رنگ‌شناسی و ترکیب رنگ‌ها

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنرمندان باید در موردش بدانند، علم رنگ‌شناسی است. اطلاعات در مورد تشخیص صحیح توناژ رنگ‌ها، کاربرد هر رنگ و ترکیب رنگ‌ها در دسته علم رنگ‌شناسی قرار می‌گیرد. رنگ‌شناسی علم در مورد رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر انسان است.

رنگ درواقع درک بصری از طول‌موج‌های مختلف نور مانند قرمز، سبز و غیره است. رنگ از طیف نور مرئی ناشی می‌شود که با سلول‌های حساس به رنگ شبکیه تعامل می‌کنند و به رنگ دید می‌دهند. رنگ ممکن است بر اساس درجه تحریک سلول‌های مختلف حساس به رنگ تعریف یا تعیین شود. علم رنگ Chromatics است که شامل درک رنگ، منشأ رنگ در مواد و درگیری مغز است.

رنگ هر جسم

رنگ یک شی به عواملی مانند ماهیت فیزیکی جسم، محیطی که در آن قرار گرفته و درک توسط چشم و مغز بستگی دارد. رنگ جسم از طریق طول‌موج برگ‌های نور از سطح آن درک می‌شود. این بستگی به نور حادثه‌ای، ماهیت بازتابنده سطح، زاویه روشنایی و دید دارد. رنگ جسم به نور منعکس کننده و همچنین توانایی درک ثابت بدون توجه به‌شدت نور و مشاهده بستگی دارد. این توانایی به‌عنوان ثابت بودن رنگ شناخته می‌شود. اجسام مات به دلیل خاصیت سطح آن، نور را منعکس نمی‌کنند. اگر جسم تمام طول‌موج‌ها را پراکنده کند، سفید به نظر می‌رسد و اگر همه طول‌موج‌ها را جذب کند، سیاه می‌شود. بعضی از اجسام نور را انتقال می‌دهند و ممکن است شفاف باشد که نور انتقال‌دهنده را پراکنده می‌کند و شفاف که نور منتقل‌شده را پراکنده نمی‌کند. اگر جسم نور را جذب کند یا بازتاب کند، به نظر می‌رسد که با طول‌موج نور مشخص شده است. این خاصیت به Reflectance معروف است.

دمای رنگ

این ویژگی مشخصه نور مرئی است و به‌عنوان درجه حرارت یک رادیاتور بدن سیاه‌وسفید ایده‌آل تعریف می‌شود. که نوری از رنگ قابل‌مقایسه با منبع نور را تابش می‌کند. Black body یک بدن فیزیکی ایده‌آل است که تمام تشعشعات الکترومغناطیسی را جذب می‌کند. دمای رنگ در نورپردازی، عکاسی، اخترفیزیک، تلویزیون، دستگاه‌های ویدئویی و غیره اهمیت زیادی دارد و ازنظر کلوین با نماد K اندازه‌گیری می‌شود.

دمای رنگ بالاتر از 5000 K رنگ‌های سرد با رنگ سفید مایل به آبی و دمای پایین‌تر رنگ بین 2700 – 3000K رنگ گرم با رنگ سفید مایل به زرد است. دمای رنگ دمای سطح بدن سیاه است که در واحد کلوین یا واحد کلوین متقابل کلوین اندازه‌گیری شده است. دمای رنگ نور دمای واقعی سطح نیست. به‌عنوان‌مثال، دمای رنگ لامپ رشته‌ای درجه حرارت رشته آن است. بیشتر منابع نور از مفهوم بدن سیاه پیروی نمی‌کنند. در این موارد ، دمای رنگ، دمای رنگ همبسته (CCT)  است که دمای رنگ رادیاتور بدن سیاه است که درک رنگ انسان با آن مطابقت دارد.

رنگ‌های سرد و گرم را بشناسیم

اصل مهمی که در رنگ‌شناسی باید بدانیم سردی و گرمی آن‌ها است. در ترکیب رنگ‌ها، رنگ قرمز نهایت رنگ گرمی است و رنگ آبی نهایت سردی رنگ‌ها می‌باشد. به‌طورکلی هر رنگی که با آبی ترکیب شده باشد جز رنگ‌های سرد به حساب می‌آید. همچنین رنگ‌های ترکیب شده با رنگ زرد گرم و رنگ‌های ترکیب شده با قرمز گرم‌تر می‌باشد. به‌جز آبی رنگ سیاه‌وسفید هم سرد به حساب می‌آیند. رنگ خاکستری هم که این روزها جز یکی از رنگ‌های پرطرفدار به حساب می‌آیند، در دسته رنگ‌های سرد به حساب می‌آیند. اگر برای تیره کردن یک رنگ به آن رنگ مشکی اضافه کنیم، به همان اندازه رنگ را سردتر کردیم. همچنین اگر رنگ سفید هم برای روشن کردن رنگ اضافه کنیم رنگ به وجود آمده سردتر می‌باشد.

رنگ های سرد و گرم
روانشناسی رنگ

آشنایی با رنگ‌های اصلی

رنگ‌های آبی، قرمز و زرد را داخل یک مثلث قرار می‌دهیم. این سه رنگ در دسته رنگ‌های اصلی قرار می‌گیرند و از ترکیب این سه رنگ به‌صورت دوبه‌دو با یکدیگر رنگ‌های ثانویه ایجاد می‌شود. به‌عنوان‌مثال از ترکیب رنگ قرمز و زرد، رنگ نارنجی ایجاد می‌شود و یا از ترکیب رنگ قرمز و آبی، رنگ بنفش ایجاد می‌شود. همچنین ترکیب دو رنگ زرد و آبی رنگ‌ سبز به وجود می‌آید.

رنگ‌شناسی

برای شروع علم رنگ‌شناسی، از پروژه‌های کوچک شروع کنید. پروژه‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های رنگ‌شناسی را در فرصت کوتاه یاد بگیرید. یکی از کارهای جذاب و درعین‌حال چالش‌برانگیز در رنگ‌شناسی، هماهنگی رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است. اینکه چطور بتوانیم طرح  موردنظر با توجه به رنگ و چرخه‌ی رنگ‌ها بکشیم باید در دوره‌های آموزشی رنگ‌شناسی و اصول‌ آن‌ها شرکت کنید.

رنگ‌های مکمل

وقتی رنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ، متعادل به نظر می‌رسند.

  •  بنفش و زرد
  •  نیلی و نارنجی
  •  آبی و قرمز
  • سبز و سرخابی
  • زرد و بنفش
  • نارنجی و نیلی
  • قرمز و آبی
  • سرخابی و سبز

سرخابی هشتمین رنگ است و بخشی از طیف مرئی نیست، بلکه ترکیبی از قرمز و بنفش است، بنابراین انرژی این دو رنگ را باهم ترکیب می‌کند. گفته می‌شود که، سرخابی به ما کمک می‌کند تا با آگاهی معنوی شدید، از تجربه زمینی و زمین استفاده کنیم. این می‌تواند به آزادسازی تهویه گذشته کمک کند و به ما در حرکت به جلو کمک کند.

رنگ‌های فرعی ثانویه با مخلوط کردن دو رنگ اصلی تفریحی دیگر باهم تولید می‌شوند. وقتی این رنگ‌های کم کننده مخلوط می‌شوند، سه رنگ ثانویه دیگر تولید می‌کنند. این موارد عبارتند از: بنفش / بنفش، نارنجی و سبز.

رنگ در روانشناسی

آیا شخصیت ما مربوط به رنگ است؟

همه مردم رنگ‌ها را دوست دارند. علاقه رنگی ما به ویژگی‌های روان‌شناختی و شخصیتی ما مربوط می‌شود. این‌ها شخصیت‌های احتمالی مربوط به علاقه رنگ هستند.

  • قرمز

رنگ قرمز مخفف شور، گرما، نشاط، هیجان، قدرت، نشاط و غیره است. وقتی رنگ قرمز را می‌بینیم، هیپوفیز ما را تحریک می‌کند و منجر به ترشح آدرنالین از غده فوق کلیه می‌شود. آدرنالین باعث، افزایش BP، جریان خون، اشتها، افزایش درک بو و غیره می‌شود. افرادی که رنگ قرمز را انتخاب می‌کنند طبیعتی برون‌ریز دارند، دچار تغییرات ناگهانی خلق‌وخوی می‌شوند، دلسوزی می‌کنند، رویکردی مثبت دارند، ماهیتی قاطع دارند، جنسیت قوی دارند و احساساتی‌ترند. رنگ صورتی روشن ابراز محبت مادرانه است.

  • نارنجی

افرادی که رنگ نارنجی دوست دارند، دلپذیر و سرحال هستند و دوستان خوبی پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تحت تأثیر نظر دیگران قرار بگیرند. آن‌ها طبعاً صادق و سخاوتمند هستند. رنگ نارنجی جاه‌طلبی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد انگیزه در خلاقیت می‌شود. اما اگر فرد مدت طولانی در معرض رنگ نارنجی شدید باشد، ممکن است بی‌قرار شود. رنگ نارنجی اشتها را افزایش می‌دهد و باعث خواب می‌شود. نارنجی با رنگ آبی ترکیب می‌شود و احساس سکون ایجاد می‌کند.

  • سبز

مردم رنگ سبز را دوست دارند مطیع و وظیفه آگاه، صادق، صریح، دارای میل جنسی معمولی و وابسته به روابط خانوادگی هستند. رنگ سبز باعث تولید هیستامین می‌شود که باعث اتساع رگ‌های خونی می‌شود. به کاهش واکنش‌های آلرژیک، مشکلات دستگاه گوارش، بهبود بینایی چشم کمک می‌کند (جراحان برای افزایش بینایی از رنگ سبز در اتاق استفاده می‌کنند).

  • آبی

کسانی که عاشق رنگ آبی هستند، متفکر و اهل مراقبه هستند. در یک موقعیت استرس‌زا، آن‌ها اعتقاد خود را حفظ می‌کنند و ترجیح می‌دهند از این شرایط جلوگیری کنند. آن‌ها بر اشتیاق خود کنترل دارند و نیازهای همنوعان را در نظر می‌گیرند. آبی نشان‌دهنده حقیقت و هماهنگی است زیرا رنگ آن بهشت است. رنگ آبی نشان‌دهنده آرامش  تحریک غریزه محافظ و جلوگیری از برنزه شدن است. اگر با رنگ سبز ترکیب شود، رنگ آبی می‌تواند باعث ظهور نبوغ شود. اما بیش‌ازحد رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش روحیه شود.

  • بنفش

افرادی که رنگ بنفش را دوست دارند، باهوش و واضح هستند و همیشه مواردی را که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود، می‌بینند. آن‌ها با کوچک‌ترین تحریک خشمگین می‌شوند و سعی می‌کنند ناراحتی خود را بیان کنند. آن‌ها همیشه خلاقیت از خود نشان می‌دهند.

بنفش رنگ ثروت و غناست. رنگ بنفش در طیف بسیار سریع مرتعش شده و به‌سرعت از بین می‌رود. رنگ بنفش فعالیت‌های متابولیکی را افزایش می‌دهد و اثر بهبودی دارد. فرد را تحریک می‌کند و تخیل و فکر را برمی‌انگیزد. ازآنجاکه بنفش رنگ صلح است، به شما کمک می‌کند تا با ترس و استرس کنار بیایید.

  • زرد

رنگ زرد تأثیر زیادی در شخصیت دارد. دوستداران زرد تخیل و انرژی زنده‌ای دارند. آن‌ها به‌خوبی سازمان یافته‌اند و دید و تفکر روشنی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها خجالتی هستند و همیشه از دوستانشان کمک می‌گیرند و دوست دارند که مورد محبت واقع شوند.

رنگ زرد، نشاط، خرد و شادی را ارائه می‌دهد. رنگ زرد طلایی باعث تحریک نگرش و تأثیر معنوی برای صلح می‌شود. رنگ زرد سیستم عصبی را تحریک می‌کند و اگر کودکان بیش‌ازحد در معرض رنگ زرد قرار بگیرند اغلب عصبانی می‌شوند و گریه می‌کنند. رنگ زرد همچنین می‌تواند پاسخ آلرژیک را در برخی افراد تحریک کند.

  • قهوه‌ای

افرادی که رنگ قهوه‌ای را دوست دارند در فعالیت‌های زندگی دقیق هستند و بر اعتقاد خود پایبند هستند. آن‌ها افراد قابل‌اعتمادی هستند و تصمیمات عجولانه‌ای نخواهند گرفت.

قهوه‌ای رنگ زمین است و به‌شدت مربوط به جنسیت‌ها و باروری است. این رنگ محیط است و احساس امنیت را ایجاد می‌کند. به طور مثبتی به بدن و ذهن در انجام کارها کمک می‌کند. رنگ قهوه‌ای با ارتقا انتقال‌دهنده‌های عصبی به کاهش خستگی و افسردگی ذهنی کمک می‌کند. رنگ قهوه‌ای انتقال‌دهنده‌های عصبی را آزاد می‌کند که خواب را تحریک می‌کنند و از درد سر جلوگیری می‌کنند.

فروشگاه محصولات پاشا لیزر، یکی از بهترین سایت‌هایی است که می‌توانید انواع رنگ‌ را با بهترین کیفیت خریداری کنید. برای مشاهده تنوع محصولات رنگ و رزین، به بخش رنگ‌ها و اکلیل‌ها مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی