ویژگی اتاق کار اپوکسی

ویژگی اتاق کار اپوکسی

اگر اپوکسی کار کرده‌اید یا قصد دارید اپوکسی انجام دهید و حالا می‌خواهید در منزل کسب‌وکار بر پایه اپوکسی راه‌اندازی کنید، اگر مبتدی هستید و یا حتی هنوز چیزی درباره کار با اپوکسی نمی‌دانید، این مطلب به دردتان خواهد خورد. حتماً میدانید که پاشا لیزر فروشگاه اینترنتی بزرگی است که انواع ابزار و مواد خام تولید محصولات هنری و مصرفی را عرضه می‌کند. پاشا لیزر به‌صورت تخصصی درزمینهٔ تولید پایه کارهای چوبی لیزری فعالیت دارد و اگر بخواهید کار اپوکسی را روی چوب اجرا کنید، می‌توانید روی ما حساب کنید.

اما در این قسمت قصد داریم که افراد علاقه‌مند به یادگیری و اجرای اپوکسی یاد بدهیم که چگونه فضای کار خود را جهت ساخت محصولات رزینی یا اپوکسی آماده کنند. بسیاری تصور می‌کنند اپوکسی نیز مانند دیگر فعالیت‌های هنریست و می‌توان آن را در یک اتاق کوچک با کمترین امکانات و یک شرایط عادی شروع کرد.

کار با اپوکسی در اتاقی مخصوص

بله، برای استارت کار شما به فضای مخصوص اپوکسی نیاز دارید. برای اینکه بتوانید محصولات با کیفیت بر پایه اپوکسی تولید کنید و به سود نیز برسید لازم است حتماً محل کار یا کارگاه شما حرفه‌ای و متناسب با این شغل باشد. اما ممکن است بپرسید اپوکسی چه ویژگی‌هایی دارد و چرا باید یک اتاق مخصوص به خود را داشته باشد؟

کسانی که قصد دارند از طریق ساخت محصولات اپوکسی به درآمد برسند و یک شغل پول‌ساز داشته باشند، حتماً نیاز است که محیط کارشان را متناسب با شغلی که انتخاب کردند آماده‌سازی کنند، همان‌طور که برای یک کارگاه نجاری ابزار و محیط خاص را تهیه می‌کنند. بنابراین شروع کار اپوکسی در منزل کاری شدنی است، اما به دقت و رعایت اصول نیازمند است.

شاید شروع و آماده‌سازی اتاق کار چندان کار راحتی به نظر نرسد اما این مزیت را دارد که شما یک‌بار هزینه می‌کنید و مجبور نیستید برای جای دیگری هزینه اجاره بپردازید و دیگر مزیت آن این است که اگر کارتان با شکست مواجه شود چیزی را از دست نمی‌دهید. در ادامه به شما چند نکته درباره اینکه اتاق کارتان باید چگونه باشد، خواهیم گفتیم.

ویژگی‌های اتاق کار اپوکسی

به‌صورت کلی اتاق کاری که برای اپوکسی آماده می‌کنید باید دارای چند خصوصیت زیر باشد:

کف اتاق اپوکسی را پاک کنید

منظور به گردگیری نیست. اتاق اپوکسی هیچ‌گونه فرش، موکت یا زیراندازی نباید داشته باشد. بهترین حالت این است که کف اتاق کار سرامیک باشد. چون در صورت ریختن اپوکسی روی زمین شما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید صد در صد آن را از بین ببرید.

ویژگی اتاق کار اپوکسی
ویژگی اتاق کار اپوکسی

یک میز تحریر آماده کنید

مانند هر کار هنری دیگری در این شغل نیز به میز تحریر یا میز کار احتیاج دارید. میز شما باید سطح صاف داشته باشد. ارتفاع میز به حدی باشد که هنگام اجرای کار کاملاً به هر نقطه آن دسترسی داشته باشید.

میز کار را عایق کنید

میز کار شما اولین ابزار و وسایلی بشمار می‌رود که ممکن است با مواد اپوکسی در تماس باشد. بنابراین لازم است از قبل تدبیری بیندیشید و سطح و پایه‌های میز را عایق کنید. برای پوشش دادن میز کار از چند لایه پلاستیک ضخیم استفاده کنید. همین کار را با پایه‌ها نیز بکنید و زیر میز هم چند لایه پلاستیک، محض احتیاط بگذارید.

به نور مستقیم خورشید احتیاج ندارید

شما برای داشتن یک اتاق کار حرفه‌ای اپوکسی اصلاً به نور خورشید مستقیم احتیاج ندارید. بهتر است که اتاق کار پنجره نداشته باشد، اما اگر دارد یک پرده ضخیم تهیه کنید و راه ورود مستقیم نور خورشید به داخل اتاق یا روی سطح میز کار را ببندید.

کولر آبی اتاق را حذف کنید

شاید لازم باشد در اتاق تهویه‌ای مناسب داشته باشید، اما مسلماً آن گزینه مناسب کولر آبی نیست. کولر آبی رطوبت هوای اتاق را افزایش می‌دهد. حتماً می‌دانید که رطوبت سبب می‌شود محصولات اپوکسی شما از بدو ساخت دچار مشکل شوند و اصلاً به پایان کار نخواهید رسید، محصول خراب می‌شود.

درصورتی‌که در اتاق کارتان از تهویه کولر آبی استفاده شده آن را خاموش نمایید. روی دریچه را با پلاستیک ضخیم بپوشانید تا هوا مسیر ورود نداشته باشد.

بهتر است از کولر گازی استفاده کنید

برای ایجاد دمای مناسب در محیط کارگاه می‌توانید از باد حاصل از کولر گازی استفاده کنید. اما لازم است دقت داشته باشید که باد کولر گازی تماس مستقیمی با میز کار شما نداشته باشد. در صورت برخورد باد با میز کار و سطح کار اپوکسی روی کار موج ایجاد می‌شود و محصولی یکنواخت نخواهید داشت.

استفاده از پنکه در اتاق اپوکسی ممنوع است

بسیاری در اتاق کار خود چون محیطی کوچک است از پنکه استفاده می‌کنند، اما دقت کنید شما قرار است هنر اپوکسی را اجرا کنید و شغلتان با دیگر کارها متفاوت‌ است. پنکه باد شدیدی دارد و دردسری مشابه باد مستقیم کولر گازی یا هر جریان باد دیگری به وجود می‌آورد.

میز را طراز کنید

میز شما باید کاملاً طراز باشد، ممکن است اتاق کمی به‌اندازه‌ای که حتی متوجه نباشد شیب داشته باشد، بنابراین لازم است با استفاده از طراز شرایط میز را بررسی کنید. اگر میز طراز نیست مشکل را برطرف کنید، چراکه در غیر این صورت هنگام کار رزین اپوکسی از روی سطح کار به یک سوی دیگر بیشتر مایل می‌شود.

دمای محیط را بررسی کنید

دمای محیط شاید مهم‌ترین عامل کیفیت محصولات اپوکسی شما باشد. درصورتی‌که رطوبت بالا باشد، پایین باشد یا باد زیادی در اتاق بپیچد شما هرگز نمی‌توانید محصولی باکیفیت و زیبا به دست بیاورید. بهترین دما برای محیط کار اپوکسی 25 درجه است. اپوکسی در این دما به‌خوبی واکنش نشان می‌دهد.

تعویض روکش

عایق کردن میز کار تنها برای یک‌بار کافی نیست. ریختن کمی از رزین روی سطح میز کاملاً طبیعی است بنابراین اگر شما لایه پلاستیک آغشته به اپوکسی را تعویض نکنید در ساخت محصول بعدی به مشکل بر خواهید خورد. حتماً همیشه چند پلاستیک بزرگ و ضخیم در اتاق کار داشته باشید و به‌موقع کاور میز را تعویض کنید.

رعایت نکات بالا هرچند ساده به نظر می‌رسد اما بسیاری از هنرجویان اپوکسی به دلیل ناآگاهی در مورد این موارد خیلی دیرتر به نتیجه دلخواه رسیده‌اند یا اینکه هرگز نتوانستند محصول باکیفیت تهیه کنند. شما می‌توانید با رعایت نکات بالا و یادگیری کاملاً هنر اپوکسی شغل خانگی پردرآمدی داشته باشید.

برای تهیه ابزار، اپوکسی و مواد خام چوبی جهت تولید محصولات بر پایه رزین می‌توانید از فروشگاه بزرگ پاشا لیزر دیدن کنید و محصولات خوب با قیمت منصفانه خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی