تفاوت رزین اپوکسی و کریستال سرونیک چیست؟

تفاوت رزین اپوکسی و کریستال سرونیک چیست؟

آیا شما هم دوست دارید یک کسب‌وکار کوچک خانگی راه‌اندازی کنید که درآمد خوبی داشته باشد؟ می‌دانید که این روزها چقدر هنر رزین و تولید محصولات دکوراتیو و اکسسوری از جنس رزین ترند است. کار با رزین آن‌قدر تنوع دارد که شما می‌توانید خیلی زودتر از تصورتان از این شغل به درآمدی کافی دست پیدا کنید.

شما می‌توانید برای تهیه ابزار و مواد اولیه مثل رزین و هاردنر یا انواع رنگ مخصوص رزین اپوکسی به فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر اعتماد کنید، چراکه گروه پاشا لیزر بهترین‌ها را برای شما فراهم کرده‌اند. اگر به‌تازگی تصمیم گرفتید که با رزین اپوکسی و کریستال سرونیک محصولات رزینی تولید کنید، اما هنوز شناخت کافی از این دو ماده ندارید؛ پس این مطلب را از دست ندهید.

در این بخش می‌خواهیم اطلاعات کافی در مورد تفاوت رزین اپوکسی و کریستال سرونیک در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا هریک را معرفی می‌کنیم و سپس به تفاوت‌های بینشان اشاره خواهیم کرد:

کریستال سرونیک چیست؟

همانند رزین اپوکسی، کریستال سرونیک نیز ماده‌ای رزینی است. کریستال سرونیک دوجزئی است و به‌صورت شفاف تولید و مصرف می‌شود. با استفاده از کریستال سرونیک شما می‌توانید در زمینه‌های هنری متفاوتی موفق‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

کریستال سرونیک در سفالگری، تولید کاشی و سرامیک، سطوح چوبی مانند میز عسلی یا حجم‌های شیشه و پلی‌استر کاربرد دارد و با آن می‌توانید روی شی‌ء موردنظر یک لایه شفاف و شیشه‌ای ایجاد کنید.

همچون رزین کار با کریستال سرونیک نیز ظرافت‌ها و فوت‌وفن‌های خاص خود دارد، بنابراین باید روش مصرف آن را به‌خوبی بیاموزید. ترکیب کردن کریستال سرونیک بسیار مهم است. همان‌گونه که گفتیم کریستال سرونیک یک ماده دوجزئی است، پس باید به نسبت یک‌به‌یک ترکیب شود.

نکاتی درباره آماده‌سازی کریستال سرونیک

  • دوجزئی که در تهیه کریستال سرونیک استفاده می‌کنید باید به یک اندازه مساوی باشد.
  • یکی از نکاتی که باید رعایت کنید هنگام ترکیب آن، این است که هم زدن شما به یک سمت باشد.
  • هرگز برای ترکیب دو جز کریستال سرونیک از قلم‌مو استفاده نکنید، چراکه موهای قلم‌مو سبب ایجاد حباب در ماده می‌شوند.
  • بهترین وسیله برای ترکیب کریستال سرونیک دسته قلم‌مو یا یک میله چوبی است.
  • پس از آماده‌سازی می‌توانید با قلم‌مو کریستال سرونیک را روی سطح کار بزنید.

چگونه از کریستال سرونیک استفاده کنیم؟

  • ابتدا دو جز کریستال سرونیک را به یک ظرف منتقل کرده و 1 دقیقه خیلی آرام ترکیب کنید. حین ترکیب مواد اصلاً حباب ایجاد نشود.
  • سپس ماده را 3 دقیقه به همان حالت رها کنید و بعد کریستال سرونیک را روی سطح بکشید.
  • شما برای استفاده از ماده تهیه‌شده 20 دقیقه زمان دارید؛ بنابراین نیاز نیست خیلی عجله کنید، چراکه حداکثر 12 ساعت طول می‌کشد تا کاملاً خشک شود.
  • ترکیب مواد سرونیک باید در یک جهت باشد و قلمتان نیز به پشت استفاده شود یعنی بخش مویی آن داخل ترکیب نباشد.

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی یکی از انواع رزین‌های دوجزئی محسوب می‌شود و از این نظر با کریستال سرونیک تشابه ماهیت دارند. دو جز این محصول هاردنر و پایه رزینی است. درواقع برای سخت کردن رزین باید از هاردنر استفاده کنیم.

در این رابطه بخوانید: رزین و نحوه استفاده از آن

همچون کریستال سرونیک در ترکیب رزین اپوکسی نیز باید به میزان مساوی از رزین و هاردنر استفاده شود، البته بسته به نوع کار مصرف‌کننده می‌تواند میزان هاردنر را تغییر دهد. پس از ترکیب می‌توان رزین اپوکسی را روی سطوح متفاوت مانند چوب یا قالب ریخت. از رزین اپوکسی در تولید انواع حجم‌ها و اکسسوری‌های متنوع نیز استفاده می‌کنند. با کمک چند قالب سیلیکونی می‌توان محصولات رزینی فوق‌العاده‌ای ساخت.

انواع هاردنر مخصوص رزین اپوکسی

همان‌طور که گفتیم برای اینکه رزین شکل بگیرد باید از هاردنر استفاده کنیم. حال بستگی دارد که شغل شما تولید چه محصولی باشد، مثلاً قرار است محصولات دکوراتیو تولید کنید، باید از هاردنر پلی آمین استفاده کنید و اگر قرار است رزین کف‌پوش شما باشد لازم است از هاردنر پلی آمید استفاده کنید.

رزین غلیط برای کف پوش
کریستال سرونیک در مقایسه با اپوکسی

کاربرد هاردنر پلی آمین در رزین

  • هاردنر پلی آمین همان‌گونه که اشاره کردیم در ساخت محصولات دکوراتیو رزینی کاربرد دارد.
  • هاردنر پلی آمین فاقد رنگ است و می‌توان در ساخت حجم از آن استفاده کرد.
  • این محصول رقیق است و شما نمی‌توانید به آن حلال اضافه کنید.

کاربرد هاردنر پلی آمید در رزین

  • هاردنر پلی آمید دومین نوع هاردنر مخصوص و قابل‌ترکیب با رزین است.
  • پلی آمید معمولاً در رنگ نارنجی یا قرمز تولید می‌شود  و فوق‌العاده غلیظ است.
  • برای رقیق کردن آن می‌توان از چند نوع حلال استفاده کرد.
  • عمدتاً استفاده این محصول برای کف‌پوش اپوکسی است و نمی‌توانید با آن اکسسوری یا میز و حجم‌های رزینی بسازید.

چگونه رزین اپوکسی را خشک کنیم؟

اگر قرار است از ترکیب رزین و هاردنر پلی آمین برای تولید حجم‌های تزئینی و اکسسوری استفاده کنید لازم نیست برای خشک کردنش کار بخصوصی انجام دهید. این محصولات رزینی طی 1 تا 7 روز خشک شده و به سختی کامل می‌رسند. در طول این چند روز پیوند شیمیایی دو جز رزین اپوکسی کامل شده. اگر روز محصول حباب ایجاد شده باشد باید با شعله گرفتن روی رزین، آن‌ها را از بین ببرید.

تفاوت‌های رزین اپوکسی و کریستال سرونیک چیست؟

به اصلی‌ترین قسمت ماجرای کریستال سرونیک و رزین اپوکسی رسیدیم. حالا می‌توانید عمده تفاوت‌های بین رزین و کریستال سرونیک را متوجه شوید. همان‌گونه که گفتیم هردوی این محصولات دوجزئی و از جنس رزین هستند اما تفاوت‌هایی دارند که اشاره خواهیم کرد:

رزین اپوکسی برای کارهای هنری
  • کاربرد و ترکیب

کریستال سرونیک براق و غلیظ است و جهت لعاب دادن یا ایجاد یک لایه سرامیکی و شیشه‌ای روی محصولات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما رزین اپوکسی مایع است و تنها با قالب و سطح کار خام می‌توان از آن استفاده کرد و محصولات متنوعی تولید نمود. غلظت رزین به میزان هاردنری که به آن اضافه می‌کنیم بستگی دارد. اما برای تهیه کریستال سرونیک حتماً باید میزان رزین و هاردنر یکسان باشد.

  • نحوه مصرف

برای استفاده کریستال سرونیک روی سطوح باید از قلم‌مو استفاده کنید. قلم کشیدن با کریستال سرونیک مانند رنگ یا جلا نیست و حرکت برگشت ندارد از غیر این صورت کار خراب می‌شود. اگر ترکیب رزین اپوکسی باشد باید داخل قالب ریخته شود. سپس زمان دهید که خشک شود و بعد از قالب بیرون بیاورید.

  • مقاومت

ممکن است برای تهیه محصول رزین اپوکسی لازم شود چند مرحله رزین اضافه شود، اما این موضوع در مورد کریستال سرونیک مطرح نیست چراکه با یک‌بارمصرف آن می‌توان سطح کار را آینه‌ای کرد. بعد از خشک شدن نیز کاملاً مقاوم است و اصلاً ترک نمی‌خورد.

  • مدت‌زمان ایجاد سختی

برای خشک شدن محصولی که لایه کریستال سرونیک دارد باید بین 7 تا 20 ساعت زمان بدهید. اما اگر محصول رزین اپوکسی باشد و دقیقاً رزین و هاردنر میزان صحیحی ترکیب شده باشند حدوداً بین 10 تا 15 ساعت خشک شدنش زمان می‌برد. در ضمن پس از خشک شدن باید حجم رزین اپوکسی حداقل 7 روز دیگر بماند تا سختی لازم را به دست بیاورد.

  • محدودیت

از کریستال سرونیک نمی‌توانید برای پوشش دادن حجم‌های فرم دار یا محدب استفاده کنید چراکه خاصیت گرانروی کمتری نسبت به رزین اپوکسی دارد. اگر سطح کار صاف است می‌توانید ترکیب کریستال سرونیک را مستقیماً روی سطح کار بریزید. در این حالت نیازی نیست کریستال سرونیک را پخش کنید چراکه خودش به خاطر ویسکوزیته بالا خیلی سریع پخش شده و لایه‌ای مسطح ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی