نکات نگهداری از قالب سیلیکونی

تکنیک رزین اپوکسی یکی از محبوب‌ترین روش‌های ساخت محصولات دکوراتیو، لوازم منزل و حتی زیورآلات محسوب می‌شود. این هنر چند سالیست که در کشور ما نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده و امروز بسیاری از کسب‌وکارها و به‌ویژه مشاغل خانگی وابسته به رزین اپوکسی هستند. اما اگر در این حرفه دستی داشته باشید حتماً میدانید که هر بار قالب‌گیری و شکل دادن به مواد رزینی چقدر کار دشواریست.

قالب سیلیکونی

برای راحتی صاحبان مشاغل خانگی و تولیدی‌های کوچکی که محصولات بر پایه رزین اپوکسی تهیه می‌کنند، امروز ابزاری جذاب و واقعاً کاربردی عرضه می‌کنیم. قالب سیلیکونی محصول ارتجاعی سیلیکونی است که هم در مصرف بسیار با آن راحت خواهید بود و هم قالب‌گیری را برای شما در تکنیک رزین اپوکسی راحت می‌کند. شما می‌توانید انواع قالب سیلیکونی را از پاشا لیزر خریداری کنید.

انواع قالب سیلیکونی مجسمه‌سازی، تهیه سینی و گلدان و زیورآلات رزینی را در فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر با قیمت منصفانه و کیفیتی کاملاً تضمین شده انتخاب و سفارش دهید.

چگونه از قالب سیلیکونی نگهداری کنم

ترک خوردن و کاهش عمر مفید قالب‌های سیلیکونی یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان آنهاست. این دست محصولات سیلیکونی ازآنجایی‌که بسیار منعطف هستند و پس از تزریق رزین به آن‌ها نگرانی از بابت چسبندگی مواد به قالب وجود نخواهد داشت، بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند و می‌توانند هم در کیفیت و هم سرعت بخشیدن محصولات رزینی کاربردی باشند.

اما مشکل ترک خوردن و شکستگی و یا کاهش کیفیت غیر چسبندگی قالب سیلیکونی یکی از مشکلاتی است که همواره سبب خراب شدن کار و یا بی‌کیفیت شدن محصول نهایی می‌شود. اگر نحوه صحیح نگهداری از قالب سیلیکونی را بیاموزید دیگر کاملاً این مشکل برطرف می‌شود. همراه ما باشید تا نگهداری صحیح از قالب سیلیکونی را بیاموزید:

نکاتی جهت نگهداری صحیح قالب سیلیکونی

نگهداری از قالب به‌صورت تکی

یکی از اولین و شایع‌ترین اشتباهاتی که افراد در نگهداری از قالب سیلیکونی مرتکب می‌شوند همین است؛ عدم نگهداری از قالب به‌صورت تکی. ممکن است تصور کنید که قالب سیلیکونی یک محصول منعطف، ارتجاعی و بسیار نرم است چگونه می‌تواند به دیگر قالب‌ها آسیب وارد کند؟ اگر به انجام این کار اصرار دارید مشکلی بروز نمی‌کند، اما دیگر چند قالب سالم نخواهید داشت.

هنگامی‌که چند قالب را داخل یکدیگر قرار می‌دهید، درواقع به محصول سیلیکونی فشار وارد می‌کنید. این خم شدن و انعطاف مداوم سبب بروز ترک و شکستی در قالب می‌شود. در مواردی نیز ممکن است فشار به قالب کم باشد و نشکند اما حتماً به‌مرورزمان خم و دفرمه خواهد شد. بنابراین از این به بعد برای نگهداری قالب‌های سیلیکونی فضای کافی فراهم کنید.

اما چگونه کمتر فضا اشغال کنیم؟

با رعایت این نکات قالب‌ها را در کنار هم بگذارید:

  • قالب اول را حتماً روی سطح صاف و سفت بگذارید.
  • روی قالب اول تکه‌ای مقوا که ضخامت دارد قرار دهید.
  • قالب دوم را روی آن بگذارید.

به همین راحتی می‌توانید تا انتها چند قالب را بدون خمیدگی روی هم بگذارید.

افزایش عمر قالب با جدا کننده

درست است قالب سیلیکونی سطحی غیر چسبنده دارد و به همین علت از آن می‌توان به‌راحتی استفاده کرد، اما این خاصیت قالب همیشگی است؟ خیر. درصورتی‌که از ماده جدا کننده حین کار با رزین اپوکسی استفاده نکنید کیفیت سطح قالب سیلیکونی به‌مرورزمان و خیلی زود از بین خواهد رفت. پس چه‌کار کنیم؟

برای اینکه عمر قالبتان را افزایش دهید، خیلی راحت پیش از ریختن رزین داخل قالب، ابتدا سطح قالب سیلیکونی را به ماده مخصوص جدا کننده آغشته کنید. خوبی استفاده از این محصول این جدا کننده این است که کیفیت قالبتان را حفظ می‌کند، عمر قالب را افزایش می‌دهد و در ضمن پس از خشک شدن خیلی راحت‌تر می‌توانید محصول رزینی را از قالب جدا کنید.

محیط نگهداری قالب سیلیکونی

موردی که معمولاً اصلاً رعایت نمی‌شود و بسیاری بااین‌حال شکایت می‌کنند که قالب کیفیت لازم را نداشته و خیلی زود خراب شده. شما باید برای نگهداری قلب سیلیکونی محیط مناسب را جهت نگهداری فراهم کنید.

  • بهترین جا برای نگهداری از قالب سیلیکونی محلی است که خنک باشد.
  • سطح نگهداری از قالب باید حتماً خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد.
  • نور خورشید اصلاً نباید به محل یا محفظه نگهداری قالب نفوذ داشته باشد.

چند علامت در قالب که نشان می‌دهد محل نگهداری آن مناسب نیست

  • قالب را هنگامی‌که از روی سطح بلند می‌کنید دفرمه می‌شود.
  • قالب گرم است.
  • خم شده و شکل ظاهری اولیه را ندارد.
  • ترک خورده و یا اصطلاحاً شکستگی دارد.

داخل قالب را پر کنید

منظور ما این نیست که داخل قالب سیلیکونی را با انواع مواد پر و انباشته کنید، اما نباید هنگامی‌که از آن استفاده نمی‌کنید خالی باشد.

بخصوص این نکته را کسانی که ممکن است برای مدت طولانی از قالب استفاده نکنند، باید در نظر بگیرند که خالی ماندن طولانی‌مدت قالب سبب تغییر حالت آن خواهد شد.

چه موادی برای پر کردن قالب بلااستفاده مناسب هستند؟

  • چنانچه از قالب‌های کوچک و بزرگ با طرح‌های پیچیده استفاده می‌کنید و ممکن است مدت‌ها سراغ برخی از آن‌ها نروید بهترین کار جهت حفظ شکل قالب استفاده از موم گرم است.
  • موم را گرم و داخل قالب بریزید و زمان دهید خشک شود، سپس به همان روشی که گفتیم چیدمان را انجام دهید.

سوراخ نکردن قالب

ممکن است برخی جهت ایجاد حالتی در محصول، قالب را سوراخ کنند، بنابراین دیگر نباید انتظار حالت اولیه و خوب را از قالب داشته باشند. قالب سیلیکونی باید فاقد خراش، شکستگی و سوراخ باشد تا فرم آن تغییر نکند.

شستشوی قالب

تصور بیشتر مصرف‌کنندگان قالب سیلیکونی ماندگاری آن و سازگاری‌اش در تماس با رزین و ماده جدا کننده است، اما تمیز نکردن قالب اصلاً به سود شما نخواهد بود:

تمیز کردن قالب سیلیکونی
شستشوی قالب سیلیکونی
  • هر زمانی که کارتان با قالب به اتمام رسید باید بلافاصله آن را با آب گرم شستشو دهید.
  • بهتر است به‌عنوان پاک‌کننده از صابون استفاده کنید.
  • اصلاً جهت پاک کردن قالب سراغ الکل و دیگر حلال‌های صنعتی نروید، این محصولات پاک‌کننده خاصیت خورندگی دارند و یا اینکه کیفیت سطح قالب را از بین می‌برند.
  • قالب را با دست شستشو دهید، شستن قالب در ماشین ظرفشویی، شکستگی و ترک خوردن آن را به همراه دارد.
  • حتماً همان‌گونه سطح نگهداری را خشک می‌کنید، قالبتان نیز باید همیشه خشک و فاقد رطوبت باشد.

قالب سیلیکونی در برابر حرارت حساس است

سوختگی یکی از شایع‌ترین علل خراب شدن قالب سیلیکونی است. سیلیکون در برابر حرارت حساس است و از یک دمایی بالاتر تحمل ندارد، بنابراین دفرمه شده و شکل اصلی خود را از دست می‌دهد:

  • هنگامی‌که قصد حباب‌گیری دارید، فاصله شعله از قالب را رعایت کنید.
  • بهترین وسیله جهت حرارت دادن به رزین داخل قالب سیلیکونی سشوار صنعتی است.
  • اگر برای حرارت دادن استفاده از آتش برای شما راحت‌تر است، حتماً از تورچ کوچک استفاده کنید.

جداسازی درست رزین از قالب سیلیکونی

مورد دیگری باید به آن دقت کنید تا عمر قالبان کاهش پیدا نکند، آموختن روش صحیح خارج کردن رزین از قالب است:

  • جهت خروج رزین از قالب، اطراف آن را کمی به سمت داخل قالب فشار دهید.
  • داخل آن یک قطره از ترکیب صابون و آب بیفزایید.
  • یک‌بار دیگر به قالب کمی مانند مرحله اول فشار وارد کنید، این بار به انتهای قالب هم باید فشار وارد شود تا محصول رزینی بیرون بیاید.

چگونه داخل قالب رزین بریزیم؟

  • اگر رزین داخل قالب ریختید اما کافی نبود، تا زمانی که رزین در حالت مایع است مابقی ماده را بیفزایید.
  • از یک برند رزین در قالب سیلیکونی استفاده کنید، چراکه ممکن است دو محصول مختلف در قالب واکنشی مخرب نشان دهند.
  • بعدازاینکه رزین را خارج کردید، بلافاصله مجدداً داخلش رزین نریزید.

شما می‌توانید انواع قالب سیلیکونی جهت ساخت محصولات رزینی، ابزار کار با رزین، انواع برد و پایه چوبی زیورآلات رزینی را نیز از فروشگاه پاشا لیزر با قیمتی ارزان به‌صورت تک و عمده خریداری نمایید.

در ادامه می‌توانید نمونه قالب‌های سیلیکونی تولیدشده توسط پاشا لیزر را مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی