در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم

در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم

در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ این اولین سؤال همه افراد مبتدی در خرید محصولات چرمی یا متریال خام چرمی است. البته خیلی از افرادی که به‌صورت عمده در حال تولید محصولات چرمی هستند هم شاید درباره چرم خیلی اطلاعات شاخصی نداشته باشند و به همین علت است که کیفیت خوبی در محصولاتشان مشاهده نمی‌شود.

حال فرقی نمی‌کند که حرفه‌ای هستید یا مبتدی در این قسمت در پاشا لیزر می‌خواهیم درباره اینکه در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم حرف بزنیم. محصولات چرمی یا انواع چرم، امروز آنقدر تنوع دارند که به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را شناخت؛ به‌علاوه‌ اینکه نحوه تولید و پردازش چرم نیز در کیفیت و دوام آن اثر خواهد گذاشت.

در دنیا چرم را به‌عنوان متریال تولید محصولات بادوام، زیبا و متنوع می‌شناسند و هرکسی ممکن است در طول زندگی خود حتی اگر تولیدکننده هم نباشد چند باری از محصولات چرمی استفاده کند. بنابراین اگر قصد تولید محصول دارید یا می‌خواهید محصول چرمی بخرید، نیاز دارید بدانید که در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم.

در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

فروشنده متخصص

بله این شاید مهم‌ترین نکته در خرید چرم یا محصولات چرمی باشد. فرقی نمی‌کند شما در حد چرم مصنوعی بودجه خرید داشته باشید یا چرم طبیعی به‌هرحال فروشنده‌ای که متخصص باشد بهترین محصول را به شما معرفی می‌کند. بنابراین اگر در شناخت چرم خیلی حرفه‌ای نیستید، چندان به چشمان خود اطمینان نداشته باشید و در عوض یک فروشنده حرفه‌ای را پیدا کنید.

از کسی خرید کنید که نسبت به اصالت گفته‌هایش و اصالت محصولاتش اعتماد کامل داشته باشید. فروشگاهی که چند مشاور فروش خبره داشته باشد مسلماً در آینده به مرکز خرید مطمئن شما تبدیل خواهد شد و اثرش را در کیفیت تولیدات و ذخیره زمانتان برای خرید متریال خواهید دید.

اگر از تولیدکننده خرید می‌کنید محصول ارزان‌تر باشد

یکی از نکاتی که باید همیشه هنگام خرید چرم و محصولات چرمی به خاطر داشته باشید این است که فروشنده خود تولیدکننده است یا خیر. تولیدکننده و فروشنده عمده نسبت به فروشنده‌هایی که محصولات دیگران را به فروش می‌رسانند قیمت مناسب‌تری برای محصولات خود پیشنهاد می‌کنند. بنابراین اگر بتوانید بدون واسطه خرید کنید هزینه کمتری می‌پردازید، البته با همان کیفیت خوب همیشگی.

نوع چرم را بشناسید

چرم را در بازار می‌توانید در دو نوع طبیعی و مصنوعی تهیه کنید. چرم‌های مصنوعی در بیشتر موارد از چرم طبیعی کیفیت پایین‌تری دارند و به همین علت می‌توان آن‌ها را تشخیص داد اما اگر چرم مصنوعی از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نباشد در این صورت کار برای مبتدیان تولید محصولات چرمی یا مصرف‌کننده محصولات چرمی خیلی راحت نخواهد بود.

چرم‌های مصنوعی توسط برندهای گوناگون با متریال متفاوت تهیه می‌شوند، بنابراین به لحاظ دوام، زیبایی، کیفیت و قیمت خیلی متفاوت هستند. بنابراین هنگام خرید چرم مصنوعی و طبیعی به مواردی همچون بوی چرم، دوام چرم، جنس چرم و برش آن دقت کنید. به‌ویژه اگر چرم خام برای تهیه محصولات می‌خرید این موارد را از یاد نبرید چون درنتیجه کارتان بعداً به چشم خواهد آمد.

کارت ضمانت محصول

اگر چرم طبیعی یا مصنوعی باشد تفاوتی ندارد، حتماً لازم است که از فروشنده یک فاکتور و کارت ضمانتی دریافت کنید. چراکه فروشنده در قبال محصولی که با عنوان محصول درخواستی شما ارائه کرده مسئول است، به‌ویژه اگر محصول فروخته شده نام چرم طبیعی را به همراه داشته باشد. چنانچه فاکتور فروش و کارت ضمانت ارائه نکرد شما خودتان درخواست کنید.

شناخت چرم و ویژگی‌های آن

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم یکی از نکاتی که باید هنگام خرید چرم مدنظر قرار دهید حسابی حواستان به آن باشد نوع چرم و ویژگی‌های آن است. ازآنجایی‌که این مورد خیلی خیلی مهم است تصمیم داریم به‌صورت خاص به ویژگی‌های یک چرم خوب اشاره کنیم. بنابراین تا آخر مطلب را به‌خوبی مطالعه کنید:

جنس چرم

یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی‌های هر نوع چرمی جنس آن است. توجه به جنس چرم می‌تواند در کیفیت و نتیجه کار شما تأثیری بسزا داشته باشد، فروش کارتان را افزایش دهد یا شمارا با رکود بازار فروش مواجه کند، بنابراین از آن سرسری عبور نکنید. چرم به دو حالت طبیعی و مصنوعی در بازار عرضه می‌شود.

چرم طبیعی

  • چرم‌های طبیعی از متریال طبیعی به دست می‌آیند.
  • آنچه برای تولید چرم طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوست حیوانات است.
  • پوست حیوانات را در دباغی مورد پردازش قرار می‌دهند و چرم به دست می‌آید.
  • در تولید چرم طبیعی تنوع محصولی بسیار بالاست و از حیوانات چرنده تا آبزیان در این گروه قرار می‌گیرند.
  • چرم عمدتاً از پوست گاو، گوسفند، بز، شتر، شترمرغ، ماهی، کوسه، کروکدیل، مار و پرندگان تهیه می‌شود.
  • بسته به نوع چرم فرآیند دباغی آن نیز متفاوت است.
  • کیفیت، دوام و دامنه کاربردهای چرم به نوع آن بستگی دارد و البته کیفیت دباغی آن.
خرید چرم
در خرید چرم به چه نکاتی توجه کنیم

چرم مصنوعی

  • چرم مصنوعی را در بازار با نام‌های دیگر مثل چرم وگان، چرم گیاهی و چرم صنعتی نیز می‌توان یافت.
  • عمدتاً چرم‌های صنعتی از پلیمر مصنوعی و پلاستیک تهیه می‌شوند.
  • از چرم‌های مصنوعی و یا صنعتی در تولید اکسسوری، کیف و کفش و لباس استفاده می‌کنند.

تفاوت‌های بین چرم طبیعی و صنعتی

  • چرم طبیعی سازگار با محیط‌زیست است اما چرم صنعتی چنین خاصیتی ندارد و می‌تواند به محیط‌زیست آسیب وارد کند.
  • کیفیت چرم‌های طبیعی نسبت به چرم‌های صنعتی قابل قیاس نیست و فوق‌العاده بادوام هستند.
  • در زیبایی و چشم‌نوازی، چرم‌های طبیعی پیشتاز هستند و به طبع به لحاظ قیمتی نیز گران‌بهاتر هستند.
  • برخی از چرم‌های طبیعی مثل چرم کروکدیل بسیار کمیاب‌اند و در تولید کالاهای لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • چرم‌های صنعتی ارزان‌قیمت‌تر هستند و از این لحاظ نسبت به چرم طبیعی مقرون به‌صرفه‌ترند.
  • چرم‌های صنعتی تنوع رنگ و طرح بسیار بالایی دارند و ازاین‌جهت بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  • نگهداری از چرم صنعتی خیلی راحت نیست و با کوچک‌ترین سایش و ضربه‌ای دچار خرابی می‌شوند.
  • چرم‌های طبیعی ضمن دوام بالا هرچه از عمرشان می‌گذرد زیباتر می‌شوند.

چگونه چرم طبیعی را از صنعتی تشخیص دهیم؟

  • به بافت چرم نگاه کنید، چرم طبیعی الگوی بافتی خاصی ندارد و غالباً نامنظم است. در مقابل چرم صنعتی بافتی منظم و یکدست دارد.
  • چرم طبیعی یا ارگانیک یک ضخامت واحد ندارد اما چرم صنعتی در هر متراژی یک ضخامت یکسان دارد.
  • چرم طبیعی زیر نور خورشید، قدرت انعکاس منظم نور را ندارد، بخشی از آن در تماس با نور صیقلی دیده می‌شود و بخش دیگر مات. در مقابل چرم صنعتی در تمام بخش‌ها می‌تواند نور را کامل منعکس کند.
  • چرم صنعتی در برابر حرارت هیچ مقاومتی ندارد و جمع می‌شود، اما چرم طبیعی خیلی زود آتش نمی‌گیرد.
  • چرم طبیعی را به‌راحتی از لایه داخلی‌اش که بدون نخ و شبکه توری است بشناسید. لایه داخلی چرم طبیعی باید پرزدار و نرم باشد.
  • چرم را لمس کنید، چرم طبیعی باید احساس گرما در پوستتان ایجاد کند. در مقابل چرم مصنوعی سرد و سخت است.

نوع چرم

اگر از شما بپرسند که در خرید چرم به چه نکاتی باید دقت کنیم مطمئناً اولین موردی که باید اشاره کنید نوع چرم است. نوع چرم دومین مورد مهمی است که هنگام خرید چرم باید به آن توجه کنید. باید از قبل تصمیم بگیرید که قرار است از چه نوع چرمی در تولید محصول استفاده کنید، چرم سبک، چرم نیمه سنگین یا چرم سنگین؟

چرم‌ها به لحاظ نوع به سه دسته اصلی که گفتیم طبقه‌بندی می‌شوند. هرکدام از آن می‌توانند در تولید برخی از محصولات فوق‌العاده کاربردی باشند و در تولید برخی از محصولات بی‌کیفیت و بی‌ارزش. در تقسیم‌بندی نوع چرم دو ویژگی کیفیت و ضخامت مدنظر قرار می‌گیرد.

چرم‌ها را می‌توان به روش دیگر نیز دسته‌بندی کرد. بسته به نوع فرآوری و دباغی و تولید چرم‌های به چند دسته: چرم بالا دانه، چرم دانه کامل، چرم تقسیمی و چرم پیوندی طبقه‌بندی می‌شوند. هرچه چرم خواص طبیعی خود را بیشتر حفظ کند مرغوب‌تر است، مثل چرم بالا دانه و چرم دانه کامل.

چرم‌های دانه کامل و بالا دانه اصلاً حین دباغی تغییر داده نمی‌شوند و حتی لکه‌های طبیعی خود را هم دارند. اما اگر چرم صنعتی باشد هم بسته به برند تولیدکننده و کیفیت مواد اولیه درجه‌بندی می‌شود و انواع متفاوتی خواهد داشت.

بوی چرم

سومین نکته‌ای که باید حین خرید چرم به خاطر بسپارید بوی آن است. اگر محصول چرم از پوست حیوان باشد خب طبیعتاً کمی بوی حیوانات از آن به مشام می‌رسد. در مقابل چرم‌های صنعتی بوی مواد پلیمری و پلاستیکی دارند. هر چه کیفیت مواد اولیه استفاده شده در چرم صنعتی پایین‌تر باشد این بوی پلاستیک بیشتر خواهد بود.

رنگ چرم

چرم‌های طبیعی در دباغی با استفاده از مرغوب‌ترین رنگ‌های طبیعی و سازگار با چرم رنگ‌آمیزی می‌شوند و پس از تولید محصول نیز اگر سال‌های از آن‌ها استفاده کنید تغییری نمی‌کنند. اما چرم‌های صنعتی رنگ‌های متنوع‌تری دارند و در مقابل کم دوام تر هم هستند.

برای خرید چرم به‌صورت عمده و تک یا تهیه ابزار و متریال‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی کار در منزل بر پایه چرم می‌توانید از فروشگاه پاشا لیزر خرید خود را انجام دهید. در این فروشگاه تنوع محصولی فوق‌العاده بالایی را برای مشتریان پاشا لیزر فراهم کردیم، بنابراین می‌توانید صفر تا صد محصولات مورد نیاز خود را از ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی