برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود؟

زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود؟ در این قسمت همراه پاشا لیزر باشید تا به پاسخ سؤالتان برسید!

برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود؟ این معمولاً سؤال گروهی از هنرجویانی است که می‌خواهند با استفاده از ظروف و بیس‌های چوبی خام و رنگ‌آمیزی آن‌ها محصولات متنوع تولید کنند. نقاشی و رنگ‌آمیزی چوب خام یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل خانگی بشمار می‌رود.

اگر بتوانید زیرسازی صحیح بیس چوبی را بیاموزید به این معناست که نیمی از راه نقاشی و رنگ‌آمیزی چوب را رفته‌اید و تنها رنگ‌آمیزی نهایی باقی مانده است. بسیاری از افراد برای رنگ‌آمیزی چوب خیلی عجولانه اقدام می‌کنند و اصلاً به مسئله زیرسازی چندان اهمیت نمی‌دهند. زیرسازی چوب ضمن اینکه سطحی صاف و زیبا از کار به شما می‌دهد، سبب جذب رنگ کمتر به بافت چوب می‌شود، در نتیجه زیبایی و جذابیت محصول نهایی چند برابر خواهد شد.

در این قسمت به شما می‌گوییم که برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود.

زیرسازی چوب چیست؟

پیش از اینکه بگوییم برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود، بهتر است اشاره کنیم که اصلاً زیرسازی چیست و چرا انجام می‌گیرد؟

  • زیرسازی یکی از اولین‌ها و مهم‌ترین مراحل رنگ‌آمیزی و پرداخت کار چوبی محسوب می‌شود.
  • زیرسازی چوب درواقع مرحله‌ای پیش از جلا دادن است.
  • شما با زیرسازی، چوب را آماده جلا دادن می‌کنید، سطحی صیقلی و بدون منافذ درشت ایجاد می‌کنید و درنهایت پس از جلا دادن محصولی فوق‌العاده باکیفیت، مقاوم و جذاب خواهید داشت.
  • زیرسازی ضمن اینکه سبب افزایش کیفیت و ظرافت کار چوبی می‌شود، به نوعی ماندگاری محصول را نیز افزایش می‌دهد.
  • خوب است بدانید که خیلی از محصولات چوبی و پروژه‌های چوبی به خاطر اینکه استادکار دقت کافی را در زیرسازی به خرج نداده و یا زمان کافی برای این کار صرف نکرده کاملاً خراب می‌شوند.
  • خراب شدن محصول چوبی که زیرسازی درستی نداشته کاملاً طبیعیست، چراکه سطح کار را جهت رنگ‌آمیزی و پرداخت آماده نکردند، در نتیجه محصول، وارنیش و رنگ را به خوبی جذب نمی‌کند و ظاهری ناخوشایند پیدا می‌کند.

بنابراین برای رنگ‌آمیزی و وارنیش کشیدن عجله نکنید. در ادامه به شما می‌گوییم که برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام از چه مواردی استفاده می‌شود:

ابزار موردنیاز برای زیرسازی ظروف و بیس‌های چوبی خام

سنباده

شما برای سنباده کشیدن سطح کار می‌توانید هم از سنباده‌های دستی استفاده کنید و هم دستگاه سنباده. انتخاب نوع سنباده کاملاً بستگی به میزان نیاز صیقل خوردن محصول دارد و اینکه حجم کار چقدر است. مسلماً استفاده از دستگاه سنباده یا سنباده قالبی خیلی بهتر خواهد بود.

نایلون

از نایلون برای تست صاف بودن سطح کار استفاده خواهید کرد.

جاروبرقی یا دستمال

از دستمال و جاروبرقی برای گردگیری محصول استفاده خواهید کرد.

پارچه کتانی تمیز

جهت تمیز کردن نهایی سطح کار به یک پارچه زبر نیاز دارید.

رنگ شفاف و جلا دهنده

جهت ایجاد لایه آستر و مسدود کردن منافذ احتمالی.

مراحل زیرسازی ظروف و بیس چوبی

زیرسازی همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین بخش پرداخت و رنگ‌آمیزی یک محصول چوبی است. چنانچه دقت کافی را در زیرسازی داشته باشید حتماً نتیجه کار مطلوب از آب خواهد درآمد. برای زیرسازی چوب به روش زیر عمل کنید:

سنباده‌زنی

اولین کاری که در زیرسازی بیس چوبی باید انجام دهید سنباده‌زنی است. برای سنباده زدن شما هم می‌توانید از سنباده‌های قالبی استفاده کنید و هم دستگاه سنباده. به‌صورت کلی در انتخاب نوع سنباده شما آزاد هستید اما باید دقت فراوانی در این مرحله انجام دهید و عجله نکنید.

دقت کنید سنباده‌ای که برای صیقلی کردن سطح چوب استفاده می‌کنید کهنه نباشد و ترکیباتش مرغوب باشند، در ضمن درجه سختی متناسب با نوع چوب داشته باشد.

کاغذ سنباده

وقتی سنباده‌زنی تمام شد و تمام ناهمواری‌ها را گرفتید، از کاغذ سنباده استفاده کنید و با دست همه سطح چوب را یکنواخت و صاف کنید.

از نایلون استفاده کنید

به نظر می‌رسد این کار نجاران و کسانی که کسب‌وکار مرتبط با چوب دارند عجیب و خنده‌دار است، اما باید از آن استفاده کنید تا نتیجه‌ و تأثیرش را ببینید، درواقع این یک فوت کوزه‌گری است! بعدازاینکه سنباده کاغذی را هم روی سطح کار کشیدید، یک نایلون یا دست‌کش یکبار مصرف پلاستیکی به دست کنید.

دست را خیلی دقیق روی همه سطح کار بکشید و مطمئن شوید که همه سطح بیس چوبی کاملاً صاف و یکدست شده است. چنانچه نایلون یا دستکش به جایی گیر کرد یا دچار پارگی شد لازم است مجدداً از سنباده استفاده کنید و زدگی و ناهمواری را از بین ببرید.

جاروبرقی یا دستمال

در این مرحله سنباده کشی تمام شده و شما مطمئن شده‌اید که دیگر ناهمواری وجود ندارد. حالا باید همه گردوخاک چوب را بگیرید. با استفاده از جاروبرقی همه ذرات و براده‌های چوب ناشی از سنباده کشی را پاک کنید. برای اینکه جاروبرقی به سطح صیقلی چوب آسیب نزند حتماً سری شانه را روی لوله جارو نصب کنید.

پس از جارو کشیدن روی سطح بیس چوبی از دستمال کتانی یا هر دستمال زبر و تمیز دیگری که در دسترس دارید برای زدودن باقی مانده ذرات چوب از روی کار استفاده کنید.

از رنگ شفاف استفاده کنید

پس‌ازاینکه کاملاً گردوخاک براده‌های چوبی را از روی کار پاک کردید با استفاده از یک جلا دهنده و یا رنگ شفاف لایه‌ای نازک روی چوب بکشید. این لایه رنگ نازک مانند آستر عمل می‌کند. با آسترکشی شما سطح چوب را یکدست و صاف می‌کنید.

آستر زدن چوب رنگ‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. اگر محصول چوبی شما از چوب‌های نرم تهیه شده باشد حتماً باید آسترکشی انجام بگیرید. چوب‌هایی همچون کاج در زمره چوب‌های نرم قرار می‌گیرند.

دقت کنید که آسترکشی چوب نرم جذب رنگ چوب را کاهش می‌دهد، بنابراین حین رنگ‌آمیزی هم رنگ کمتری مصرف می‌شود و هم نتیجه رنگ‌آمیزی همانی می‌شود که در نظر داشتید.

بروشور آستر را بخوانید

همه آسترها قابلیت ماندگاری و قابلیت استفاده همیشگی روی چوب ندارند. برخی از آستر‌ها را باید چند دقیقه پس از آسترکشی از روی چوب پاک کنید. زمان دهید وقتی 2 ساعت گذشت، سپس جلا دهنده را روی چوب بکشید.

دقت کنید برخی از آسترها چوب را روشن‌تر می‌کنند، بنابراین باید حتماً هنگام خرید و استفاده آستر به این نکته نیز دقت کنید که چه رنگی در ذهن دارید.

استفاده از جلا دهنده

اگر انتخاب شما جلا دهنده ژله‌ای است، اول مقداری از جلا را روی پارچه تمیز بریزید. سپس پارچه را روی چوب بکشید. دقت کنید که جلا دهنده ژله‌ای را نمی‌توان با اسفنج، فوم و قلم‌مو روی چوب پخش کرد.

اگر انتخاب شما جلا دهنده روغنی است می‌توانید هم از قلم‌مو استفاده کنید و هم از پارچه. دقت کنید که قلم‌مو جهت جلا دادن با جلا روغنی، باید از الیاف طبیعی باشد و کمی زبر هم باشد. در روش دیگر می‌توانید اول جلا را با قلم‌مو روی سطح بکشید، بعد با پارچه خوب همه منافذش را با ماده جلا پر کنید.

اگر انتخاب شما جلا بر پایه آب است، لازم است بدانید که این ماده خیلی زود خشک می‌شود. توصیه می‌شود برای پخش کردن آن روی چوب از پارچه استفاده کنید. دقت کنید که جلا دهنده پایه آب می‌تواند سبب سست شدن قلم‌مو با الیاف طبیعی شود.

شما می‌توانید تمام محصولات موردنیاز برای زیرسازی چوب، انواع قلم‌مو، روغن جلا، آستر و ظروف و بیس‌های چوبی آماده به مصرف را از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی