ساخت خمیر مجسمه‌ سازی

با خمیر مجسمه‌سازی دست‌ساز خلاقیت خود را نشان دهید

اگر تابه‌حال از خمیر مجسمه‌سازی استفاده نکرده باشید با شنیدن نامش از چرایی و کاربردش آگاه خواهید شد. امروز خمیر مجسمه‌سازی دیگر تنها و منحصراً برای ساخت و تولید مجسمه تهیه نمی‌شود. خمیر مجسمه‌سازی حالا یک ماده کاربردی برای ساخت انواع محصولات مصرفی و دکوراتیو محسوب می‌شود و حتی جای پای خود را در میان زیورآلات نیز محکم کرده است.

خمیر مجسمه‌ سازی ماده‌ای لطیف و شکل‌پذیر است که می‌توانید با استفاده از آن محصولات دکوراتیو، مجسمه‌های متنوع در اشکال و ابعاد گوناگون، تابلو گل و نقش برجسته، زیورآلات و … را بسازید. کافیست مقداری خمیر مجسمه‌سازی در رنگ‌های متنوع داشته باشید تا کسب‌وکار خانگی شما شروع شود.

شما می‌توانید انواع محصولات خام پایه کار چوبی و خمیر مجسمه‌سازی، رنگ سازگار با خمیر مجسمه‌سازی و ابزارهای موردنیاز برای مجسمه‌سازی را از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری نمایید. در فروشگاه پاشا لیزر شما این امکان را دارید که به‌صورت تکی و عمده خرید کنید. تمام محصولات عرضه شده در این فروشگاه از کیفیت خوبی برخوردارند و نسبت به محصولات موجود در فروشگاه‌های رقیب قیمت منصفانه‌تری نیز دارند.

خمیر مجسمه‌سازی دست‌ساز

شاید خرید خمیر مجسمه‌سازی در ابتدا برای شما چندان راحت نباشد و یا اینکه هزینه کردن برای تهیه خمیر مجسمه‌سازی به مقدار زیاد کمی سنگین به نظر برسد، در این صورت نیز نگران نباشید چراکه نخستین بار خمیر مجسمه‌سازی به‌صورت دست‌ساز تهیه می‌شد، بنابراین شما هم می‌توانید خودتان در منزل تنها با داشتن چند محصول ساده خمیر مجسمه‌سازی تهیه کنید.

اما برای ساخت خمیر مجسمه‌سازی باید چه موادی تهیه کنیم و چگونه ترکیب و ساخت آن را انجام دهیم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود در مورد ساخت خمیر مجسمه‌سازی را بگیرید:

مواد موردنیاز برای ساخت خمیر مجسمه‌سازی

  • نشاسته ذرت یک پیمانه
  • چسب چوب یک پیمانه
  • وازلین بچه یک قاشق غذاخوری
  • گلیسیرین 2 قاشق غذاخوری

مراحل ساخت خمیر مجسمه‌سازی

  • آماده‌سازی پودر نشاسته

بهترین کار این است که جهت ساخت خمیر مجسمه‌سازی از پودر نشاسته استفاده نمایید. اما مصرف پودر نشاسته خود فرآیندی دارد و در صورت عدم رعایت این پروسه مواد اولیه شما در خمیر، با گلوله و ناصافی خود را نشان ‌می‌دهد.

پیش از اینکه پودر نشاسته را به دیگر مواد ترکیبی خمیر بیفزایید لازم است چند بار آن را الک کنید. از صافی رد کردن پودر نشاسته گلوله‌ها و ناخالصی‌های نشاسته را برطرف می‌کند و درنتیجه نهایی خمیر سازی قابل‌مشاهده خواهد بود.

  • آماده‌سازی پاتیل خمیرگیری با گلیسیرین

گلیسیرین دومین ماده‌ پرکاربردی است که در ساخت خمیر مجسمه‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. کمی گلیسیرین به مقداری که ظرف را با لایه‌ای پوشش دهد به ظرف خمیر سازی خود اضافه کنید.

گلیسیرین را به‌خوبی در اطراف و داخل ظرف پخش کنید، تا لایه‌ای چرب در قالب ایجاد شود. در مرحله بعد پودر نشاسته را به ظرف خمیر سازی اضافه کنید. گلیسیرین زدن به ظرف پیش از ترکیب همه مواد سبب می‌شود که خمیر راحت‌تر در ظرف شکل بگیرد و چسبندگی زیادی ایجاد نشود.

  • ترکیب مواد باهم

در این مرحله علاوه بر افزودن پودر نشاسته، همه چسب چوب و مابقی گلیسیرینی که جهت ساخت خمیر کنار گذاشتید را اضافه کرده و در آخر وازلین را بیفزایید. برای ترکیب یا مخلوط کردن مواد با یکدیگر و میکس کاملشان بهتر است از چنگال یا ابزاری مانند همزن دستی استفاده کنید، البته هم زدن با چنگال بهتر است. ترکیب کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که کاملاً مواد به خورد یکدیگر بروند و یک خمیر یکدست و صاف، فاقد هرگونه ناخالصی و گلوله نشاسته به دست آید.

ساخت خمیر مجسمه سازی در خانه
ساخت خمیر مجسمه سازی

آیا ساخت خمیر در همین‌جا به پایان رسیده؟ خیر. هنوز خمیر شما آماده نیست. فوت کوزه‌گری ساخت یک خمیر مجسمه‌سازی همین‌که در بسیاری از مواقع به هنرجویان گفته نمی‌شود. رمز ساخت یک خمیر مجسمه‌سازی خوب در پخت آن است.

فرآیند انتقال و ترکیب خمیر مجسمه‌سازی در ظرف فلزی

  • پس‌ازاینکه نشاسته، گلیسیرین، وازلین و چسب چوب را ترکیب کردید و مطمئن شدید که بافت ماده به‌دست‌آمده کاملاً صاف و یکدست شده است، آن را به ظرفی لعابی انتقال دهید.
  • نیاز نیست حتماً ظرف شما از جنس لعابی باشد، می‌توانید از ظروف تفلون هم استفاده کنید؛ چسبندگی ایجاد نمی‌شود.
  • دقت کنید که پیش از ریختن مواد خمیر به ظرف فلزی حتماً ظرف را با مقداری کافی وازلین چرب نمایید. این کار به عدم چسبندگی مواد به ظرف حین پخت کمک می‌کند.
  • ظرف حاوی ماده خمیر را روی حرارت بگذارید.
  • هم زدن مواد با قاشق یا چنگال را قطع نکنید تا زمانی که ترکیب شما تبدیل به یک خمیر یکدست و چسبنده شود.

فوت‌وفن پخت خمیر مجسمه‌سازی

مرحله پخت همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین مرحله تهیه یک خمیر مجسمه‌سازی باکیفیت است. برای اینکه به محصولی خوب و قابل‌استفاده برسید باید در این مرحله صبوری و دقت زیادی به خرج دهید و به نکاتی دقت کنید:

  • حرارت زیادی به ظرف حاوی خمیر ندهید. افزایش ناگهانی حرارت شعله سبب می‌شود که رطوبت خمیر کاملاً از بین برود، لطافت و نرمی خود را از دست بدهد و به‌اصطلاح ته بگیرد.
  • درصورتی‌که شما حرارت دادن روی شعله را هنوز به‌خوبی یاد نگرفتید و نمی‌خواهید ریسک کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مواد را روی بخار آب حرارت بدهید و ترکیب کنید.
  • در روش بن ماری باید ظرف حاوی خمیر را روی حرارت غیرمستقیم ترکیب کنید. ظرف بزرگ‌تری را از آبجوش پر کنید و سپس ظرف خمیر را روی آن قرار دهید.
  • در روش بن ماری نیز لازم است شما مرتباً ترکیب و همزدن مواد را ادامه دهید تا کاملاً مرکز و تمام نقاط خمیر پخته بشود. هرچه این مرحله را با حوصله و دقت بیشتری انجام دهید، محصول نهایی شما بسیار لطیف‌تر و شکل‌پذیرتر خواهد بود.

چگونه باید خمیر مجسمه‌سازی را ورز دهیم؟

خب اگر سه مرحله بالا را به‌خوبی و با دقت انجام داده باشید حالا نوبت به ورز دادن رسیده است. زمانی که خمیر را حرارت دادید و مشاهده کردید که دیگر به ته ظرف نمی‌چسبد، وقت ورز دادن آن است.

دقت کنید که تفاوت ندارد شما از روش بن ماری استفاده می‌کنید و یا حرارت مستقیم درهرصورت باید حرارت را خاموش کنید و در همان حالت خمیر را ورز دهید تا کم‌کم به دمای محیط برسد.

جهت ورز دادن خمیر دست‌ها را با مقدار مناسب وازلین چرب نمایید، سپس ورز دادن خمیر را شروع کرده و تا رسیدن به خمیر یکدست، با بافت لطیف ادامه دهید.

چقدر باید خمیر مجسمه‌سازی را ورز دهیم؟

این یکی از اشتباهات شایع بین کسانی است که با خمیر مجسمه‌سازی کار می‌کنند، آن‌ها برای خنک کردن خمیر از روش‌های غیراصولی مانند یخچال استفاده می‌کنند و یا اینکه اصلاً برای خنک کردن آن زمانی در نظر نمی‌گیرند. خمیر را تا زمانی که سرد شود باید ورز دهید.

چند مشکلی که نشان می‌دهد خمیر مجسمه‌سازی خوب سرد نشده

  • خمیر انسجام کافی ندارد.
  • خمیر شکل‌پذیری خوبی ندارد و لطیف نیست.
  • ماندگاری خوبی ندارد و هر بار پس از تهیه محصول خمیری شما خیلی زود کپک میزند.

نگهداری صحیح خمیر مجسمه‌سازی

نگهداری درست باقی‌مانده خمیر مجسمه‌سازی امری مهم در حرفه شماست. اگر وابسته به خمیر مجسمه‌سازی هستید. برای اینکه از محصول خمیری که تهیه کردید چند بار استفاده کنید این مراحل را انجام دهید:

  • خمیر را پس از خنک کردن و ورز دادن کاملاً داخل کیسه فریزری قرار دهید.
  • کیسه پلاستیکی باید فاقد هوا باشد، آن را پس از بسته‌بندی هواگیری کنید.
  • خمیر را پس از بسته‌بندی و هواگیری در کیسه پلاستیکی به ظرف دردار منتقل کنید.
  • بهترین و تنها جای مناسب نگهداری خمیر مجسمه‌سازی، یخچال است.

چگونه خمیر مجسمه‌سازی را رنگ کنیم؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تهیه خمیر مجسمه‌سازی رنگ‌آمیزی آن است. به روش زیر می‌توانید خمیر خام مجسمه‌سازی را رنگ کنید:

  • جهت رنگ کردن خمیر می‌توانید از رنگ روغن طراحی بهره ببرید.
  • یک گردو خمیر خام را جدا و گود کنید.
  • به اندازه یک سانتی‌متر رنگ روغن موردعلاقه خود را داخل آن بریزید.
  • خمیر را داخل دست ورز دهید.
  • شما می‌توانید به اندازه حجم مصرفتان از یک رنگ خمیر این کار را انجام دهید.

شما می‌توانید مواد موردنیاز جهت تهیه خمیر مجسمه‌سازی و انواع پایه کار و ابزار مناسب تکنیک مجسمه‌سازی با خمیر را از فروشگاه اینترنتی پاشا لیزر خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی