موارد مصرف روغن سیلیکونی در هنر رزین اپوکسی

موارد مصرف روغن سیلیکونی در هنر رزین اپوکسی

یکی از محصولات مورد استفاده و کاربردی در هنر رزین اپوکسی روغن سیلیکونی است. آیا تابه‌حال از این محصول استفاده کرده‌اید؟ اگر کسب‌وکار شما در ارتباط با رزین اپوکسی است، پیشنهاد می‌کنیم در این قسمت همراه ما باشید تا با کاربردها و موارد مصرف روغن سیلیکونی در هنر رزین اپوکسی آشنا شوید.

شما می‌توانید برای خرید و تهیه صفر تا صد ابزار و مواد اولیه کسب‌وکار هنری خود که در منزل راه‌اندازی کردید به پاشا لیزر اعتماد کنید. محصولات مورد نیازتان را می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری نمایید. در ادامه قصد داریم یکی از محصولاتی که هنر رزین اپوکسی به دردتان خواهد خورد را معرف کنیم.

خرید رزین اپوکسی

 روغن سیلیکون چیست؟

روغن سیلیکون یا سیلوکسان یک پلیمریزه مایع است با زنجیره‌های جانبی آلی. اتم‌های متناوب اکسیژن و سیلیکون، مواد تشکیل‌دهنده روغن سیلیکون هستند. این محصول به دلیل ویژگی‌هایی از قبیل غیر سمی بودن، غیرقابل اشتعال بودن و ثبات حرارتی بالا، بسیار موردتوجه صنایع و کسب‌وکارهای هنری قرار گرفته است. جالب است بدانید که این روغن علاوه بر هنر، پزشکی و خودروسازی پا را فراتر گذاشته و حتی در صنعت هوافضا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن سیلیکون

  • روغن سیلیکون یک ماده کاملاً سیال است.
  • این ماده به‌صورت شفاف و فاقد هرگونه رنگ‌دانه تولید می‌شود.
  • انواع روغن سیلیکون کاملاً بدون بو و رایحه صنعتی هستند.
  • روغن سیلیکون به دلیل فرآیند تولید و موادی که دارد، اشتعال‌پذیر نیست.
  • از این روغن، در صنایع گوناگون به‌ویژه داروسازی و خودروسازی استفاده می‌شود و در هر دو نقش روان کننده را دارد.
  • نقطه جوش این محصول بالا و از طرفی فشار بخارش پایین است.
  • دی‌الکتریک است و گزینه‌ای مناسب جهت اتصالات برقی محسوب می‌شود.
  • هنگام ترکیب هیچ‌گونه کفی ایجاد نمی‌کند.
  • ظاهری پلاستیکی دارد.
  • در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و ذوب نمی‌شود.
  • از روغن سیلیکون علاوه بر داروسازی در صنعت خودرو، ساخت و تولید وسایل نظامی، تجهیزات پزشکی و لوازم‌خانگی و حتی هنرهای متفاوت همچون رزین اپوکسی استفاده می‌شود.

از روغن سیلیکون در رزین چه استفاده‌ای می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم روغن سیلیکون یکی از مواد بسیار کاربردی در هنر رزین اپوکسی است. با استفاده از رزین و روغن سیلیکون شما می‌توانید محصولات هنری متفاوتی در قالب نقاشی و دیگر آثار هنری خلاقانه تولید کنید.

معمولاً هنرمندان از روغن سیلیکون جهت به وجود آوردن سلول‌های و اثرات لانس روی محصولات رزینی استفاده می‌کنند. روغن سیلیکون پس از تماس با رزین دچار واکنش می‌شود. با استفاده از آن می‌توان طرح‌های متنوع مانند حرکت بین رنگی، سلول و دایره، اثرات پررنگ و الگو‌های خلاقانه ایجاد کرد.

اگر بخواهید در کار خود یک ساحل یا طرح‌های موج‌دار ایجاد کنید، حتماً لازم است ترکیب رزین و روغن سیلیکون را استفاده کنید.

چقدر و چگونه باید از روغن سیلیکون در رزین استفاده کنیم؟

موضوعی که باید به آن دقت شود، میزان مصرف روغن سیلیکون در مقابل رزین است. در هر سطح رزینی شما بیش از چند قطره روغن سیلیکون نیاز نخواهید داشت و تنها با همان چند قطره می‌توانید اثرات فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید. درصورتی‌که زیاد از روغن سیلیکون استفاده کنید، سطح کارتان دچار حفره می‌شود.

کاربرد روغن سیلیکونی
مقدار مصرف روغن سیلیکون
  • مقدار بسیاری کمی روغن سیلیکون نیاز دارید به اندازه چند قطره
  • سطح چوبی یا هر سطحی که مناسب رزین است را آماده نمایید.
  • مقدار مناسب رزین و هاردنری که نیاز دارید را آماده کنید.
  • رنگ‌های موردنظرتان را به رزین اضافه نمایید.
  • چند قطره روغن سیلیکون اضافه کنید و کمی داخل رزین بچرخانید.
  • سریعاً مواد را روی سطح کار بریزید تا اشکال ایجاد شوند.

اگر حفره ایجاد شد چکار کنیم؟

چنانچه زیاد از روغن سیلیکون استفاده کردید و سطح کارتان دچار شکاف و حفره شد، مراحل حرارت دادن رزین را انجام دهید. سپس روی سطح را صاف کنید اگر نیاز بود از یک لایه شفاف جهت یکنواخت کردن سطح کار استفاده نمایید.

روغن سيليکون چه خاصیت‌هایی دارد؟

 خب کاملاً توضیح دادیم که در هنر رزین اپوکسی چگونه می‌توان از روغن سیلیکون استفاده کرد، اما روغن سيليکون با چه خاصیت‌هایی موردتوجه قرار می‌گیرد و یک محصول کاربردی می‌شود؟

  • چسبندگی بالا

محصول روغن سیلیکون فرقی ندارد در چه‌کاری مورد استفاده قرار بگیرد؛ درهرصورت سطح چسبندگي فوق‌العاده‌ای دارد و بیش از دیگر مواد چسبی عمل خواهد کرد.

  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت

دیگر خاصیتی که سبب می‌شود روغن سیلیکون یک محصول کاربردی و ایدآل باشد مقاومت فوق‌العاده‌اش در شرایط آب و هوایی گوناگون است.

  • روان کننده قوی

دیگر ویژگی روغن سیلیکون این است که به‌راحتی با استفاده از آن می‌توان هر اهرم یا تسمه سخت شده‌ای را به راه انداخت.

  • خاصیت دی‌الکتریکی دارد

روغن سیلیکون برخلاف سایر روان کننده‌ها نقش نرم‌کننده یا سخت‌کننده را ایفا نمی‌کند. این محصول چون خاصیت دی‌الکتریکی دارد، بنابراین می‌تواند در اتصالات لوازم برقی با ولتاژ بالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

  • اشتعال‌زا نیست

یکی از خصوصیات فوق‌العاده‌ای که باعث می‌شود روغن سیلیکون در صنایع بیش از دیگر روان کننده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، ویژگی غیر اشتعال‌زایی آن است. بنابراین در برابر آتش مقاوم است و خطر آتش‌سوزی متوجه آن نخواهد بود.

استفاده از روغن سیلیکون در داروسازی

جالب است بدانید که روغن سیلیکون در داروسازی نیز یک ماده کاربردیست. از روغن سیلیکون در ترکیب با دیگر مواد جهت تولید داروهای ضد نفخ استفاده می‌شود. چون روغن سیلیکون توانایی تنظیم گاز معده را دارد. از این محصول در تولید مواد خنک‌کننده نیز مقداری استفاده می‌شود.

روغن سیلیکون چه شکلی است و به چه صورت تولید می‌شود؟

روغن سیلیکون ظاهری کاملاً پلاستیکی دارد، بنابراین ممکن است تصور شود که پایداری در برابر حرارت ندارد ولی این محصول به دلیل این ویژگی خود معروف است و مقاومتش در مقابل دمای بالا چشمگیر است.

روغن سیلیکون از یک نوع پلیمر مصنوعی ساخته می‌شود. برای تولید این محصول فرآیند چندمرحله‌ای شامل سنتز، هیدرولیز، پلیمریزاسیون شبکه‌ای و خطی انجام می‌گیرد.

ویژگی های این محصول چیست؟

  • سطح بالای فعالیت
  • انعطاف خوبی دارد
  • دارای پایداری شیمیایی
  • به دما و فشار کم وابستگی ویسکوزیته دارد
  • نسبت به دمای بالا و پایین پایداری خوبی دارد
  • دی‌الکتریک است

انواع روغن سیلیکون

روغن سیلیکون علاوه بر هنر رزین در نقاشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روغن شما می‌توانید در تکنیک آبستره همان‌گونه که در مورد رزین توضیح دادیم، یعنی خلق آثار تصادفی استفاده کنید. روغن سیلیکون در دو نوع اسپری و مایع قابل‌استفاده است.

موارد مصرفی روغن سیلیکون
ایجاد اشکال با روغن سیلیکون

اگر از نوع اسپری استفاده کنید، لازم است بدانید که قیمت آن نسبت به نوع مایع پایین‌تر است؛ اما بوی بدی دارد و حاوی ناخالصی نیز هست. لازم است به یاد داشته باشید که اگر از این نوع روغن سیلیکون استفاده کنید سطح کار رنگ اصلی را از دست می‌دهد چراکه این محصول غالباً به رنگ زرد است.

روغن سیلیکون مایع فاقد رنگ و بوست و هیچ‌گونه ناخالصی ندارد. ویژگی بهترش این است که کاملاً شفاف است و هیچ‌گونه تغییر رنگی روی سطح کار هنری ایجاد نمی‌کند. این محصول را باید به‌صورت قطره‌چکانی استفاده کنید.

شما می‌توانید پس از استفاده در کار رزین همچنان از شعله و حرارت استفاده کنید. اگر می‌خواهید سلول‌ها و اشکالی که ایجاد کردید بزرگ‌تر شوند، بهتر است از شعله استفاده نشود. چنانچه اشکال کوچک دوست دارید جهت برطرف کردن حباب‌ها از شعله استفاده نمایید.

روغن سیلیکون چه مصارف صنعتي دارد؟

از این روغن علاوه بر هنر رزین اپوکسی در بسیاری از دیگر صنایع نیز استفاده می‌شود. از این محصول به شکل اسپری در صنعت‌های دیگر جهت جلوگیری و کاهش استحکام عامل زنگ آهن استفاده می‌شود.

علاوه بر از بین بردن زنگ آهن از این روغن به‌عنوان یک روان کننده قوی نیز استفاده می‌شود. بنابراین در بازار و مشاغل مختلف با استفاده از این محصول لوازم را روغن‌کاری می‌کنند و خیلی راحت‌تر محصولاتی که دچار سختی شده‌اند و باید حرکت کنند را به راه می‌اندازند.

شما می‌توانید محصولات موردنظرتان که در ارتباط با رزین اپوکسی و یا پایه کارهای پرکاربرد در تکنیک رزین اپوکسی را از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری کنید. کیفیت بالا و قیمت منصفانه محصولات این فروشگاه برای جلب رضایت و کمک به کسب‌وکارهای خانگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی