دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین

دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین

درباره دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین اطلاعات کافی دارید؟ می‌دانید که دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین چیست و چگونه می‌توان این علل را رفع کرد؟ در این بخش از پاشا لیزر به بررسی دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین و روش درست برطرف کردن این مشکل می‌پردازیم. با استفاده از این راهنما می‌توانید هدر رفت رزین و هاردنر را به حداقل رسانده و احتمال خراب شدن محصول نهایی رزینی را برطرف کنید.

دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین

رزین اپوکسی یک محصول رزینی دو جزئی است که از ترکیب رزین و هاردنر به دست می‌آید. کار با این محصول در چند سال اخیر بسیار رونق یافته و در صنایع مختلفی بخصوص مشاغل خانگی و کارگاهی از این ماده برای تولید محصولات متنوع استفاده می‌کنند. اما گاهی چسبناک و خشک نشدن رزین تبدیل به یک دردسر بزرگ می‌شود و اپوکسی کار را کاملاً مأیوس می‌کند. به نظر شما چه زمانی چنین مشکلی بروز می‌کند؟

علت چسبناک و خشک نشدن رزین چیست؟

دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین شاید چند مورد متفاوت باشند، اما اصلی‌ترین علت آن فرآیند پخت ناقص است. اگر رزین اپوکسی شما به درستی پخت نشده باشد، به این معنی است که واکنش شیمیایی بین رزین و هاردنر رخ نداده و این دو جزء به خوبی باهم ترکیب نشدند. رزین چسبنده معمولاً در اثر اندازه‌گیری نادرست یا عدم اختلاط صحیح به وجود می‌آید.

چرا محصول رزینی من هنوز چسبنده است؟

اگر شما هم به دنبال یافتن دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین هستید، ادامه مطلب را مطالعه کنید. در زیر به سه مشکل رایج چسبنده ماندن رزین اشاره کرده‌ایم:

رزین چسبنده استفاده کردید

زمانی که رزین از ابتدا چسبنده است به این معناست که اندازه‌گیری شما نادرست بوده، یا خوب ترکیب را هم نزدید و یا اینکه فرآیند پخت در محیطی با دمای پایین و سرد انجام گرفته است. برای اینکه چنین مشکلی بروز نکند، قالب یا سطح حاوی رزین را به جای گرم‌تری منتقل کنید. اگر همچنان رزین چسبناک باقی مانده، دوباره یک لایه رزین تهیه کرده و روی آن بریزید.

رزین مایع و روان

یکی از دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین، استفاده از رزین مایع و روان است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شما نسبت صحیح ترکیب رزین و هاردنر را رعایت نکرده باشید. یا اینکه رنگ زیادی به رزین اضافه کردید. نسبت هاردنر و رزین در بیشتر انواع رزین اپوکسی‌ها باید 1 به 1 باشد و کوچک‌ترین اختلافی نباید وجود داشته باشد.

لکه‌های نرم و چسبناک

اگر روی سطحی که کاملاً خشک شده باشد، لکه‌های چسبنده دارید، امکان دارد هنگام ریختن رزین یا هاردنر ترکیب نشده را از کناره‌های ظرف روی سطح کار ریخته باشید. بنابراین هنگام ترکیب رزین و هاردنر دقت کنید کاملاً رزین و هاردنر چسبیده به اطراف ظرف را به مرکز مواد هدایت کنید و ماده‌ای یکدست تهیه کنید.

رفع مشکل رزینی که چند روز پس از اجرا چسبنده است

اگر دلیل یا دلایل چسبناک و خشک نشدن رزین اپوکسی که چند روز است قالب‌گیری کردید را پیدا نکنید، همچنان چسبنده باقی می‌ماند. در حقیقت رزینی که چند روز پس از ریختن چسبنده باقی مانده تا وقتی که اقدامات لازم برای رفع وضعیتش انجام نگیرد، تا همیشه چسبناک باقی می‌ماند، بنابراین منتظر خشک شدن آن به‌صورت خودبه‌خود نباشید.

ضمن رعایت موارد زیر، دقت کنید رزین خود را به درستی اندازه‌گیری و مخلوط کنید تا دیگر این مشکل پیش نیاید:

اندازه‌گیری دقیق رزین: افزودن بیش‌ازحد رزین یا هاردنر واکنش شیمیایی را تغییر می‌دهد و در نهایت ترکیب رزینی به خوبی عمل نمی‌کند.

مخلوط کردن رزین به مدت 3 دقیقه: برخی از هنرجویان اپوکسی کار با توصیه غلط دیگران سعی در عمل‌آوری رزین در طول یک دقیقه دارند، حال‌آنکه رزین و هاردنر برای ترکیب دقیق حداقل به 3 دقیقه زمان نیاز دارند.

خراش دادن رزین و هاردنر: باوجوداینکه در ترکیب رزین و هاردنر سرعت عمل بسیار مهم است، اما حواستان نباید از ظرف حاوی مواد پرت شود. دقت کنید کناره‌ها و کف ظرف را حین مخلوط کردن به خوبی خراش دهید. رزینی که درست ترکیب نشده و به طرفین و ته ظرف چسبیده قادر به کاتالیزور نیست و نمی‌تواند خشک شود. این دقیقاً دلیل ایجاد لکه‌های چسبناک روی محصول رزینی خشک شده است.

دلایل روان شدن رزین چیست؟

  • نسبت 1 به 1 ترکیب رزین و هاردنر را رعایت نکردید. حتی افزودن هاردنر بیشتر نیز مشکلتان را رفع نمی‌کند. بنابراین همیشه از ترازو برای اندازه‌گیری نسبت هاردنر و رزین استفاده کنید.
  • با حجم اندازه‌گیری نکردید. این دیگر مشکل و خطا در اندازه‌گیری رزین و هاردنر است. در اندازه‌گیری نسبت رزین و هاردنر ما از فرمول حجم استفاده می‌کنیم.
  • اشتباهاً به جای یک سهم از دو سهم یا مقدار بیشتر از رزین، هاردنر استفاده کردید.
  • بیش از 6 درصد کل حجم ترکیب رزین و هاردنر رنگ اضافه کردید.

دلایل چسبنده شدن رزین چیست؟

  • دمای اتاق رزین کاری خیلی سرد است. دمای ایده آل برای پخت رزین 75 تا 85 درجه فارنهایت در 24 ساعت اول است.
  • رزین و هاردنر به اندازه مساوی ترکیب نشدند، یا مقدار دو جزء دقیق نیست.
  • کمتر از 3 دقیقه رزین و هاردنر را هم زدید.
  • مقداری رزین یا هاردنر ترکیب نشده به کف یا کناره‌های ظرف چسبیده و حین رزین ریزی روی سطح کار ریخته.

اگر می‌خواهید محصولاتی باکیفیت جهت شروع کار رزین کاری تهیه کنید و یا اینکه به یک فروشگاه با قابلیت عرضه تمام ابزار و مواد رزین اپوکسی دارید، توصیه می‌کنیم از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی