کاربرد و نحوه نگه‌داری از تخته سروهای چوبی

کاربرد و نحوه نگه‌داری از تخته سروهای چوبی

ممکن است شما در رستوران‌ها و یا در مهمانی‌ها تخته سروهایی را مشاهده کرده باشید و از این سبک جدید لذت ببرید و دوست داشته باشید شما هم در مهمانی‌ها و مراسم‌هایتان از آن استفاده کنید. تخته سروها می‌توانند هم چوبی و هم سنگی باشند. در ادامه به شما نحوه ساخت تخته سرو چوبی و نکاتی که باید رعایت کنید را آموزش خواهیم داد.

تخته سرو چوبی و موارد استفاده از آن‌ها

تخته سروهای چوبی در ابعاد و اندازه‌های مختلف به‌صورت یک طیف گسترده با تنوع بالا تولید می‌شوند. با مدرنیته شدن فضای اکثر رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حتی خانه‌ها استفاده از این تخته سروها بسیار زیاد شده است و حالتی خاص و امروزی به محل کار و خانهٔ شما می‌دهد. ولی برای استفاده از این محصولات باید اطلاعاتی در مورد نحوهٔ کاربرد و نگهداری از آن‌ها داشته باشیم.

  • انواع چوب
    • چوب ام.دی.اف
    • چوب طبیعی

  • مصارف تخته سروهای چوبی
    •  تخته سروهای ام.دی.اف
    • تخته سرو با چوب طبیعی

  • طرز نگهداری از سروهای چوبی

  • پوشش‌های مناسب برای ظروف چوبی و تخته سروها
    • استفاده از انواع روغن
    • ساخت واکس چوب در منزل
    • چربی حیوانات
    • استفاده از مواد شیمیایی

  •  جمع‌بندی مبحث

انواع چوب:

تخته سروهای موجود در بازار با متریال های مختلفی از جمله‌ ام.دی.اف (خام و روکش‌دار)، پلی وود ها (یک نوع پلاستیک بازیافتی فشرده که مانند چوب هستند) و چوب های طبیعی تولید می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و اگر که از آن ها به درستی استفاده نشود، ممکن هست حتی به سلامت ما آسیب بزند.

چوب ام.دی.اف:

ام.دی.اف خام با ضخامت‌های سه میلی‌متر، شش میلی‌متر، هشت میلی‌متر و شانزده میلی‌متر در بازار به‌صورت خام و روکش‌دار موجود می‌باشند.

برای مشاهده تخته سروهای 8 و 16 میلی‌متری، به بخش فروشگاه پاشا لیزر و دسته تخته سروها مراجعه کنید.

اغلب موارد مصرف این تخته سروها در کارهای هنری از جمله: ساخت ظروف رزینی، ساخت تخته سروهای دکوپاژ شده و اجرای انواع پتینه و برجسته‌کاری می‌باشد.

چوب طبیعی:

چوب طبیعی با ضخامت‌های مختلف در بازار وجود دارد. چوب‌های برگرفته شده از طبیعت به‌خودی‌خود زیبایی خاصی دارند و اغلب می‌توان بدون ریختن هرگونه رزین و… بر روی آن و تنها با اجرای چند نکته کلیدی از تخته سروهای چوبی در مصارف روزانه استفاده کرد.

مصارف تخته سروهای چوبی:

 تخته سروهای چوبی در بسیاری از مهمانی‌ها و رستوران‌ها به‌عنوان محصولی شیک و جذاب برای پذیرایی استفاده می‌شوند. همان‌طور که گفتیم می‌توان از این تخته سروهای چوبی به‌عنوان یک ظرف پذیرایی و حتی یک دیوارکوب استفاده کرد.

ترکیب رزین اپوکسی و چوب، امروزه از پرمخاطب‌ترین طراحی‌ها و دیزان‌ها بوده و هنرمندان فراوانی در این زمینه در حال پیاده‌سازی ایده‌های خود هستند. البته علاوه بر رزین، هنرهای فراوانی برای اجرا شدن روی انواع بردها و تخته سروهای چوبی وجود دارند و هرکدام طرف‌داران خاص خود را دارند.

موارد مصرف ام.دی.اف خام:

ام.دی.اف های خام با ضخامت‌های 3 و 6 میلی‌متر به علت داشتن قیمت‌های پایین گزینهٔ بسیار مناسبی برای انجام هرگونه آزمون‌وخطا در زمینه‌های مختلف هنری می‌باشند. این محصولات با خاصیت رنگ‌پذیری که دارند، قابلیت ست شدن به هر دکوراسیون و دیزاینی را دارا هستند. شما حتی می‌توانید بدون داشتن تبحر خاصی در این زمینه به‌راحتی با چند گرم رنگ آکرلیک و شابلون‌های مناسب، یک طرح زیبا اجرا کنید.

این چوب‌ها به دلیل ضخامت‌های پایینی که دارند، اغلب به‌عنوان دیوارکوب استفاده می‌شوند.

موارد مصرف چوب طبیعی:

چوب‌های طبیعی از گذشته‌های دور جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها دارند؛ چه‌بسا که امروزه بشر با ترکیب این عنصر جدایی‌ناپذیر با هنر، توانسته در موارد بسیاری از چوب در زندگی خود استفاده کند. تخته سروهایی که از چوب‌های طبیعی ساخته می‌شوند

 احتیاج به مراقب‌های خاصی جهت افزایش عمر و نکات بهداشتی دارند.

 طرز نگه‌داری از سروهای چوبی:

تخته سروهای چوبی با توجه به ماده سازنده و شرایط ذخیره‌سازی، به سرعت می‌توانند خراب شوند. برای نگه‌داری و استفاده درازمدت از تخته سروهای چوبی، به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱- پاک کردن: پس از استفاده از تخته، باید آن را با آب و صابون یا مایع ظرفشویی پاک کنید و سپس به خوبی خشک کنید.

۲- عدم غوطه‌وری: هیچ‌گاه تخته سروهای چوبی را به صورت کامل در آب غوطه‌ور نکنید، زیرا آب می‌تواند به راحتی درون تخته نفوذ کند و باعث تغییر شکل، رشد قارچ و خرابی تخته شود.

۳- استفاده از روغن: برای جلوگیری از نفوذ آب در داخل تخته سرو، می‌توانید با استفاده از روغن غذایی (مانند روغن زیتون) به صورت دوره‌ای تخته را روغن کنید.

۴- عدم قرار دادن در معرض حرارت: تخته سروهای چوبی را به معرض حرارت قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث ترکیدگی و تغییر شکل آن شود.

۵- ذخیره در جای خشک: تخته سروهای چوبی را در جای خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید. اگر در معرض رطوبت قرار گیرند، ممکن است خشک شوند و باعث ترکیدگی و خرابی شوند.

با رعایت این موارد و نگهداری مناسب، می‌توانید از تخته سروهای چوبی بهره‌وری کافی داشته باشید و به دوام بیشتر آن‌ها کمک کنید.

پوشش‌های مناسب برای تخته سروها و بردهای چوبی:

استفاده از انواع روغن

روغن‌های مخصوصی برای افزایش طول عمر بردهای چوبی در بازار وجود دارند، ولی درهرصورت اگر که به آن‌ها دسترسی نداشتید توصیه می‌کنیم از انواع روغن کنجد و روغن زیتون استفاده کنید تا حفره‌های ظروف خود را پوشش داده و با خیالی راحت از آن‌ها استفاده کنید.

توجه: بهتر است روغن‌های گیاهی را بر روی ظروف چوبی که کاملاً خشک هستند، استفاده کنید.

ساخت واکس چوب در منزل

برای ساخت واکس چوب در منزل، شما به موم عسل و روغن بزرک احتیاج دارید. به این صورت که ابتدا موم عسل را به روش بن ماری در یک ظرف استیل آب کرده و سپس با روغن بزرک حل می‌کنیم و تا وقتی‌که به یک مادهٔ یکدست برسیم، محلول را هم می‌زنیم. با سرد شدن تدریجی این محلول واکس چوب ما آماده است. اغلب برای ترکیب موم و روغن بزرک تناسب خاصی وجود ندارد؛ ولی عمدتاً به‌صورت یک‌به‌یک باهم ترکیب می‌شوند (بهتر است بسته به کار مدنظرتان این تناسب را در نظر بگیرید).

سپس شما می‌توانید واکس آماده شده را توسط یک دستمال مناسب بر روی ظروف چوبی خود بمالید و با حرارت خیلی پایین سشوار، روغن به خورد ظرف چوبی شما برود.

چربی حیوانات

درگذشته به علت در دسترس نبودن انواع روغن‌های گیاهی و غیره از روغن‌های حیوانی مثل دنبه گاو و گوسفند هم در آب‌بندی این ظروف استفاده می‌کردند.

استفاده از مواد شیمیایی

استفاده از رنگ‌های صنعتی و حتی لاک الکل در جان بخشیدن به رنگ‌های طبیعی این محصولات البته در چوب‌های طبیعی کمک شایانی می‌کند.

تخته سروها امروزه با استفاده از انواع رزین اپوکسی ها و رنگ‌های صنعتی دیگر نیز دیزاین می‌شوند و طرف‌داران بسیاری دارند.

و در آخر برای آموختن انواع هنرها بر روی چوب و اجرای آن به دیگر مقالات گروه تحریریه پاشا لیزر و همین‌طور فیلم‌های آموزشی این مجموعه مراجعه کنید.

گفتنی است، علاوه بر تخته سروهای چوبی، فروشگاه پاشا لیزر بیش از 80 محصول متنوع چوبی را در دسته‌بندی‌های برد، زیرلیوانی، سینی و موتیف چوبی ارائه می‌دهد. برای مشاهده محصولات چوبی می‌توانید از فروشگاه پاشا لیزر دیدن فرمائید.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی