کار با یکی از محصولات عرضه شده در پاشا لیزر یعنی رنگ اکریلیک را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید با آموزش رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک.

مشاهده و سفارش انواع رنگ‌های اکریلیک در پاشا لیزر

چگونه روی چوب را با رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی کنیم؟

شما برای یادگیری این روش رنگ‌آمیزی می‌توانید از صنایع‌دستی یا پایه کارهای خام چوبی، پارچه‌ای یا گچی استفاده کنید و رنگ اکریلیک نیز تهیه کنید. پس طبق محصولات پیشنهادی آموزش را شروع می‌کنیم:

  • سنباده زدن و آماده کردن چوب

اگر از محصولات چوبی لیزری پاشا لیزر استفاده می‌کنید، احتیاجی به سنباده کشی نیست، اما به‌صورت کلی دیگر پایه کارهای چوبی را باید با کاغذ سنباده 140 تا 180 گرمی صاف کنید. اگر سطح کار به‌صورت کلی ظاهری صاف دارد از سنباده کاغذی و اگر سطح کار منحنی است بهتر است از سنباده اسفنجی استفاده کنید.

  • گردگیری محصول چوبی

غباری که روی سطح کار است با یک پارچه بگیرید. اگر از پارچه گردگیری پایه کار استفاده کنید بهتر است؛ چراکه خاصیت چسبندگی دارد و به‌خوبی خیالتان از بابت پاک شدن ناخالصی‌ها راحت می‌شود. در صورت نداشتن این محصول از پارچه مرطوب استفاده کنید.

  • آسترکشی سطح کار چوبی

پیش از رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک باید یک لایه آستر روی چوب بکشید. می‌توانید به دو صورت آسترکشی با قلم‌مو یا اسپری این کار را انجام دهید. آسترکشی منافذ موجود را می‌بندد و در کیفیت محصول نهایی بسیار مؤثر خواهد بود.

  • زمانی برای خشک شدن آستر در نظر بگیرید.

دقت کنید اصلاً هنگام رنگ‌آمیزی با اکریلیک سطح چوب نباید مرطوب باشد. پس از خشک شدن کاملاً جهت اطمینان از صاف بودن سطح آستر از سنباده استفاده کنید و بعد مجدداً سطح کار را با پارچه پاک نمایید. برای یک‌بار دیگر آسترکشی را تکرار کنید و همه برجستگی‌ها را بپوشانید.

رنگ‌آمیزی با اکریلیک روی چوب

در گام نخست مقداری از یک رنگ اکریلیک را به‌عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده کنید. دقت کنید به‌اندازه مصرف رنگ بردارید چرا اکریلیک خیلی زودتر از دیگر رنگ‌ها خشک خواهد شد. یک لایه از رنگ موردنظرتان را روی چوب بزنید. بهتر است برای زمینه‌سازی از قلم‌های با سر پهن و صاف استفاده کنید.

آموزش رنگ آمیزی به اکریلیک
رنگ‌آمیزی با اکریلیک روی چوب

پس‌ازاینکه یک لایه کامل از رنگ زدید، اجازه بدهید خشک شود. درصورتی‌که خشک شد و احساس کردید پوشانندگی کافی را نداشته یک لایه دیگر بزنید و مجدداً فرصت دهید تا لایه دوم نیز خشک شود. بهتر است رنگ‌آمیزی را از بخش بالا شروع کنید سپس پهلو را رنگ بزنید و بعد بخش‌های پایینی. دقت کنید این کار را در مرحله اول برای آسترکشی نیز انجام دهید.

رنگ‌آمیزی دور دوم را که انجام دادید حدوداً باید 20 دقیقه زمان برای خشک شدنش در نظر بگیرید. برای حفظ کیفیت قلم‌مو‌ها برای ادامه کار حتماً قلم‌موها را شستشو دهید تا بقایای رنگ اکریلیک داخلشان باقی نماند. پس از خشک شدن پس‌زمینه طرح موردنظرتان را روی کار پیاده کنید.

شما می‌توانید طراحی را به‌صورت ذهنی با شابلون یا خط کش انجام دهید، بستگی به سلیقه و مهارت خودتان دارد. در مرحله بعد رنگ پس‌زمینه طرحتان را رنگ کنید. پس از رنگ‌آمیزی پس‌زمینه بزرگ، جزئیات طرح را رنگ‌آمیزی کنید. دقت کنید پیش از اینکه قلم‌مو را به دیگر رنگ‌ها آغشته کنید حتماً آن را بشویید.

بار دیگر فرصت دهید تا رنگ‌آمیزی شما خشک شود، حدوداً یک روز احتمالاً کافیست چراکه رنگ باید به‌صورت عمقی نیز خشک شود. در مرحله آخر شما می‌توانید طبق نیاز کار از جلا دهنده مات، ساتن و یا براق استفاده کنید. جهت جلا زدن به سطح کار یا از اسپری استفاده یا قلم‌موی نرم و پهن. اگر لایه اول جلا کافی نبود فرصت دهید خشک شود و سپس لایه دوم را بزنید.

رنگ‌آمیزی چوب با اکریلیک به روشی دیگر

اگر روش اول برایتان خیلی راحت نیست و یا به کارتان نمی‌آید از این روش استفاده کنید، بخصوص اگر سطح کارتان نیاز به رنگ‌آمیزی تکه‌ای دارد خیلی برایتان کاربردی خواهد بود:

  • شما در این روش نیاز  نیست از ابتدا آسترکشی کنید. ابتدا طرح موردنظرتان را با شابلون یا به‌صورت ذهنی روی چوب خام بکشید.
  • در این روش تفاوت این است که شما تنها روی طرحی که قرار است رنگ کنید آستر می‌کشید. مثل اگر می‌خواهید طرح ساده بماند و اطراف رنگ‌آمیزی شوند تنها حاشیه را آستر بزنید.
  • در مرحله بعد از یک شابلون استفاده کنید و طرح را بخشی که می‌خواهید انتقال دهید.
  • ابتدا شابلون را با دقت روی طرحی که روی چوب کشیدید بگذارید و سپس چسب دکوپاژ را رویش بکشید. در این صورت هنگام رنگ‌آمیزی رنگ به زیر شابلون نفوذ نمی‌کند.
  • پس از رنگ‌آمیزی حتماً تا زمانی که رنگتان رطوبت دارد شابلون را با دقت بردارید.
  • پس‌ازاینکه رنگ خشک شد از جلا استفاده کنید، تا طرح ماندگار و ضدآب شود.

ایجاد طرح با گچ

برخی برای پیاده‌سازی طرح روی پایه کار چوبی از کاغذ گرافیتی استفاده می‌کنند و برخی از گچ؛ تفاوتی ندارد هر دو کارتان را راحت خواهند کرد. برای این کار لایه‌ای گچ روی کاغذ بکشید و سمت گچی را روی چوب بگذارید. سپس طرحتان را بکشید. در این صورت با گچ طرح موردنظر روی چوب خواهد افتاد.

سپس با استفاده از رنگ اکریلیک روی چوب را رنگ کنید. در این روش رنگ اکریلیک را به یک تکه پارچه پنبه بزنید و سپس با ضربه روی چوب بزنید.

رنگ‌آمیزی سطوح چوبی رنگ خورده با رنگ اکریلیک

شما می‌توانید سطوح چوبی قدیمی را هم با استفاده از رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی کنید. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:

  • ابتدا رنگ قدیمی را با استفاده از سنباده مناسب پاک کنید.
  • سپس سطح کار را با پارچه چسبناک یا مرطوب گردگیری نمایید.
  • یک لایه آستر روی سطح کار بکشید مانند سطوح تازه و پایه کار اینجا هم آسترکشی را از بالا شروع کنید.
  • پس از اطمینان از خشک شدن آستر از رنگ اکریلیک موردنظرتان استفاده کنید.
  • بهتر است پیش از شروع کار کمی از رنگ را روی بخشی از کار چوبی تست کنید. نتیجه‌اش اگر باب میلتان بود تمام کار را رنگ‌آمیزی کنید.

رنگ‌آمیزی چوب ام دی اف با رنگ اکریلیک

  • استفاده از رنگ اکریلیک برای رنگ‌آمیزی چوب ام دی اف نیز خوب است و نتیجه زیبا و خوشایند خواهد شد.
  • برای رنگ‌آمیزی چوب ام دی اف نیاز نیست آن را سنباده بکشید و مستقیماً رنگ را روی پایه کار ام دی اف بکشید.
  • بهتر است پیش از رنگ‌آمیزی از یک لایه آستر استفاده کنید، چراکه سبب کاهش سطح مصرف رنگ خواهد شد و محصول را یکدست‌تر خواهد کرد.

شما می‌توانید انواع رنگ‌های اکریلیک و پایه کارهای چوبی و ابزار مناسب رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک را از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی