بیس‌های چوبی برای اجرای کارهای رزینی

بیس‌های چوبی برای اجرای کارهای رزینی

ترکیب رزین اپوکسی با چوب یک هنر بسیار جذاب می‌باشد که امروزه رواج پیدا کرده و افراد، متنوع‌ترین کارهای رزینی با چوب تولید می‌کنند. شما می‌توانید بیس‌های چوبی متنوعی در شرکت پاشالیرز مشاهده کنید. اگر به دنبال بیشترین اشکال و تنوع برای اجرای ایده‌های خود هستید، ما به شما دیدن فروشگاه اینترنتی گروه تولیدی پاشا لیزر را پیشنهاد می‌کنیم.

بیس‌های چوبی به‌صورت‌های مختلفی در کارهای رزینی قابل‌استفاده هستند.

شما می‌توانید با استفاده از بردهای چوبی انواع ساعت‌های دیواری، تخته سروهای رزینی، ظروف پذیرایی رزینی، زیر‌لیوانی رزینی و حتی تابلوهای دیواری بسازید.

آنچه در این مقاله شما یاد می‌گیرید:

  • راهنمایی در مورد نحوه انتخاب چوب مناسب
  • آماده‌سازی چوب مصرفی
  • انواع تکنیک‌های رزین اپوکسی بر روی چوب
  • روش‌های نگهداری از ظروف رزینی

راهنمایی در مورد انتخاب چوب مناسب برای کار با رزین

قبل از اجرای هر کاری بهتر است طرح اولیه خود را حداقل به‌صورت ذهنی آماده کرده باشیم و تمام جوانب آن را بسنجیم.

بیس های چوبی باتوجه‌به تنوعی که دارند می‌توانند به بهترین شکل مورداستفاده قرار بگیرند

بیس های ام دی اف سه میل: این بیس‌ها به علت ضخامت کم خود بهتر است در ساخت انواع دیوارکوب‌ها، زیر‌لیوانی و حتی جاکلیدی‌ها و قطعات کوچک مانند ساخت انواع مگنت چوبی مورداستفاده قرار بگیرند.

بیس چوبی شش میل: این برد چوبی متناسب برای ساخت انواع ساعت دیواری، ساعت‌های رومیزی و انواع تخته سروهای تک‌نفره می‌باشد.

بیس چوبی هشت میل: با افزایش ضخامت ام دی اف بر مقاومت آن نیز افزوده می‌شود و شما می‌توانید در کارهای سنگین‌تر نیز از آن‌ها استفاده کنید؛ برای مثال ساخت انواع میزعسلی، تابلوهای دیواری ژئود و حتی سینی‌های پذیرایی.

بیس چوبی 16 میل: این بیس‌ها به علت سنگینی زیادی که دارند، صرفاً در ساخت انواع میزها و گاهی برخی از ساعت دیواری‌ها توصیه می‌شود. با توجه با نظرسنجی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم که استفاده از ام دی اف 16 میل از ظرافت کار به‌خصوص در مبحث تخته سروها می‌کاهد؛ البته لازم به ذکر است که این مسئله کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد.

چوب‌های طبیعی نیز با ضخامت 8 میل و 16 میل موجود می‌باشند که اغلب به‌عنوان برد چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

آماده‌سازی چوب

ممکن است در حین آماده‌سازی چوب با رزین با مشکلاتی برخورد کنید که در اینجا نکاتی به شما گفته می‌شود تا شما دچار این مشکلات نشوید:

  1. پرایمر لایه نازکی هست که برای بستن منافذ چوب به کار می‌رود و از تنفس چوب جلوگیری می‌کند و جنس پرایمری که ما استفاده می‌کنیم همان رزین اپوکسی است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود روی سطوحی که از رزین پلی استر یا هر رزین دیگری استفاده کردید با رزین اپوکسی نپوشانید زیرا رزین پلی‌استر دارای حلال است و با رزین اپوکسی اصلا سازگار نیست برای اینکه چوب تان به درستی با رزین ترکیب شود از پرایمر استفاده کنید تا از ورود هوا به داخل چوب جلوگیری کند؛ ولی اگر از پرایمر استفاده نکنید و بلافاصله از رزین و چوب استفاده کنید و بگذارید که خشک شود، ساعاتی بعد متوجه خواهد شد که حباب هایی روی سطح چوب شما ایجاد شده است و هر چقدر شعله روی آن بگیرید هیچ تاثیری در آن نخواهد شد؛ پس باید برای دوباره سطح چوب را بتراشید و رزین را اعمال کنید.
  2. در هنگام کار با اپوکسی بهتر است لباس کار با چوب با لباس کار با رزین جدا باشد؛ زیرا گرد و غبارهای روی لباس کار با چوب باعث می شود که درهنگام کار با اپوکسی، کیفیت کارتان افت کند.

خب اکنون وقت آن است که چوب موردنظر خود را که برای کار با رزین آماده کرده‌اید استفاده کنید:

   اگر از چوب ام دی اف استفاده می‌کنید می‌توانید با یک سنباده ریز روی کار را سنباده بزنید که در بیشتر موارد لازم نیست ولی اگر از چوب‌های طبیعی استفاده می‌کنید حتماً بعد از سنباده کشی چوب با مواد مخصوص، چوب خود را اشباع کنید تا رزین را نخورد و از استفاده بی‌رویه رزین جلوگیری شود (توصیه می‌کنم مقاله آماده‌سازی تخته سروهای چوبی را مطالعه کنید)

انواع تکنیک‌های رزین اپوکسی که بر روی چوب اجرا می‌شود:

ساخت ساحل رزینی

ابر و باد

کهکشان

و… در ساخت ظروف رزینی مورداستفاده قرار می‌گیرند که تمامی آنها به‌صورت مقاله و فیلم‌های آموزشی قابل‌مشاهده هستند.

روش‌های نگهداری از ظروف رزینی

ظروف رزینی به گرما حساس هستند بهتر است از قراردادن انواع خوراکی‌های داغ و حتی لیوان چای داغ بر روی آن‌ها جدا خودداری کنید چون موجب زرد شدن رزین و چسبندگی آن به خوراکی‌های شما می‌شود و این برای سلامتی انسان بسیار مضر است. استفاده از ظروف رزین زمانی مضر خواهد بود که رزین اپوکسی ما food grade نیست ولی متأسفانه این نوع رزین در ایران در دسترس عموم متقاضیان نیست و قیمت بسیار بالایی دارد. برای هر قطعه‌ای که قرار است از آن به‌عنوان مواد غذایی استفاده شود باید مجوز سازمان غذا و دارو داشته باشد. از آنجائیکه این نوع رزین اصولاً در دسترس نمی‌باشد، بهتر است از ظروف رزینی به‌عنوان محصولات دکوری استفاده کنیم.

برای تمیزکردن ظروف رزینی بهتر است از یک دستمال نم‌دار استفاده کنید و از قراردادن این ظروف در ماشین ظرف‌شویی و آب گرم خودداری کنید.

ظروف رزینی صرفاً جنبه تزیینی داشته ولی می‌توان برای سرو انواع خوراکی‌های خشک مانند تنقلات از آن‌ها استفاده کرد. شما نمی‌توانید در داخل ظروف رزینی پاستا و یا انواع غذاهای مایع سرو کنید.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی