تکنیک اسکالپچر ازجمله رشته‌های هنری است که بسیار طرفدار دارد. اما اسکالپچر چیست؟ اسکالپچر همان هنر برجسته‌سازی است. هنری که منشأ آن کشور روسیه است و در این زمینه هنرمندان بزرگی دارد. اما امروز این تکنیک در میان دیگر افراد حتی داخل کشورمان نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته و بسیاری با استفاده از آن کسب درآمد می‌کنند.

آیا میدانید که پاشا لیزر فروشگاه بزرگ اینترنتی تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولات خام چوبی، ابزار و وسایل مورد شما جهت راه‌اندازی کسب‌وکار خانگیست؟شما می‌توانید ابزار و محصولات پایه کار جهت تهیه انواع محصولات بر پایه تکنیک برجسته‌سازی را در قالب سینی و قاب چوبی، ابزار کار و رنگ از پاشا لیزر خریداری نمایید.

اصلی‌ترین ماده‌ای که در هنر برجسته‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد چیست؟ در این بخش می‌خواهیم در مورد خمیر استاکو بیشتر اطلاعات کسب کنیم و در آخر حتی خودمان در منزل آن را تهیه کنیم:

خمیر استاکو چیست؟

گفتیم که در تهیه محصولات دکوراتیو مانند تابلو، ما می‌توانیم از پایه کار چوبی، رنگ اکریلیک، رنگ پودری و ورق طلا استفاده کنیم. اما برای تکنیک برجسته‌سازی به ماده دیگری تحت عنوان خمیر استاکو داریم. ممکن است شما بخواهید یک تابلوی نقش برجسته داشته باشید، در این صورت اولین و اصلی‌ترین مواد مصرفی موردنیازتان خمیر استاکو خواهد بود.

خمیر استاکو در انواع نرم و سفت درجه‌بندی می‌شود و کاربردهای متفاوتی نیز دارد. مثلاً برای ایجاد طرح‌های برجسته ظریف و با دقت بالا نیاز به خمیر استاکویی دارید که منعطف، نرم و درعین‌حال دارای خاصیت کمی سخت باشد.

مواد موردنیاز برای بیس کار برجسته‌سازی چیست؟

خمیر استاکو بیس کار برجسته‌سازی محسوب می‌شود. این خمیر باید بافت و رنگ مطلوبی داشته باشد تا یک محصول نهایی زیبا به دست بیاورید. برای تهیه خمیر استاکو از مواد مختلفی همچون آب، خمیر کاغذ، چسب جسو و پودر کناف استفاده می‌شود.

مقدار آب موردنیاز در تهیه خمیر استاکو

در تهیه خمیر استاکو آب به مقدار بیشتر استفاده می‌شود. این به علت افزایش رقت خمیر استاکو است. آب در این محصول فشردگی خوبی به خمیر می‌دهد و سبب می‌شود که حین استفاده خیلی راحت خمیر استاکو را روی سطح کار بکشیم. هرچه فشردگی و نرمی خمیر بیشتر باشد کاردک کشیدن روی بیس کار نیز راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

حال که مواد خمیر استاکو را شناختیم و فهمیدیم چرا باید از آب برای رقیق کردن آن استفاده کنیم، در ادامه مراحل ساختن خمیر استاکو را باهم طی می‌کنیم و یک خمیر باکیفیت می‌سازیم:

موادی که در ساخت خمیر استاکو نیاز داریم

  • چسب جسو: چسب جسو را در ساخت خمیر استاکو نیاز داریم برای ایجاد چسبندگی کافی و متعادل. درواقع با استفاده از این چسب شما به محصول خمیر استاکو قابلیت چسبندگی به بیس کار را می‌دهید.
  • خمیر کاغذ: خمیر کاغذ تقریباً اولین و مهم‌ترین ماده اولیه تهیه خمیر استاکوست. این خمیر را درصورتی‌که خودتان بلد باشید می‌توانید با استفاده از آسیاب کردن کاغذ شانه تخم‌مرغ و دستمال‌کاغذی رولی تهیه کنید. اما خرید آن به‌صرفه‌تر است. نکته‌ای را در مورد خمیر کاغذ همیشه یادتان بماند. این خمیر باید دور از تماس آب و رطوبت، در ظرف درب‌دار نگهداری شود.
  • آب به میزان لازم: در ابتدا نیز اشاره کردیم که چرا از آب استفاده می‌کنیم. آب خمیر کاغذ را رقیق و فشرده می‌کند و درعین‌حال به آن نرمی و انعطاف‌پذیری می‌بخشد، بنابراین حین کشیدن خمیر با کاردک روی بوم دچار سختی نمی‌شوید و یا خمیر غیرقابل‌کنترل نخواهد بود.
  • چسب کاشی: همان‌گونه که چسب جسو در این خمیر کاربردیست، مسلماً چسب کاشی هم قابلیت و ویژگی به خمیر استاکو اضافه می‌کند. حتماً اگر یک‌بار از خمیر استاکو استفاده کرده باشید، دیدید که بسیار شکل‌پذیر است. این خاصیت شکل‌پذیری خمیر استاکو به سبب وجود چسب کاشی است. چسب کاشی تراکم خمیر را افزایش می‌دهد.
  • پودر کناف: اگر می‌خواهید یک خمیر صاف اما درعین‌حال با قابلیت سفت شوندگی داشته باشید، افزودن پودر کناف را نباید از یاد ببرید. پس از خشک شدن خمیر استاکو حاوی پودر کناف به‌خوبی می‌توانید تأثیر سخت‌کنندگی و صافی کنندگی آن را ببینید.

 ساختن یک خمیر استاکو باکیفیت

ترکیب خمیر کاغذ و پودر کناف

  • جهت شروع کار یک پیمانه از محصول خمیر کاغذی که خریدید و یا خودتان تهیه کردید را با مقدار دقیق یک و نیم پیمانه پودر کناف مخلوط نمایید.
  • مبتدیان در ساخت خمیر استاکو بهتر است با اندازه‌های کمتری شروع کنند. برای شروع ترکیب این دو ماده اولیه از نسبت‌های 3 قاشق خمیر کاغذ و 4 قاشق پودر کناف استفاده کنید.
  • برای ترکیب این دو ماده تنها به کاردک نیاز دارید و اگر کاردک نداشتید از قاشق استفاده کنید تفاوتی ندارد.

افزودن آب به خمیرکاغذ و پودر کناف

  • در مرحله دوم شما نیاز به نیم پیمانه آب دارید.
  • آب را به ترکیب پودر کناف و خمیر کاغذ افزوده و به‌خوبی ترکیب کنید تا بخش خشک باقی نماند.
  • اگر مبتدی هستید و روش ترکیب دوم را انتخاب کردید، تنها 3 قاشق غذاخوری آب برای ترکیب مواد یاد شده کافیست.

افزودن چسب جسو

ممکن است برخی چندان مصرف چسب جسو را ضروری ندانند، اما ما به شما جهت افزایش کیفیت کار حتماً افزودن این چسب را توصیه می‌کنیم:

  • پس از ترکیب مخلوط پودر کناف و خمیر کاغذ با آب، ترکیب شما حالت پفکی پیدا کرده، متراکم‌تر شده اما چسبندگی خوبی روی کاردک یا ابزار برداشتن و ترکیب خمیر ندارد. حالا زمان مناسب افزودن چسب جسو است.
  • نیم پیمانه چسب جسو را به مواد یاد شده در روش اول بیفزایید و با استفاده از کاردک مواد را به‌خوبی ترکیب کنید.
  • اگر روش مبتدی را انتخاب کردید، تنها به 1 قاشق چسب جسو جهت ترکیب مواد نیاز دارید.

افزودن چسب کاشی و مقدار بیشتری از پودر کناف

  • در مرحله چهارم میزان پفکی بودن و تراکم خمیر را بررسی کنید.
  • چنانچه خمیر استاکو چسبندگی زیادی دارد، بنابراین محصول به دست آمده آماده مصرف است.
  • اگر مواد ترکیبی شما سفتی و حالت خمیری لازم را ندارد کمی چسب کاشی را پودر کناف به آن اضافه کنید. این کار سبب افزایش تراکم محصول خمیری می‌شود.
  • چنانچه خمیر خیلی سفت است نمی‌توانید به‌راحتی از آن روی پایه کار استفاده کنید، نیاز به مقدار چسب جسو و آب جهت رقیق‌تر شدن دارید.

چند سؤال متداول در مورد تهیه و نگهداری خمیر استاکو

علت سفتی خمیر استاکو

سفت شدن و خشکی زودهنگام خمیر استاکو یکی از مشکلات شایعی است که هنرجویان علاقه‌مند به تکنیک برجسته‌سازی از آن شکایت دارند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما به خمیر میزان زیادی پودر کناف اضافه کرده باشید.

کناف خاصیت جذب رطوبت دارد و به همین علت سبب خشک شدن سریع خمیر می‌شود، بنابراین در افزودن پودر کناف به مواد خمیر اندازه‌ها را رعایت کنید تا ماندگاری و نرمی خمیر استاکو افزایش یابد.

نحوه نگهداری از خمیر استاکو

  • خمیر را باید داخل کیسه فریزر که فاقد هواست نگهداری کنید.
  • محل نگهداری خمیر استاکو باید خنک باشد.
  • درصورتی‌که سر ظرف خمیر را باز گذاشتید آن را حداکثر در مدت 4 ساعت استفاده کنید، وگرنه خشک و بلااستفاده می‌شود.

چگونه خمیر استاکو را رنگی کنیم

  • برای رنگی کردن خمیر استاکو از رنگ اکریلیک استفاده کنید.
  • ترکیب کردن رنگ با خمیر سبب شل شدن آن می‌شود، بنابراین مقداری چسب کاشی جهت افزایش انسجام به خمیر اضافه کنید. (نصف قاشق کافیست)
  • درصورتی‌که چسب کاشی در دسترس نبود می‌توانید از پودر کناف استفاده کنید.

توصیه پاشا لیزر به شما:
اگر شما جهت راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی خود نیاز به تهیه و خرید محصولات پایه کار و ابزار کار تولید محصولات دکوراتیو دارید، صفر تا صد تأمین محصولات موردنیازتان را به پاشا لیزر بسپارید. شما می‌توانید تمام اقلام موردنیاز خود را در تنوع و کیفیت بالا و البته قیمت منصفانه‌تر به‌صورت تک و عمده در فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی