خصوصیات قالب سیلیکونی مرغوب

قالب سیلیکونی یکی از محصولات کاربردی است که امروزه در انواع و اقسام گوناگون تولید و عرضه می‌شود. از این محصول در زمینه‌های متفاوت و بخصوص مشاغل کوچک و خانگی می‌توان استفاده کرد و سرعت و کیفیت محصولات خود را افزایش داد. جالب است بدانید وسعت مصرف قالب سیلیکونی به اندازه‌ای است که می‌توان آن را هم در مشاغل تولید محصولات مصرفی مشاهده کرد و هم در مشاغل تولید مواد خوراکی مانند قنادی.

فروشگاه پاشا لیزر انواع محصولات و قالب‌های سیلیکونی جهت استفاده در مشاغل خانگی و بزرگ همچون رزین اپوکسی، شیرینی‌پزی و ساخت زیورآلات را عرضه می‌کند. شما می‌توانید علاوه بر خرید قالب سیلیکونی در پاشا لیزر دیگر ملزومات و ابزار کسب‌وکارتان را هم از این فروشگاه اینترنتی به‌صورت عمده و تک خریداری نمایید.

انواع قالب سیلیکونی

قالب‌های سیلیکونی به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند، بنابراین می‌توان بر این اساس آن را به چند دسته تقسیم کرد:

  • سیلیکون‌های مایع LSR
  • سیلیکون‌های گرما پخت HTV
  • سیلیکون‌های هوا پخت RTV
  • قالب‌های سیلیکونی پرینتی

درهرصورت استفاده از انواع قالب سیلیکونی در جای خود می‌تواند سودمند باشد، سرعت کار را افزایش دهد و البته بسیار زیاد بر روی کیفیت کار هم تأثیر بگذارد. در ادامه باهم به بررسی مزایای قالب‌های سیلیکونی و دلیل اینکه باید از آن‌ها استفاده کنیم می‌پردازیم.

چند خصوصیت بارز قالب سیلیکونی مرغوب

اگر قرار است در کسب‌وکار خانگی خود از قالب سیلیکونی استفاده کنید و کیفیت کارتان را افزایش دهید، بنابراین نیاز به یک محصول سیلیکونی مرغوب دارید. تصور نکنید که تمام قالب‌های سیلیکونی، واجد شرایط و خصوصیاتی که یاد می‌کنیم هستند. به همین دلیل در خرید قالب برای هر شغلی باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

قالب سیلیکونی مقاوم

یکی از ویژگی‌های قالب سیلیکونی مرغوب این است که دچار شکستگی نشود و یا اینکه قابل شکستن نباشد. در کل در برابر عوامل تخریبی مقاوم باشد. این مزیتی است که قالب سیلیکونی در مقابل انواع دیگر قالب‌های تهیه‌شده از فلز، شیشه و … دارد. سطح آسیب‌پذیری قالب سیلیکونی خیلی پایین است و به همین علت کاربردهایش هم در مشاغل بیشتر می‌شود.

قالب سیلیکونی پایدار در مقابل حرارت

بسیاری از قالب‌های سیلیکونی مرغوب در برابر حرارت مقاومت بیشتری نسبت به فلز نشان می‌دهند. محصول سیلیکونی می‌تواند در طیف دمایی -60 تا +230 درجه سانتی‌گراد دوام بیاورد. پایدار و مقاومت بالای قالب سیلیکونی سبب شده که پا را از مشاغل کوچک و خانگی هم فرا گذاشته و در کسب‌وکارهای بسیار بزرگی مانند صنایع الکتریکی، مهندسی ساخت‌وساز، صنایع ماشین‌سازی، صنعت ریخته‌گری و حتی صنایع غذایی مانند شیرینی‌پزی مورد استفاده قرار بگیرد.

محصول قالب‌گیری منعطف

یکی از دلایلی که سبب می‌شود قالب سیلیکونی بیش از دیگر انواع قالب‌ها مورد توجه و استفاده قرار بگیرد، خاصیت انعطاف‌پذیری آن است. با استفاده از قالب‌های سیلیکونی می‌توان هر چیزی را قالب‌گیری کرد و به‌راحتی با خم کردن آن محصول نهایی را خارج کرد. بلافاصله می‌تواند خمیدگی قالب را به حالت اول برگرداند، بدون اینکه دچار بدفرمی، شکستگی و نابودی شود.

باثبات در حفظ رنگ و بو

ممکن است برای شما هم پیش آمده که حین قالب‌گیری محصول مصرفی یا حتی خوراکی در قالب‌های متفاوت مشاهده کنید که رنگ قالب تغییر کرده و یا بویی بخصوص و ناخوشایند از آن متصاعد می‌شود. این مشکل در قالب‌های سیلیکونی وجود ندارد. به‌راحتی می‌توان با خصوصیت عدم تغییر رنگ و بو محصول سیلیکونی از آن در صنایع حساس و به‌ویژه مرتبط با سلامت افراد استفاده کرد.

امروز در صنعت شیرینی‌پزی و تهیه غذا در بسیاری از موارد ترجیح بر مصرف قالب سیلیکونی است، چراکه این قالب هیچ‌گونه بو و رنگ اضافه‌ای پس نمی‌دهد. به‌راحتی می‌توان از قالب‌های  سیلیکونی در دمای بالا استفاده کرد و نگران تغییر حالت و رنگ پس دادن آن نیز نبود.

قالب سیلیکونی به چربی نیاز ندارید

در اغلب موارد برای قالب‌گیری با قالب‌های گوناگون پلاستیکی و فلزی باید از چرب کننده‌ها نیز استفاده کنیم، اما قالب سیلیکونی به چنین ماده‌ای نیاز ندارد. فرقی ندارد می‌خواهید یک محصول تزئینی کوچک درست کنید و یا اینکه کیک بپزید، درهرصورت به چربی روغن و روان کننده‌های صنعتی نیاز ندارید. به‌راحتی مواد را در این جنس قالب بریزید و پس از آماده‌سازی به راحت خارج کنید.

فرسایش قالب سیلیکونی

روند فرسایشی برای هر محصول به‌ویژه قالب‌ها وجود دارد، چراکه ممکن است در طول روز بارها از آن‌ها استفاده کنیم. بنابراین هرچه دفعات مصرف افزایش یابد عمر محصول هم کمتر می‌شود. اما در قالب‌های سیلیکونی این روند خرابی و تخریب خیلی دیرتر اتفاق می‌افتد. اگر قالب سیلیکونی شما مرغوب باشد می‌توانید تا 3000 مرتبه از آن استفاده مفید کنید.

البته دقت کنید که برای کاهش سرعت روند فرسایش و خرابی کامل لازم است با توجه به موارد مصرفتان قالب سیلیکونی تهیه کنید. چون اشاره کردیم قالب‌سازان این محصول را به روش‌های گوناگون با اهداف متفاوت تهیه می‌کنند.

وزن قالب

ترکیب اتم‌های اکسیژن و سلسلیوم سیلیکون را به وجود می‌آورند. ازجمله دلایل تشویق مشاغل به استفاده از قالب‌های سیلیکونی این است که نسبت به دیگر جنس‌های قالب بسیار کم وزن هستند. امروز قالب‌های سیلیکونی رقیب سرسخت قالب‌های شیشه‌ای و فلزی هستند.

قالب سیلیکونی عدم اشغال فضا

پیش‌تر هم گفتیم که چگونه از قالب سیلیکونی مراقبت کنید که نه آسیب ببیند و نه جای زیادی را اشغال کند. برای ذخیره و نگهداری قالب سیلیکونی به فضای بزرگی نیاز ندارید، فقط باید محیط نگهداری بدون گردوغبار باشد و قالب‌ها به‌صورت طبقاتی و بدون فشار روی یکدیگر قرار بگیرند.

در همین رابطه بخوانید: نکات نگهداری از قالب سیلیکونی

قالب سیلیکونی دقیق در جزئیات

یکی از دلایل محکم برای استفاده قالب سیلیکونی در مشاغلی که ظریف‌کاری بسیار دارند این است که می‌توان با این محصول ظریف‌ترین طرح‌ها را هم اجرا کرد. قالب سیلیکونی مایع چنین دقتی دارد و تمام جزئیات پروژه یا محصول به‌خوبی درمی‌آورد. از سیلیکون مایع معمولاً در مشاغلی همچون پزشکی، تولید محصولات بهداشتی، ساخت محصولات آشپزخانه و مولاژ استفاده می‌کنند.

طرح‌های متنوع‌تر قالب سیلیکونی

ازآنجایی‌که قالب سیلیکونی منعطف و شکل‌پذیر است بنابراین تولیدکنندگان قالب، آن را در طرح‌ها، اندازه‌ها و کاربردهای فراوانی تولید می‌کنند. در برخی موارد ممکن است ایده لازم برای تولید محصولات را نداشته باشید، در این صورت یک قالب سیلیکونی جدید با طرحی تازه می‌تواند به شما کمک کند.

قالب‌های سیلیکونی را در فرم، بسته‌بندی و رنگ‌های متنوعی تولید می‌کنند و با استفاده از آن می‌توان در نمونه‌ها و محصولات نهایی کسب‌وکار خود تغییرات بزرگی ایجاد کرد.

قالب سیلیکونی کم‌هزینه

قالب سیلیکونی باوجوداینکه بسیار ماندگار است، تغییر حالت نمی‌دهد و به‌سختی دچار تخریب می‌شود، هزینه‌اش واقعاً منصفانه است. در ضمن برخلاف دیگر قالب‌ها شما می‌توانید ابتدا محصول خود را در قالب امتحان کنید و در صورت رضایت قالب‌گیری اصلی را انجام دهید.

در همین رابطه بخوانید: آموزش ساخت قالب سیلیکونی در خانه

ایمنی بالا با قالب سیلیکونی

حتماً میدانید که سرشیشه شیر بچه‌ها از جنس سیلیکون است و قالب‌های آشپزی را هم از این ماده تهیه می‌کند. دلیل توصیه به استفاده از محصولات تولید شده از سیلیکون است که قالب‌ها و محصولات سیلیکونی حرارتی 6 تا 7 ساعته را تحمل می‌کنند، بنابراین هرگونه ماده سمی در این محصولات در آتش و حرارت از بین خواهد رفت.

سازگار با محیط

فرقی نمی‌کند در اتاق سرد هستید یا گرم می‌توانید قالب سیلیکونی را بدون اینکه کوچک‌ترین صدمه‌ای ببیند به محیطی با دمای مخالف جابجا کنید. هیچ اتفاقی نامطلوبی برای حالت اصلی قالب و محتویات آن نمی‌افتد.

 ساخت محصولات سه‌بعدی

فرقی نمی‌کند بخواهید یک دسر درست کنید و یا یک مجسمه رزینی. اگر بخواهید چند عدد از یک نمونه را داشته باشید که کاملاً برابر و یک شکل هستند، باید از قالب سیلیکونی استفاده کنید.

شما می‌توانید انواع قالب سیلیکونی، مواد کار با سیلیکون و ابزار اساسی مشاغل مرتبط با سیلیکون را از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری و استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی