آیا ظروف رزینی برای مصرف روزمره مناسب است؟

آیا ظروف رزینی برای مصرف روزمره مناسب است؟

رزین اپوکسی را می‌توان به‌عنوان پوشش یا چسب تقریباً برای هر چیزی استفاده کرد. رزین اپوکسی  برای کار از چوب گرفته تا فایبرگلاس و فلز کاربرد دارد. هر کاری با رزین اپوکسی به نظر عالی می‌رسد و واقعاً خوب کار می‌کند. اما علیرغم اثربخشی و پتانسیل زیبایی‌شناختی آن، یک سؤال وجود دارد که بحث‌برانگیز است: آیا ظروف رزین اپوکسی ایمن هستند؟

ما اکنون مشخص کرده‌ایم که رزین اپوکسی چقدر می‌تواند مفید باشد. با استفاده از آن می‌توانید یک میز کسل‌کننده را براق و شیک نشان دهید. حتی می‌توانید رنگ‌دانه اضافه کنید و از آن برای ایجاد یک دکوراسیون آشپزخانه درجه یک استفاده کنید. اما آیا می‌توانید از آن در وسایل آشپزخانه خود استفاده کنید؟ آیا استفاده از آن اثرات منفی بر سلامتی شما خواهد داشت؟

ظروف رزینی چیست؟

مطمئناً شما جواهرات زیبای رزینی را دیده‌اید و جالب است بدانید اکثر آن‌ها کار دست هستند. بله شما به‌راحتی می‌توانید وسایل تزئینی رزینی را با آموزشات لازم در خانه خود بسازید و یک کسب‌وکار خانگی راه بیندازید. شما می‌توانید برای دیدن آموزش‌های رایگان و دوره‌های کلاس رزین به سایت پاشا لیزر سر بزنید. سایت فروشگاهی پاشا لیزر  با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا درزمینه‌ی فروش مواد اولیه برای کسب‌وکارهای خانگی در خدمت شماست.

اما بعد از جواهرات رزینی، ظروف رزینی نیز پای خود را به عرصه هنرهای دستی باز کردند. ظروف رزینی زیبایی خاصی دارند که حتی ظروف کریستالی هم گاهی اوقات به پای آن‌ها نمی‌رسند. همچنین تنوع ظروف رزینی بسیار بالاست؛ زیرا رزین را با انواع چوب، سنگ و فلز می‌توان ترکیب کرد. امروزه با توجه به زیبایی و تنوع ظروف رزینی و همچنین لوکس بودنشان در همه خانه‌ها یافت می‌شود.

آیا استفاده از ظروف رزینی مضر است؟

درحالی‌که اکثر رزین‌های اپوکسی دارای تأییدیه FDA برای تماس مستقیم با مواد غذایی نیستند، هنگامی‌که اپوکسی پخته شد به یک پلاستیک بی‌اثر تبدیل می‌شود. این بدان معنا نیست که شما از بیماری در امان هستید. لطفاً اگر فکر می‌کنید اپوکسی کاملاً پخته نشده است یا مواد در غذا ترکیب شده است، غذا را مصرف نکنید. رزین اپوکسی ضد میکروب نیست. ما خوردن مستقیم از ظروفی با مواد رزین اپوکسی را توصیه نمی‌کنیم. اپوکسی تائید FDA را ندارد بنابراین بهتر است از آن‌ها به عنوان ظروف تزئینی استفاده کنید تا ظرف سرو غذا.

رزین اپوکسی از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است که به یکدیگر متصل شده و برای جامد شدن پخت می‌شوند. درحالی‌که ممکن است استفاده از این مواد شیمیایی برای ظروف تزئینی مضر نباشد، اما در تماس با غذا نمی‌توان همین را گفت.

قرار گرفتن در معرض ترکیبات کلیدی اپوکسی، برای اثرات طولانی‌مدت آن‌ها بر سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاکنون مشخص شده است که سطوح پایین BPA برای مصرف بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. جدای از آن، ترکیبات آلی فرار (VOCs) نیز یک موضوع محرمانه در مورد ایمنی مواد غذایی رزین اپوکسی است زیرا قرار گرفتن در معرض VOC‌های مضر باعث ایجاد مشکلات درازمدت سلامتی می‌شود.

بااین‌حال، شرکت‌های رزین اپوکسی محصولات خود را متفاوت تولید می‌کنند. بنابراین، همه رزین‌های اپوکسی را نمی‌توان به‌طور خودکار تنها با بررسی مواد تشکیل دهنده، ایمن تلقی کرد. برای اینکه بدانید رزین اپوکسی شما ایمن است یا خیر، باید طبق استانداردهای ایمنی مواد غذایی آزمایش شود.

استانداردهای ایمنی مواد غذایی رزین اپوکسی

به منظور اطمینان از ایمنی، محصولات رزین اپوکسی توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده آزمایش می‌شوند. این فرآیند برای آزمایش مواد تشکیل دهنده به کار رفته در محصول، نحوه واکنش هر یک از مواد شیمیایی به یکدیگر و عمل آوری قرار می‌گیرد.

این شامل توجه به مقدار BPA باقی‌مانده از محصول و ترکیبات آلی فرار مضر (VOCs) است که ممکن است پس از پخت از خود ساطع کند. یک محصول باید با مقادیر کم یا بدون مقدار BPA، و VOC کم یا بدون وجود داشته باشد تا بتواند مواد غذایی ایمن تلقی شود.

استفاده از رزین اپوکسی ایمن برای مواد غذایی در ظروف آشپزخانه

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، انواع مختلفی از رزین اپوکسی در بازار وجود دارد. قبل از استفاده از هر محصولی به‌عنوان پوشش یا چسب بر روی ظروف آشپزخانه خود، مطمئن شوید که آیا مورد تائید FDA است و دارای مهروموم کم یا بدون VOC است یا خیر. علیرغم ماهیت بحث‌برانگیز موضوع، می‌توان محصولات ایمن مواد غذایی با رزین اپوکسی را پیدا کرد.

شستشوی ظروف رزینی به چه صورت است؟

اصلاً لازم نیست برای شستشوی ظروف رزینی سخت بگیرید و نگران خراب شدن آن‌ها باشید. زیرا رزین به‌هیچ‌عنوان در آب یا آب و صابون و مایع حل نمی‌شود و شوینده‌های دیگر نیز نمی‌توانند به درون رزین نفوذ کنند تا آن را خراب کنند. حتی می‌توانید ظروف رزینی را با خیال راحت در ماشین ظرفشویی قرار دهید. این ظروف در برابر حرارت ماشین ظرفشویی و شستشو آن محکم هستند.

آیا می‌توان ظروف رزینی را روی حرارت گذاشت؟

ما به شما توصیه می‌کنیم ظروف رزینی را حرارت ندهید. در ابتدا به شما هشدار دادیم که بهتر است از ظروف رزینی برای مصرف غذا استفاده نکنید و حال با حرارت دادن آن نیز مخالفیم. زیرا رزین در یک دمای خاصی پخته و سفت می‌شود و پس‌ازآن کم‌کم ذوب می‌شود و دود می‌کند. بنابراین اگر مواد غذایی‌ای در ظرف رزینی خود ریخته باشید قطعاً رزین با ذوب شدن به داخل غذا نفوذ می‌کند و باید حتماً آن غذا را دور بریزید.

درست است که روی بسیاری از رزین‌ها درجه حرارت آن نوشته شده اما وقتی ظروف رزینی را روی گاز می‌گذارید نمی‌توانید حدس بزنید که ظرف شما به چه دمایی می‌رسد و همین‌طور داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود و رزین ذوب شده داخل غذای شما نفوذ می‌کند و سلامت شما با مصرف این غذا به خطر خواهد افتاد.

خرید رزین

اگر تازه‌کار هستید باید بدانید که استفاده از هر نوع رزینی نتیجه خوبی نمی‌دهد. بهتر است برای خرید رزین از مارک‌های معتبری استفاده کنید. فروشگاه پاشا لیزر انواع رزین‌های مرغوب بازار را در فروشگاه خود دارد. سایت فروشگاهی پاشا لیزر با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا درزمینه‌ی فروش مواد اولیه برای کسب‌وکارهای خانگی در خدمت شماست تا مرغوب‌ترین رزین‌های بازار را به شما ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی