شرایط نگه‌داری از رزین در بلندمدت

شرایط نگه‌داری از رزین در بلندمدت

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید رزین را در حجم بالاتر خرید کنید تا قیمت تمام‌شده‌ی آن برایتان به‌صرفه‌تر باشد.

ولی ترس از دست دادن خاصیت رزین در بلندمدت همیشه وجود داشته است. در این مقاله شمارا با نکات کلیدی نگه‌داری از رزین اپوکسی آشنا می‌کنیم.

اول از همه باید بدانیم که نور و رطوبت برای رزین اپوکسی مضر است؛ پس بهتر است در ظروف مخصوص پلی‌اتیلن که دفع‌کننده نور و…. هستند، در مکانی تاریک نگهداری شوند. ولی این ظرف‌ها حجم بالایی از این متریال را در خود جای می‌دهند. پس بهتر است مقدار رزینی که قرار است طی یک هفته‌ی آینده از آن برای کارهای هنری خود استفاده کنید در ظروف دیگری بریزید.

اغلب ظروف پلاستیکی موجود در بازار از جنس پِت می‌باشند که نور به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کند؛ ولی اگر طی چند روز قرار است از مقدار رزین جداشده استفاده کنید مشکلی به وجود نمی‌آید.

شرایط  نگهداری از رزین اپوکسی:

۱. داشتن حداقل رطوبت

رطوبت هوا باعث جذب رطوبت در رزین‌ها می‌شود و باعث تغییر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید رزین‌ها در محیط‌های با رطوبت کمتر از ۵۰ درصد نگهداری شوند.

۲. دمای مناسب

  اگر وزن رزینی که دارید زیاد است و حالت دپو دارد (یعنی در انبار قرار است مدتی بماند) بهترین دما بین ۱۸ تا ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد است. ولی در مقدار کم دمای مناسب ۲۴ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۳. نور

رزین‌ها به نور خورشید حساس هستند و ممکن است رنگ آن‌ها تغییر کند و ویژگی‌های آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین باید رزین‌ها را در محیط‌های تاریک نگهداری کرد.

۴. اکسیژن

برخی از رزین‌ها با اکسیژن هوا واکنش داده و تغییر رنگ و ویژگی‌های دیگری را نشان می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید رزین‌ها را در محیط‌های خنک و خشک نگهداری کرد و با بسته‌بندی مناسبی از هوا محافظت کرد. مطمئن باشید که درب رزین و هاردنر هر دو پلمپ می‌باشند اگر قبلاً از مواد داخل کار استفاده کردید و پلمپ درب کار را باز کردید نکات زیر را رعایت کنید:

4_1 . از یک تکه چسب نواری استفاده کنید و دور درب رزین و هاردنر را چسب بزنید تا راه‌های عبور هوا و رطوبت به حداقل برسد و از همه مهم‌تر اگر اشتباهی درب رزین و هاردنر را ببندید مشکلی پیش نمی‌آید.

4_2 . می‌توانید از یک تکه پلاستیک نایلونی یا طلق در زیر درب کار استفاده کنید.

و از همه مهم‌تر این‌که باید دقت کنید رزین را از جایی معتبر تهیه کنید تا درصد غلظت خوبی داشته باشد.

رزین اپوکسی های موجود در سایت فروشگاهی پاشا لیزر اصل کره با برند کومهو است که دارای شفافیت بسیار بالایی هستند.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی