آموزش شمع‌سازی (چطور در خانه شمع درست کنیم؟)

شمع راهی فوق‌العاده برای وارد کردن نور و عطر به داخل اتاق است. شمع به هر فضایی گرما و نور می‌بخشد و باعث می‌شود خانه شما دنج‌تر شود. اما شمع‌ها برای همیشه دوام ندارند و خرید آن‌ها هم کمی گران است. پس راه‌حل چیست؟ آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که خودتان شمع دلخواهتان را بسازید. ساختن آن‌ها یک کار هنری سرگرم‌کننده است. برای شروع، شما به موم، قالب شمع، فتیله و هر نوع عطر یا رنگی که می‌خواهید شمع شما داشته باشد، نیاز دارید. هنگامی‌که شمع‌های خود را درست کردید، می‌توانید از شمعی که ساختید برای تزئین خانه خود استفاده کنید یا آن‌ها را به دوستان و خانواده خود هدیه دهید.

شمع‌سازی

خانه مکانی است که بیشترین احساس‌ خوب و آرامش را در آنجا تجربه می‌کنیم. برخی وسایل می‌توانند به ما کمک کنند تا عشق را بیشتر به خانه منتقل ‌کنیم. شمع‌های معطر یکی از بهترین روش‌ها برای شخصی‌سازی فضای شما است.

شما می‌توانید با چند وسیله و کمی دانش فنی، به‌راحتی شمع بسازید. شمع‌ها انواع مختلفی دارند، ولی همه آن‌ها شامل سه جز اصلی هستند: موم ، فتیله و ظرف(قالب).  اگر نگران تمیز نگه‌داشتن هوای خانه خود هستید، از موم سویا استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم شمارا با آموزش شمع‌سازی آشنا کنیم.

مواد لازم برای شمع‌سازی

به‌طورکلی برای شمع‌سازی به‌صورت حرفه‌ای به موادی ازجمله انواع قالب، رنگ و عطر نیاز است. اما برای کسی که تازه می‌خواهد شروع کند نیاز به تهیه مواد و تدارکات زیادی نیست.

وسایل لازم برای شمع‌سازی در ابتدا شامل:

  • ظروف شیشه‌ای به‌عنوان قالب
  • فتیله شمع
  • پارافین جامد و یا مایع

طرز درست کردن شمع

در اینجا شمع‌سازی را مرحله‌به‌مرحله آموزش خواهیم داد:

ابتدا ظرفی که زیاد از آن استفاده نمی‌کنید را انتخاب کنید. مقداری پارافین را خورد می‌کنیم. آن‌ها را داخل ظرف می‌ریزیم. سپس بر روی حرارت غیرمستقیم آن را آب می‌کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که پارافین را اگر بر روی شعله مستقیم قرار دهید، خراب می‌شود. حال چگونه پارافین را بر روی شعله غیرمستقیم قرار دهیم؟ برای این کار ظرفی را پر از آب می‌کنیم و می‌گذاریم بر روی حرارت تا به جوش بیاید. سپس ظرفی که پارافین را داخل آن ریختیم را بر روی ظرفی از آب که در حال جوش است قرار می‌دهیم و منتظر ذوب شدن آن می‌شویم. مراقب باشید که دمای پارافین ذوب شده بالای 90 درجه نرود. برای این کار بهتر است یک دماسنج درون پارافین بگذاریم و دمای آن را چک کنیم. اگر دمای پارافین از 90 درجه بیشتر شود، شمع موردنظر به‌خوبی ساخته نمی‌شود. زمان آب شدن پارافین آن را با قاشق هم بزنید و به‌محض آب شدن، پارافین را از روی شعله بردارید.

بعدازاینکه پارافین آب شد، می‌تواند عطر و رایحه‌ موردنظر خود را به آن اضافه کنید. البته مقدار رایحه‌ای که اضافه می‌کنید با توجه به موم تغییر می‌کند. از مومی استفاده ‌کنید که مخصوص ساخت شمع است. حتماً به دستورالعمل‌هایی که همراه موم است توجه کنید که در مورد نحوه استفاده راهنمایی کرده است.

در مرحله بعد، ظرفی که می‌خواهید در آن شمع درست کنید را بشورید و سپس کامل آن را خشک کنید. برای اینکه مقدار فتیله درست باشد باید ظرف را اندازه بگیرید و به اندازه دو برابر ظرف، فیتیله را ببرید و جدا کنید. سپس با یک تکه چسب‌کاغذی یا حتی چسب حرارتی فتیله را در انتهای ظرف می‌چسبانیم تا زمانی که پارافین را داخل ظرف ریختیم، فتیله تکان نخورد. قسمت بالایی فتیله هم باید در وسط ظرف قرار بگیرد برای این کار می‌توانید با یک چوب بستنی که وسط آن را سوراخ کرده‌اید فتیله را رد کنید تا وسط ظرف قرار بگیرد.

در مرحله بعد، زمانی که پارافین را از روی حرارت برداشتید بگذارید تا مقداری دمای آن پایین بیاید. سپس با آرامی و احتیاط داخل ظرف بریزید و منتظر خشک شدن آن بشوید. نکته‌ای که درباره خنک شدن پارافین باید بدانید این است که هرگز از یخچال و فریزر برای خنک شدن پارافین استفاده نکنید در غیر این صورت شمع ترک می‌خورد.

آموزش شمع سازی
درست کردن شمع در خانه

درنهایت بعدازاینکه پارافین در ظرف خشک و خنک شد، فتیله اضافی را ببرید. حال، شمع شما آماده است. شما با این روش بسیار ساده می‌تواند شمع‌های زیبایی با طرح‌های جذاب بسازید.

نکاتی که باید در زمان ساخت شمع بدانیم:

  • باید توجه داشته باشید که این نوع از شمع‌ها از ظرف جدا نمی‌شود. برای اینکه بتوانید شمع‌های خود را از قالب خارج کنید باید قبل از اینکه پارافین داخل قالب ریختید آن را چرب کنید تا به‌راحتی بتوانید شمع را از ظرف خارج کنید.
  • اگر می‌خواهید شمع‌های رنگی داشته باشید، روش ساخت شمع همین است فقط برای رنگی شدن آن می‌توانید مقداری از مداد شمعی را خرد کنید و به پارافین اضافه کنید.
  • پارافین‌ها در دسته موم قرار دارد. به جز پارافین از موم سویا و موم طبیعی برای ساخت شمع می‌توانید استفاده کنید.
  • در زمان خرید فیتیلیه باید به ضخامت آن توجه داشته باشید. شما برای ساخت شمع‌هایی که معمولاً در ظرف درست می‌کنید احتیاج به فتیله‌های ضخیم دارید. اما قطر آن مهم نیست چون در صورت زیاد بودن فتیله می‌توانید آن را با قیچی ببرید.
  • یکی از نکاتی که به جذابیت شمع اضافه می‌کند رایحه‌ی آن است. شمع بدون عطر، زیباست اما فقط شمعی دارید که در حال سوختن است. هزاران رایحه و عطر مخصوص شمع در بازار با توجه به سلیقه شما وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید و در شمع خود از آن استفاده کنید.
  • ظرفی که می‌خواهید شمع خود را در آن درست کنید باید در برابر گرما مقاوم باشد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید ظرف‌های طرح دار بخرید و یا از ظرف سس و یا مربا استفاده کنید.
  • همان‌طور که گفتیم، زمانی که شمع را بر روی حرارت قرار دادید باید آن را هم بزنید. برای این کار باید از قاشق چوبی استفاده کنید و تکه‌های پارافین را خورد کنید.
  • برای ساخت شمع محیطی را آماده کنید که در صورت به هم ریختن محیط و شاید ریختن پارافین مشکلی برای شما ایجاد نشود. چون در هنگام کار کردن با پارافین و موم‌های دیگر محیط کثیف و به‌هم‌ریخته می‌شود.

موم سویا چیست؟

خرید موم سویا برای شمع سازی

موم سویا همان‌طور که از اسم آن پیدا است از روغن سویا ساخته شده است. گاهی برای ساخت شمع از ترکیب موم سویا و پارافین استفاده می‌شود. از مزایای موم سویا این است که به‌راحتی رایحه‌ و عطرها را جذب خود می‌کند. قدیمی‌ترین روشی که برای ساخت شمع بوده، موم طبیعی بوده که از زنبور عسل تولید می‌شده است. رنگ موم طبیعی طلایی است و از لایحه‌ی شیرین و لطیفی برخوردار است. همان‌طور که مشخص هست این موم عادی طبیعی است و به همین دلیل نمی‌توانید عطر و رایحه‌ی دیگری را به آن اضافه کنید. اگر سعی کنید که عطر و رایحه‌ی دیگر اضافه کنید، تداخل ایجاد می‌شود و شمع درست نمی‌شود. همچنین موم‌های طبیعی نسبت به دیگر موم‌ها گران‌تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی