کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی امروز دیگر تنها محدود به نقاشی و رنگ‌آمیزی اتومبیل و ساختمان نیست. امروز اگر درباره کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی سؤال کنید، به شما خواهند گفت که می‌توان از این رنگ در انواع گوناگون در چه مشاغل متعددی استفاده کرد. البته در تمام آن‌ها کاربرد رنگ اکریلیک به‌عنوان محصول رنگ‌آمیزی است.

رنگ‌های اکریلیک یکی از انواع رنگ‌های شیمیایی با مقاومت بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. این رنگ در انواع مات و درخشان تولید می‌شود که در خاصیت و دوام متفاوت هستند. این محصول به‌صورت کلی در ابتدا تنها در نقاشی خودرو و ساختمان مورداستفاده قرار می‌گرفت اما امروز از آن می‌توانید روی بوم، سفال، شیشه و هر سطح دیگری جهت نقاشی استفاده کنید.

انواع رنگ اکریلیک به لحاظ حلال

رنگ اکریلیک پایه حلال آب

  • فرمول اصلی این محصول رنگی آب است.
  • رنگ اکریلیک پایه آب با آب رقیق می‌شود.
  • این محصول فاقد ترکیبات مضر است.
  • پس از اجرا و استفاده در نقاشی هیچ‌گونه گاز سمی ایجاد نمی‌کند و به سلامت افراد آسیب نمی‌زند.
  • رنگ اکریلیک حلال آب، دوستدار طبیعت است.
  • پس از خشک شدن کاملاً قابل شستشوست و پاک نخواهد شد.

رنگ اکریلیک پایه حلال نفتی

  • همان‌طور که از نامش پیداست از ترکیبات نفتی تهیه شده.

استفاده از رنگ اکریلیک در نقاشی روی بوم

جالب است درباره رنگ اکریلیک این را بدانید که اولین بار بوکور و سام گلدن رنگ اکریلیک را با نام مجنا پوینت به بازار عرضه کردند و اوتو روحم آلمانی اولین بار با این رنگ‌ها نقاشی کشید.

ترکیبات رنگ‌های اکریلیکی

  • همه رنگ‌های اکریلیکی شباهت زیادی به رنگ روغن دارند.
  • در تهیه رنگ اکریلیک از اتیل، متیل و بوتیل اکریلات و کوپلیمر استفاده می‌کنند.
  • حلال تمام رنگ‌های اکریلیک آب است.
  • این رنگ‌ها چون فاقد بو و ترکیبات سمی هستند، محبوبیت زیادی در هنر نقاشی دارند.
  • سرعت خشک شدن این نوع رنگ یکی از مزیت‌هایش محسوب می‌شود و به همین علت کسانی که رنگ روغن کار می‌کنند این رنگ را ترجیح می‌دهند.
  • رنگ‌های اکریلیک منعطف هستند، چون در ترکیبات خود کوپلیمر دارند.
  • انعطاف خوب این رنگ سبب شده که حتی نسبت به آبرنگ، رنگ روغن و دیگر محصولات رنگی سنتی محبوب‌تر باشد.

انواع رنگ‌ اکریلیک به لحاظ افکت

این رنگ به لحاظ افکت و اثری که در کارهای هنری و نقاشی برجای می‌گذارد به سه دسته تقسیم می‌شود:

رنگ اکریلیک مات

رنگ اکریلیک نیمه مات

رنگ اکریلیک براق

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی و دیگر هنر‌ها

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی خودرو

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی روی بوم

نقاشی روی شیشه

رنگ‌آمیزی سفال

نقاشی روی پارچه

رنگ‌آمیزی دیوارهای ساختمانی

چند کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی

در هنر نقاشی این محصول رنگی کاربردهای بی‌شماری دارد و هنرمند می‌تواند با استفاده از آن آثار هنری بی‌نظیر و خلاقانه‌ای خلق کند. به‌صورت کلی می‌توان کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی را به ترتیب زیر عنوان کرد:

خلق تصویر

اولین کاربرد رنگ‌های اکریلیک در نقاشی روی کاغذ، بوم، چوب و سنگ، خلق تصویر است. با استفاده از طیف وسیعی از رنگ‌های اکریلیک شما می‌توانید به‌راحتی پرتره‌های فوق‌العاده زیبا بکشید یا از مناظر جهت نقاشی کردن الهام بگیرید. البته بسته به نوع سطح کار لازم است رنگ اکریلیک مخصوص تهیه کنید.

استفاده از قلموی خشک

یکی از کاربردها یا تکنیک‌های استفاده از رنگ اکریلیک این است که هنرمند قلمو را آغشته به آب نمی‌کند. تنها قلمو را داخل رنگ زده و سپس روی سطح بوم یا کاغذ می‌کشد و رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهد.

استفاده از اکریلیک در تکنیک نیمه خیس

تکنیک نیمه خیس یا نیمه‌خشک به این صورت است که هنرمند تنها قلمو را نمدار می‌کند. سپس قلمو را داخل رنگ میزند و به همان صورت آن را روی سطح کاغذ و بوم قرار می‌دهد. در این تکنیک رنگ اکریلیک نسبت به روش نقاشی خشک، رقیق‌تر است.

کاربرد رنگ اکریلیک در نقاشی خیس در خیس

در نقاشی خیس در خیس که معمولاً روی مقوا اجرا می‌شود، هم، سطح نقاشی را خیس می‌کنند و هم قلمو را. بنابراین پس از برداشتن رنگ با قلموی خیس و گذاشتنش روی کاغذ، رنگ روی سطح کاغذ پخش می‌شود. در این تکنیک مجدداً رنگ رقیق‌تر از دو نوع قبلی خواهد شد.

کاربرد رنگ اکریلیک در زیرسازی نقاشی

یکی از کاربردهای محبوب رنگ اکریلیک قدرت آن در زیرسازی است. رنگ اکریلیک چون غلظت بالایی دارد، برای عایق کردن بوم یک گزینه ایدآل محسوب می‌شود. در ضمن سرعت در خشک شدن نیز دیگر دلیل استقبال از این رنگ برای زیرسازی بوم نقاشی بشمار می‌رود. سومین خوبی استفاده از رنگ اکریلیک جهت زیرسازی نقاشی روی بوم این است که سطح بوم ضدآب می‌شود، بنابراین اگر رنگ‌های دیگر را روی آن اجرا کنید، در تماس با رطوبت پخش نخواهد شد.

کاربرد رنگ اکریلیک در ایجاد نقطه

یکی از تکنیک‌های نقاشی روی بوم ایجاد نقطه است. برای اجرای این تکنیک میزان غلظت رنگ را هنرمند تعیین می‌کند و بسته به تصویری که در ذهن دارد به‌صورت پاششی با استفاده از قلمو یا براش رنگ را روی بوم می‌ریزد یا اینکه با استفاده از قلمو به‌صورت منظم رنگ را روی بوم به شکل نقطه‌ای قرار می‌دهد.

کشیدن نقاشی برجسته

چون این نوع رنگ زود خشک می‌شود و مقاومت خوبی در برابر نور و رطوبت دارد از آن در نقاشی حجیم نیز استفاده می‌کنند. مثلاً هنرمند با استفاده از رنگ اکریلیک می‌تواند گل‌های برجسته بکشد. در این روش معمولاً از کاردک و ابزار گذاشتن رنگ استفاده می‌کنند و کاربرد قلم‌موها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

انواع رنگ اکریلیکی که می‌توانید تهیه کنید

در بازار با توجه به نوع کسب‌وکار هنری که دارید می‌توانید انواع رنگ اکریلیک تهیه کنید. اما ترجیحاً برای نقاشی و رنگ‌آمیزی روی بوم، پارچه و کاغذ می‌توانید دو نوع رنگ زیر را بخرید و مصرف کنید.

رنگ اکریلیک چسبنده

این نوع رنگ ماهیتی چسبنده دارند و سریعاً روی سطح کار قرار می‌گیرند. از رنگ اکریلیک چسبنده معمولاً در خلق آثار هنری نقش برجسته استفاده می‌کنند، به‌ویژه وقتی فرد بخواهد نقاشی حجیم بکشد.

رنگ اکریلیک مایع

رنگ اکریلیک مایع به‌صورت تیوپی عرضه می‌شود. حجم تیوپ‌های حاوی رنگ اکریلیک خیلی زیاد نیست اما این نوع نسبت به رنگ اکریلیک چسبنده رقیق‌تر است و آب بیشتری را در خود دارد.

برای کسب مهارت در استفاده از رنگ اکریلیک در نقاشی لازم است تمرین بیشتری داشته باشید و اطلاعات خود را در رابطه با انواع رنگ اکریلیک مناسب نقاشی افزایش دهید. شما می‌توانید جهت خرید رنگ اکریلیک و ابزار اجرای آن از طریق فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی