آموزش کار با رزین روی سنگ

آموزش کار با رزین روی سنگ

حتماً شما هم به تازگی دیدید که چقدر تابلو‌ها، محصولات دکوراتیو و مصرفی و همچنین میزهای رزینی با طرح سنگ، ترند شده‌اند. میدانید که این طرح یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های کار با رزین است و شما هم می‌توانید روی سنگ‌های مختلف این طرح را پیاده کنید؟ اگر اپوکسی کار هستید و یا اینکه دوست دارید نحوه اجرای رزین روی سنگ را یاد بگیرید، مطالعه این راهنما را از دست ندهید.

رزین و جایگاه‌ آن در صنایع و رشته‌های هنری

شاید شما به تازگی با اپوکسی کاری آشنا شده باشید و یا اینکه خیلی وقت نیست که فهمیدید محصولات رزینی چقدر نسبت به سایر اکسسوری‌ها و محصولات دکوراتیو طرفدار دارند! خوب است بدانید که رزین اپوکسی عمری 50 ساله یا حتی 60 ساله دارد و یکی از پرمصرف‌ترین متریال‌ها برای تولید محصولات متنوع بشمار می‌رود.

در ابتدا رزین اپوکسی تنها در صنایع پوششی مورد استفاده قرار می‌گرفت و با کمک آن یک سطح وسیع را در کمترین زمان ممکن کفپوش می‌کردند. اما امروز ردپای رزین اپوکسی را در هرجایی می‌توانید ببیند. ازجمله کاربردهای رزین اپوکسی عبارت‌اند از:

  • صنایع اتومبیل‌سازی
  • عمران، معماری و طراحی داخلی
  • هوافضا
  • صنایع چوب
  • صنایع فلزات
  • صنعت تولید زیورآلات
  • صنعت تولید محصولات دکوراتیو
  • صنعت مبلمان

محبوبیت رزین اپوکسی در صنایع مختلف به چه علت است؟

رزین اپوکسی یکی از مقاوم‌ترین محصولاتی است که تاکنون در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به همین علت به سرعت در حال جا باز کردن برای خود در صنایع و رشته‌های هنری دیگر است. رزین اپوکسی مقاومت شیمیایی بالایی دارد. این ماده در برابر مواد خورنده ضد آسیب است و نسبت به سایر محصولات مقاومت بیشتری دارد.

رزین اپوکسی اگر در شرایط خوبی نگهداری شود، شفاف باقی می‌ماند، تغییر شکل نمی‌دهد و سبب منتشر شدن آلودگی در محیط بسته یا باز نمی‌شود. بنابراین رزین اپوکسی به محیط‌زیست آسیب وارد نمی‌کند و تأثیر مخربی بر سلامت جسمانی افراد ندارد.

رزین روی چه چیزهایی قابل اجراست؟

رزین اپوکسی همانطور که اشاره کردیم در هر حیطه کاری و هنری قابل‌استفاده است؛ بنابراین از آن می‌توانید روی هر چیزی همچون چوب، فلز، قالب و حتی سنگ استفاده کنید. در این بخش قصد داریم به شما یاد بدهیم که چگونه با استفاده از سنگ و رزین اپوکسی اثر هنری با افکت سنگ تهیه کنید. اما ابتدا لازم است ابزار کار را آماده کنید.

برای یادگیری تکنیک رزین روی سنگ نیاز به چند ابزار و وسایل دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ابزار و وسایل موردنیاز برای اجرای تکنیک رزین روی سنگ

  • رزین
  • هاردنر
  • قالب سیلیکونی
  • رنگ

مراحل اجرای تکنیک رزین روی سنگ

ترکیب رزین و هاردنر

مانند هر تکنیک هنری که در آن رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا باید ترکیب رزین اپوکسی را آماده کنید. به نسبت معین رزین و هاردنر را ترکیب کنید. دقت کنید اگر مقدار رزین و هاردنر درست نباشد در غلظت آن تغییر ایجاد می‌شود. البته حتماً روی بسته‌بندی رزین را مطالعه کنید و با توجه به راهنمایی‌های آن نسبت به افزودن هاردنر اقدام کنید.

در بیشتر موارد ترکیب رزین و هاردنر به ترتیب 2 به 1 است. یعنی هر چقدر رزین داشتید، باید نصف همان مقدار هاردنر به آن اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر 500 گرم رزین دارید، لازم است 250 گرم هاردنر به آن بیفزایید. در ادامه به خوبی رزین و هاردنر را ترکیب کنید و حین هم زدن اطراف ظرف را نیز گرفته و به داخل محتویات اضافه کنید تا رزین و هاردنر ترکیب نشده‌ای باقی نماند.

اجرای رزین روی سنگ

پس از آماده‌سازی رزین بهتر است دو تا سه دقیقه به آن زمان دهید تا حباب‌های احتمالی روی سطح بیاید. پس از گرفتن حباب‌ها ترکیب اپوکسی آماده اجرا روی سطح کار است. رزین اپوکسی را روی سنگ‌هایی که از قبل داخل قالب نظم دادید، بریزید.

دقت کنید که رزین و هاردنر پس از چند دقیقه ترکیب شروع به پختن و خشک شدن می‌کنند، بنابراین شما باید زمانتان را مدیریت کنید تا در بهترین زمان ممکن رزین روی سنگ و داخل قالب ریخته شود. اگر دمای محیط تقریباً 35 درجه باشد، سطح کار رزینی در طول 24 ساعت خشک خواهد شد. پس از 24 ساعت همچنان رزین کمی مرطوب است و کاملاً خشک نشده است. بنابراین اگر حباب یا نقصی داشته باشد قابل جبران و اصلاح است.

اجرای رزین تک جزئی روی سنگ

دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید رزین تک جزئی روی سنگ استفاده کنید، نیاز به هاردنر ندارید. اما نکته‌ای که باید در مورد رزین تک جزئی همیشه در یادتان بماند مسئله زود خشک شدن آن است. رزین تک جزئی برخلاف ترکیب رزین و هاردنر به شما فرصت بسیار محدودی برای اجرا و اصلاح می‌دهد. رزین تک جزئی تنها 10 دقیقه پس از اجرا کاملاً خشک می‌شود.

استفاده از رزین تک جزئی را بیشتر برای زمانی توصیه می‌کنیم که قصد ساخت محصولات رزینی خیلی کوچک را داشته باشید. مثلاً اگر می‌خواهید یک گوشواره سنگی کوچک درست کنید، استفاده از رزین تک جزئی خوب است. برای خشک کردن رزین تک جزئی در هر ابعادی نیاز به دستگاه یووی دارید. پس اگر تجهیزات خشک کردن این رزین را ندارید بهتر است از رزین دوجزئی استفاده کنید.

اهمیت ترکیب درست هاردنر و رزین

ازآنجایی‌که هاردنر به عنوان واکنش‌دهنده در رزین شناخته می‌شود و تأثیر زیادی در غلظت رزین دارد، بنابراین باید در ترکیب آن با رزین دقت لازم را به خرج دهید. موردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر رزین و هاردنر در اندازه‌های معین ترکیب نشوند چند مشکل بروز می‌کند:

  • ترکیب رزین اپوکسی هرگز خشک نمی‌شود.
  • محصول رزینی شما آدامسی و چسبناک باقی می‌ماند.
  • رزین به سنگ یا هر محصولی که مدنظرتان است نمی‌چسبند.
  • روی سطح رزین سفیدک ایجاد می‌شود.

اگر قصد دارید تمام ابزار کار با رزین اپوکسی را به‌صورت یکجا خریداری کنید، توصیه می‌کنیم از محصولات متنوع فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر دیدن کنید. این مجموعه هم به‌صورت تک و هم عمده، فروش محصولات را انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی