مشکلات مربوط به کار با رزین

مشکلات مربوط به کار با رزین

در این مقاله می‌خواهیم در مورد مشکلات کار با رزین و نکاتی که باید حتماً رعایت کنید، برای شما مطالبی را ارائه دهیم. ممکن است شما در حین کار با رزین تمامی نکات را رعایت کرده باشید و مرحله‌به‌مرحله طبق دستور پیش رفته باشید، اما بااین‌حال متوجه شوید که رزین و کار شما دچار ایراداتی است که شما ممکن است فکر کنید که ایراد از رزین باشد؛ درحالی‌که دلیل آن به عدم رعایت برخی نکات در حین کار بوده است. برای اینکه در هنگام کار با رزین با مشکلات کمتری مواجه شوید یا اگر مواجه شدید، بتوانید ایرادات کارتان را به‌تنهایی حل کنید توصیه می‌کنم این مقاله مشکلات مربوط به کار با رزین را مطالعه کنید.

زرد شدن رزین

در اکثر مواردی که دوستان بعد از اتمام کار با آن مواجه می‌شود زرد شدن کارشان است که موجب می‌شود دوباره کارشان را از ابتدا انجام دهند و از کار خود رضایت نداشته باشند اما دلایل زرد شدن کارتان ممکن است موارد زیر باشد:

اشعه نور آفتاب ممکن است باعث شود کارتان زرد شود؛ رزین‌ها ضد uv نیستند، یعنی ممکن است بعد از دو یا سه سال زرد شوند، پس بهتر است یک‌لایه پلی اورتان بزنید تا کارتان مقاوم‌تر شود.

ممکن است شما از رزین و یا هاردنر که کیفیت پایین‌تر دارد استفاده کرده باشید؛ یا این‌که از زمان خرید هاردنر و رزینتان مدت‌زمان زیادی گذشته باشد.

شما می‌توانید بعد از زرد شدن رزین و هاردنر، آنها را با پیگمنت‌های رنگی مخلوط کنید و هاردنر را هم با رزین ترکیب کنید تا از اکسید شدن کمی بیرون بیاید.

شما باید رزین و هاردنری که خریداری می‌کنید به مقدار کم بخرید و از آن استفاده کنید تا مدت‌زمان طولانی نمانند و رزین و هاردنر کهنه و خراب نشوند.

چسبنده شدن و حالت ژله‌ای رزین

از دلایل خشک نشدن و ژله‌ای شدن رزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هاردنر و رزین به‌خوبی ترکیب نشده باشند:

 برای اینکه کارتان بهتر شود باید هاردنر و رزین را لایه‌لایه بریزید و مخلوط کنید یا به عبارت ساده‌تر، کلاً هاردنر و رزین را یکجا در درون ظرف نریزید. مقداری از هاردنر و مقداری از رزین را با هم ترکیب کنید. می‌دانید که رزین باید دوبرابر مقدار هاردنر باشد؛ پس هر مقداری که می‌ریزید باید رزینتان را نسبت به هاردنر دوبرابر بریزید و وقتی‌که خوب هم زدید دوباره مقداری از رزین و هاردنرتان را در ظرفی دیگر هم بزنید به دلیل اینکه نمی‌خواهیم موادی که ترکیب نشده با مواد ترکیب شده رزین قرار بگیرد. باید بدانید که حتماً نسبت‌های رزین و هاردنر را به‌درستی انجام دهید.

برای درک بهتر نسبت ترکیب رزین و هاردنر، مقاله رزین و نحوه استفاده از آن را مطالعه کنید.

وجود رطوبت:

رطوبت ممکن است در درون ظرفی که شما هاردنر و رزین را ترکیب می‌کنید وجود داشته باشد و یا ممکن است در هوا وجود داشته باشد.

دما:

باید در مکانی رزین وهاردنر را ترکیب کنید که دمای هوا آن از 10 درجه کمتر نباشد و دمای سطح هم از 5 درجه بالاتر نباشد. رزین در مکانی که دمای آن خیلی پایین باشد خشک نخواهد شد و یا اینکه در مکانی که دمای هوای آن خیلی بالا است یعنی از 50 درجه سانتی‌گراد بالاتر باشد، رزین حالت ژله‌مانند خواهد داشت.

گردوغبار سطح:

ممکن است شما در مکانی قرار داشته باشید که باعث گردوغبار بشود که این دلیل نیز می‌تواند باعث خشک نشدن رزین شود.

نکاتی که باید در هنگام ترکیب رزین و هاردنر رعایت کنید:

حتماً باید در یک‌جهت (ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد) رزین وهاردنر خود را ترکیب کنید

ممکن است شما از رزین مناسب برای کارتان استفاده نکرده باشید یا به عبارتی شما از رزینی استفاده کرده باشید که برای کارهای ضخیم‌تر مناسب هستند.

حباب افتادن در رزین

حباب زدن در کارتان به‌صورت معمول طبیعی است که می‌توانید با قراردادن زیر نور آفتاب و یا حرارت فندک با آنها خداحافظی کنید. اما اگر تعداد حباب‌ها خیلی زیاد باشد می‌تواند موجب مشکلاتی شود که شما مجبور می‌شوید با سنباده کارتان را بتراشید و دوباره از ابتدا رزین وهاردنر را در کارتان بریزید و به این شکل رزینتان به هدر خواهد رفت. دلایلی که باعث شده کارتان حباب بزند سرعت بالای ترکیب رزین و هاردنرتان هست که موجب ایجاد حباب در کار می‌شود و یا اینکه در مکانی بوده‌اید که هوا وارد منافذ کارتان شده است.

 در هنگام کار با چوب برای اینکه منافذ چوبتان هوا نرود از پرایمر استفاده کنید.

سعی کنید قبل از اینکه کارتان با رزین را شروع کنید حتماً سطح کارتان را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است صاف نباشد و دچار خش و حفره باشد که با سنباده می‌توانید آن را صاف کنید.

چروک شدن رزین

از دلایلی که موجب چروک شدن رزین در سطح کارتان می‌شود، حرارت بسیار بالایی است که به کارتان اعمال کرده‌اید. برای جلوگیری از این اتفاق باید به میزان کافی به کارتان حرارت دهید.

مات شدن رزین

ممکن است شما بعد از خشک شدن رزین متوجه مات شدن کارتان شده باشید و از نتیجه کارتان راضی نباشید.  

دلایل مات شدن رزین

رزین‌ها به دلایل مختلفی می‌توانند مات شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

اکسیداسیون: اکسیژن هوا می‌تواند با رزین‌ها واکنش داشته باشد و باعث مات شدن آن‌ها شود. این فرایند به‌طورمعمول در رزین‌های حرارتی اتفاق می‌افتد که در دمای بالا قرار می‌گیرند.

حلال‌ها: برخی مواد شیمیایی که به عنوان حلال در رزین‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند باعث مات شدن آن‌ها شوند. این مواد معمولاً شامل الکل‌ها، اترها و آمین‌ها هستند.

حرارت: رزین‌ها ممکن است در دماهای بالا مات شوند. این فرایند به عنوان ذوب رزین‌ها شناخته می‌شود و می‌تواند در نتیجه گرمای بیش‌ازحد یا تحت تأثیر نور خورشید اتفاق بیفتد.

رطوبت: رزین‌ها ممکن است تحت تأثیر رطوبت مات شوند. این اتفاق به دلیل جذب رطوبت در رزین‌ها اتفاق می‌افتد. شکستن زنجیره‌های پلیمری: در برخی موارد، زنجیره‌های پلیمری در رزین‌ها شکسته می‌شوند و باعث مات شدن آن‌ها می‌شوند. این شکستگی‌ها ممکن است به دلیل تعرض به نور خورشید، حرارت یا تماس با مواد شیمیایی مختلف اتفاق بیفتد.

سفت بودن رزین

ممکن است شما بعد از اینکه هاردنر و رزین را ترکیب کردید و مراحل گرم‌شدن و پخت آن را انجام دادید، آن را بلافاصله روی کارتان اعمال نکرده باشید که این باعث شود رزینتان خیلی سفت شود. همینطور احتمال دارد، هاردنرخود را به‌درستی داخل رزین ترکیب نکرده باشید، یعنی مقدار آن زیادتر باشد. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث سفت شدن رزین شود، قراردادن آن در گرما است که بهتر است از راهکار آب ولرم یا حرارت غیرمستقیم برای رفع مشکل سفت شدن استفاده کنید.

براق نشدن رزین اپوکسی

ممکن است شما از رزین اپوکسی شفاف استفاده کرده باشید ولی پس از خشک شدن براقی و شفافی خود را از دست دهد شاید شما فکر کنید که مشکل از رزینی که خریده‌اید، می‌باشد. برای اینکه بعد از خشک شدن رزینتان شفاف باشد باید از روغن یا مواد پولیش بعد از پخت شدن رزینتان استفاده کنید و آن را سیقل دهید.

دود شدن رزین اپوکسی

بهنگام ترکیب رزین و هاردنر واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که در این حین اگر گرمای بیشتری تولید شود، احتمال اینکه رزینتان خشک شود و یا دود شود وجود دارد. ممکن است به علت گرما و حرارت زیاد وقتی‌که مخلوط را درون قالبتان می‌ریزید قالبتان ذوب شود پس بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا وقت و پول خود را هدر ندهید.

ترک برداشتن رزین

در زمان پخت رزین گرمای زیادی ممکن است به وجود بیاید و باعث شود بعد از خشک شدن رزین با ترک‌های رزین مواجه شوید و یا ممکن است شما در حین ترکیب کار از لایه‌های ضخیم‌تری استفاده کرده باشید؛ بنابراین گرمای بیشتری تولید شده و رزینتان دچار تفاوت دما در سطح‌های مختلف خواهد شد و ترک برمی‌دارد.

زمانی که کارتان ترک برداشت، بلافاصله آن را دور نیندازد. شما می‌توانید آن را دوباره به حالت اول یا منحصربه‌فردی برگردانید

شما می‌توانید سطحی که ترک برداشته است را با اره بریده تا درون آن خالی شود و روی آن سنباده بکشید. بعد از اینکه سنباده کشیدید با یک‌پارچه خیس و تمیز روی سطح بکشید تا اثری از رزین قبلی نماند و بعد از اینکه مطمئن شدید سطح صاف شده است دوباره رزین وهاردنر را ترکیب کنید و روی آن بریزید.

 سعی کنید از لایه‌های نازک تر و زیادتر استفاده کنید؛ زیرا هرچه قدر لایه‌ها ضخیم‌تر باشند، گرمای بیشتری تولید می‌شود و دوباره ممکن است کارتان ترک بردارد. اگر ترک‌های روی کارتان زیاد هم بزرگ نباشد و شکل و ظاهر کارتان را دچار مشکل نکرده باشد شما می‌توانید دست به تعمیر نشوید؛ زیرا همین، زیبایی خاص و منحصربه‌فردی به کارتان داده است.

در چند حالت ممکن است که شما مجبور شوید کارتان را دور بیندازید و بیشتر از آن‌وقت خود را هدر ندهید:

  • زمانی که ترکیب هاردنر و رزین به‌درستی انجام نشده باشد و رزین حالتی چسبناک داشته باشد. یعنی مرحله پخت به‌درستی طی نشده باشد.
  • زمانی که ترک‌هایی که روی رزین هستند خرد شوند، که این باعث می‌شود کارتان خیلی بی‌کیفیت‌تر باشد پس بهتر است دنبال درست‌کردن آن نباشید.

نکته:

برای اینکه بخواهید لایه‌های نازک‌تری روی‌هم و به‌صورت جداگانه ایجاد کنید (یعنی اجازه دادید 24 ساعت خشک شوند) حفره‌ها و یا حکاکی‌هایی که داخل لایه زیرین انجام داده‌اید، پر خواهد شد. اگر از رزین بی‌رنگ استفاده کرده باشید ممکن است از کنار لبه‌ها مرز بین لایه زیرین و لایه بالا دیده شود؛ اما به‌صورت کم و اگر دقت خیلی بالایی صورت بگیرد دیده شوند. اگر هم از لایه‌های استفاده کرده‌اید که رنگی هستند باید رنگ لایه بالایی و لایه زیرین را باهم هماهنگ کنید تا لایه‌ها متفاوت نباشند.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی