وسایل موردنیاز رزین کاری

وسایل موردنیاز رزین کاری

هنر رزین کاری زمانی به وجود می‌آید که یک ماده شیمیایی روان به نام رزین اپوکسی با رنگ‌دانه‌ها و افزودنی‌های رنگی مختلف ترکیب شده و ترکیبی از الگوها و بافت‌های منحصربه‌فرد را ایجاد کند. مخلوط رزین به‌تدریج سفت شده (هنگامی‌که با سخت کننده مخلوط می‌شود) و به یک پلاستیک جامد تبدیل می‌شود؛ زیرا یک واکنش شیمیایی بین اجزای آن رخ می‌دهد. در این مقاله خواهیم گفت رزین کاری چیست و وسایل موردنیاز رزین کاری کدام هستند؟

رزین کاری چیست؟

حتماً شما هم به این موضوع برخورده‌اید که خیلی از افراد در پی یادگیری و آموزش رزین کاری در خانه برای کسب درآمد یا انجام کارهای هنری هستند؛ ممکن است بپرسید که رزین کاری چیست؟ رزین کاری یکی از هنرهای با دامنه کاربرد وسیع بر پایه استفاده از رزین اپوکسی است. رزین ماده‌ای است از خانواده رزین‌های دوجزئی یک ماده آلی قابل اشتعال چسبناک، نامحلول در آب که توسط برخی درختان و گیاهان دیگر خارج می‌شود. این محصول از ترکیب دو ماده هاردنر و رزین به دست می‌آید. رزین درواقع ماده‌ای است که شما قرار است با استفاده از آن محصولات رزینی تولید کنید و هاردنر نیز ماده‌ای است که پایه رزینی را سخت می‌کند.

یکی از بخش‌های مهم در آموزش ابتدایی کار با رزین این است که شما بتوانید فرق بین هاردنرهای مختلف را تشخیص دهید، چون هاردنر دو نوع است. در آموزش رزین کاری در خانه به شما گفته می‌شود که نیاز به هاردنر پلی آمین دارید.

انواع هاردنر

  • هاردنر پلی آمین
  • هاردنر پلی آمید

در ادامه هاردنر پلی آمین و دیگر وسایل موردنیاز رزین کاری را به شما معرفی می‌کنیم:

وسایل رزین از کجا بخرم؟

حتماً وقتی به وسایل موردنیاز رزین کاری اشاره کردیم برایتان سؤال شد که وسایل رزین از کجا بخرم؟ معمولاً لوازم کار با رزین را اگر هدف تولید محصولات هنری و کوچک باشد می‌توانید از فروشگاه‌های هنری خریداری کنید.

اما اگر بخواهید قیمت وسایل رزین کاری یا کیفیت محصولات را در چند فروشگاه مقایسه کنید حتماً زمان زیادی از دست می‌دهید. به همین علت ما توصیه می‌کنیم همه وسایل موردنیاز رزین کاری را از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر در کمترین زمان ممکن با قیمت باورنکردنی خریداری کنید.

وسایل موردنیاز رزین کاری کدام موارد هستند؟

رزین

همان‌طور که اشاره کردیم رزین اولین محصولی است که جهت شروع کسب‌وکار و حتی آموزش ابتدایی کار با رزین نیاز دارید. برای خرید این محصول به نوع آن و برندش توجه داشته باشید چون رزین‌های گوناگون از برندهای مختلف ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند.

هاردنر پلی آمین

ازآنجایی‌که شما در پی آموزش رزین کاری در خانه هستید پس می‌خواهید در منزل محصول تولید کنید، که عمدتاً محصولات رزینی دکوراتیو را شامل می‌شوند.

  • در ساخت محصولات تزئینی، زیورآلات و دکوراتیو شما به هاردنر پلی آمین احتیاج دارید.
  • هاردنر پلی آمین شفاف است و می‌توان آن را در ساخت محصولات حجمی بکار برد.
  • این نوع هاردنر رقیق‌تر از نوع پلی آمید است.
  • شما نمی‌توانید به آن حلال الکلی یا تینری اضافه کنید چون پلی آمین قابلیت ترکیب با حلال را ندارد یا به‌عبارت‌دیگر حلال پذیر نیست.

وسایل مراقبتی

  • دستکش لاتکس

رزین و هاردنر حاوی ترکیبات شیمیایی هستند بنابراین اصلاً کار با رزین آن هم بدون دستکش توصیه نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌های خفیف و شدید پوستی شود.

  • ماسک سه فیلتر حرفه‌ای

فرقی نمی‌کند در چه مرحله‌ای از آموزش رزین کاری در خانه باشید. همیشه باید هنگام کار با رزین ماسک استفاده کنید و از کیفیت بالای آن اطمینان حاصل کنید. چون ترکیبات رزین اپوکسی می‌توانند سبب آسیب دیدن دستگاه تنفسی شوند بخصوص زمانی که در حال سخت شدن هستند و گاز منتشر می‌کنند.

ترازو

ترکیب رزین و هاردنر یکی از بخش‌های مهم کار شما محسوب می‌شود. همیشه باید نسبت هاردنر و رزین کاملاً دقیق باشد و حتی ذره‌ای هم نمی‌توانید در مقدارشان اشتباه کنید، بنابراین حتماً در این مورد هزینه کنید و یک ترازو آزمایشگاهی دقیق خریداری کنید.

قالب و بیس کار

شما می‌توانید برحسب نوع محصولی که تولید می‌کنید یا تکنیکی که قرار است اجرا کنید از قالب‌های گوناگون یا سطوح کار متفاوت همچون ام دی اف، قالب فلزی، موتیف چوبی و یا قالب سیلیکونی استفاده کنید.

رنگ

رنگ‌هایی که با رزین سازگار باشند بیشمارند، بنابراین استفاده از آن‌ها به سلیقه، سطح کار، ابعاد کار و تکنیکی که می‌خواهید اجرا کنید بستگی دارد. با در کنار هم قرار دادن این موارد می‌توانید از رنگ‌های زیر جهت ترکیب با رزین اپوکسی استفاده کنید:

رنگ جوهری

  • این رنگ مایعی رقیق و شفاف است.
  • رنگ جوهری خاصیت فرار دارد.
  • در ده رنگ سبز، طلایی، قرمز، مشکی، خاکستری، آبی، سرمه‌ای، زرد، فیروزه‌ای و قهوه‌ای تولید می‌شود.
  • جهت ایجاد افکت ابروباد، ساحل و دریا و … مناسب است و جهت ایجاد طرح چند لایه با آن باید از رنگ سفید اکریلیک استفاده کنید.

رنگ میکروبی

  • نسبت به رنگ جوهری غلیظ‌تر است.
  • از آن می‌توانید جهت اجرای تکنیک آبستره و میکروبی استفاده کنید.
  • نیاز به عامل سنگین کننده دارد و رنگ سفید برای حرکت دادنش بهترین انتخاب است.
  • رنگ میکروبی را می‌توانید با استفاده از تینر با خلوص بیش از 98 درصد رقیق کنید.

رنگ خمیری

  • این رنگ هشت رنگ دارد و یکی از پرمصرف‌ترین مواد مورداستفاده در رزین بشمار می‌رود.

لوازم تزئینی

در تنوع بخشیدن به محصولات رزینی، شما می‌توانید از لوازم تزئینی متنوعی برحسب سلیقه خود استفاده کنید. مثلاً برای ایجاد طرح ساحل و دریا می‌توانید از صدف و شن تزئینی استفاده کنید یا برای تولید زیورآلات، گل خشک و اکلیل استفاده کنید.

انواع پودر رنگی

پودرهای رنگی پیگمنت‌های متفاوتی دارند و می‌توانند افکت‌ها و طرح‌های خاصی در محصولات شما ایجاد کنند. برخی از معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • پودر رنگی فلورسنت

پودرهای رنگی فلورسنت نیاز به منبع تغذیه دارند. محصولات حاوی پودر فلورسنت می‌توانند امواج فرابنفش را بگیرند و نور تولید کنند.

  • پودر رنگی فسفرسنت

این نوع پودر رنگی همانند پودر فلورسنت با منبع انرژی کار می‌کنند، با این تفاوت که اگر محیط تاریک هم بشود همچنان نور ساطع می‌کنند. محصولات دکوراتیو حاوی رنگ فسفرسنت را می‌توانید با نور لامپ و چراغ شارژ کنید.

  • پودر صدفی

پودر صدفی پیگمنت بسیار بالایی دارد و ذرات آن فوق‌العاده ریز و درخشان هستند. معمولاً پودر صدفی را جهت ایجاد افکت‌های رنگی متنوع در تکنیک چوب و رزین بکار می‌برند، به‌ویژه برای تولید میزهای رزینی. پودر صدفی حداقل چهارده رنگ خیلی زیبا همچون آبی آسمانی، آبی فیلی، سبز روشن، سبز تیره، زرد، طلایی، صورتی، بنفش و … دارد.

سشوار

دیگر محصولی که حتماً در کار با رزین احتیاج دارید سشوار صنعتی جهت دادن حرارت به رزین و حرکت دادن رنگ روی آن یا ایجاد افکت رنگی است.

فندک اتمی

در خیلی از مواقع پس از اجرای رزین حباب‌های ریزی روی سطح رزین ایجاد می‌شوند. با استفاده از فندک اتمی می‌توانید به سطح رزین حرارت بدهید و حباب‌های ایجادشده را رفع کنید. البته سشوار نیز در حباب‌گیری کاربرد دارد.

قالب سیلیکونی

یکی از ابزار کار ضروری و پرکاربرد شما در هنر رزین کاری قالب سیلیکونی است. با توجه به حجم کارتان می‌توانید قالب‌های سیلیکونی با ابعاد، اندازه‌ها و طرح‌های گوناگون تهیه کنید. قالب‌های سیلیکونی نسبت به دیگر انواع پایه کار و قالب‌های مناسب رزین گران‌تر هستند، پس حتماً دقت کنید محصول موردنظرتان از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

همزن یا کاردک چوبی

برای هم زدن رزین حتماً از کاردک و همزن چوبی استفاده کنید، چون کیفیت رزین را حفظ می‌کنند و احتمال حباب زدن رزین را به حداقل می‌رسانند.

شما می‌توانید همین حالا برای خرید وسایل موردنیاز رزین کاری و اطلاع از قیمت وسایل رزین کاری به فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر مراجعه کنید. در ضمن توصیه می‌کنیم برای آموزش رزین کاری در خانه از بخش آموزشی این مجموعه نیز دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی