دلایل نرم شدن اپوکسی چیست؟

دلایل نرم شدن اپوکسی چیست؟

در هر پروژه‌ای که کار می‌کنید بعد از اتمام کار با رزین ممکن است دچار مشکلاتی شوید. اگر خم شدن و نرم ماندن رزین اپوکسی یکی از دغدغه‌های ذهنی شماست و به فکر چاره هستید، با ما همراه باشید تا بخشی از مشکل پیش‌آمده به‌وسیله این مقاله برطرف شود.

ممکن است رنگ با رزین سازگار نباشد

رنگ‌هایی که برای رزین استفاده می‌کنید، باید رنگ‌های سازگار باشند. رنگ خمیری و جوهری رنگ‌های حلالی می‌باشند که باید به‌درستی با رزین وهاردنر ترکیب شوند تا مشکل خشک نشدن پیش نیاید.

برای آشنایی با رنگ‌های مجاز و سازگار می‌توانید مقاله “چه رنگ‌هایی در ترکیب با رزین استفاده می‌شود؟ “ را در سایت پاشا لیزر مطالعه کنید.

زمان بیشتری به رزین بدهید تا مشکل خم شدن اپوکسی حل شود

وقتی رزین در حال خشک شدن هست و دیگر مایع نیست، حالتی نرم و انعطاف‌پذیری پیدا می‌کند که ممکن است خم شود و دیگر قابل‌استفاده نباشد. اگر زمان زیادی اجازه دهید تا خشک شود، ممکن است سفت شود اما یک احتمال دیگر نیز وجود دارد: محصولی که از آن استفاده کردید خود به‌نوعی رزین نرم باشد در این صورت نمی‌توان آن را با صرف زمان بیشتری خشک کرد.

دمای محیط مرطوب باشد

رطوبت، محیط را گرم نگه می‌دارد و ممکن است رزین نرم بماند و خشک نشود. دمای مناسب برای رزین اپوکسی نباید کمتر از 20 درجه سانتی‌گراد و از 50 درجه سانتی‌گراد نیز بیشتر نباشد و در مکان تاریک نگهداری کنید تا از مشکلات جلوگیری کنید.

درصورتی‌که رزین و هاردنرتان را در دمای محیطی که زیر 20 درجه سانتی‌گراد است، نگه‌داری کرده باشید بهتر است ظروفی را که می‌خواهید در آن رزین و هاردنر را ترکیب کنید در درون آب گرم به مدت 15 دقیقه گرم کنید و سپس از ظروف استفاده کنید. قبل از اینکه ظروفتان را در درون آب گرم قرار دهید باید آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا رزین با آب برخورد نکند و دستورالعمل آن‌ها خراب نشود؛ در غیر این صورت بعد از مراحل پخت خشک نخواهد شد و نرم باقی خواهند ماند.

ظروف مناسب برای ترکیب رزین و هاردنر

بعضی از ظروف با رزین اپوکسی و هاردنر واکنش نشان می‌دهند و با آن سازگار نیستند سعی کنید از ظروف مناسب برای ترکیب رزین وهاردنرتان استفاده کنید

چه ظروفی برای ترکیب رزین و هاردنر مناسب هستند؟

  • ظروف شیشه‌ای
  • ظروف پلاستیکی
  • ظروف پلی‌اتیلن
  • ظروف فلزی روکش‌دار

نکات:

بهتر است از ظروف نو استفاده کنید که هیچ گردوغباری نداشته باشد.

از ظروفی که یکبار از آن برای ترکیب رزین و هاردنر استفاده کرده‌اید، دوباره برای ترکیب کارتان استفاده نکنید. زیرا باقی‌مانده‌های رزین در کار قبلی باعث ایجاد مشکل برای کار جدیدتان خواهد شد.

ظروفی که مناسب نیستند با آن کارکنید و واکنش نشان خواهند داد:

  • ظروف یکبار مصرف
  • ظروف گیاهی
  • بطری نوشابه

لایه‌های رزین را به‌صورت نازک ریخته باشید

ریختن لایه‌های رزین به صورت نازک، می‌تواند به بهبود کیفیت و ظاهر کار نهایی کمک کند. درواقع ریختن رزین به صورت نازک، اجازه می‌دهد که هوا بتواند از آن عبور کند و به روی سطح رسوبی رنگ بیندازد، بنابراین سطحی صافتر و بدون خطوط و نقاط سیاه خواهید داشت.

با رعایت تکنیک‌های مناسب، می‌توانید لایه‌های رزین را به صورت نازک بر روی سطح کار بریزید. برای این منظور، می‌توانید از ابزارهایی مانند فوم، برس‌های نرم و شیشه‌ای و کارد هوا استفاده کنید. همچنین می‌توانید از چرخش کار، جهت تسهیل در ریختن لایه‌های نازک استفاده کنید.

اگر لایه‌های رزین را به‌صورت نازک ریخته باشید، ممکن است بعد از خشک شدن نرم باقی بماند و خم شوند؛ پس زمان بیشتری به آن بدهید تا گرم شود. بهتر است به مدت دوهفته در یک مکان گرم نگهداری کنید تا سفت شوند.

رزین و هاردنر را به‌خوبی مخلوط نکرده باشید

اگر شما رزین و هاردنر خود را به‌خوبی مخلوط نکرده باشید و دقت کافی در هم زدن و مراحل پخت خود را به‌درستی طی نکرده باشید، رزینتان بعد از خشک شدن حالت خم مانند پیدا خواهد کرد. ترکیبات خود را باید با استفاده از نسبت‌ها رعایت کنید و از یک ترازو دیجیتال با دقت دهم یا صدم برای اندازه‌گیری دقیق استفاده کنید. درصورتی‌که تازه‌کار هستید می‌توانید نسبت را از فروشنده بپرسید.

اگر رزین شما قدیمی باشد

اگر رزینتان قدیمی باشد و تاریخ انقضای آن گذشته باشد، می‌تواند مشکلاتی زیادی را به وجود بیاورد: از جمله نرم شدن و زردشدگی یکی از دلایل اصلی گذشتن تاریخ انقضا می‌باشد که در صورت استفاده، کیفیت کارتان را کاهش خواهد داد و بهتر است آن را دور بیندازید؛ برای اطلاع بیشتر به مقاله “روش‌های نگهداری از رزین اپوکسی” در سایت پاشا لیزر مراجعه کنید.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی