از چه رنگ‌هایی می‌توان در ترکیب رزین استفاده کرد؟

از چه رنگ‌هایی می‌توان در ترکیب رزین استفاده کرد؟

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که در سایت‌های مختلف، نمونه کارهایی را مشاهده کنید که زیبایی آن شما را شگفت‌زده کند. ترکیبات رنگی زیبا با رزین باعث شده این نمونه کار‌ها جذابیت خاصی داشته باشند. شما پس از تماشای کارهای هنرمندانه دوست دارید که کارتان همانند کار آن‌ها زیبا شود؛ به سراغ انواع رنگ‌های مختلف می‌روید و روی کارتان اجرا می‌کنید، اما به‌جای اینکه کارتان جذاب شود می‌بینید آن‌گونه که انتظار داشته‌اید نبوده است. اما علت چیست؟

می‌توان گفت که شما بدون مطالعه کافی در مورد انواع رنگ‌ها سراغ رنگ کردن کارتان رفتید و شناختی در مورد نحوه ترکیب رزین و سازگاری انواع رنگ‌ها با رزین نداشته‌اید. و فقط با فروشنده مشورت کرده‌اید که ممکن است رنگ‌های آلی را به شما پیشنهاد داده باشد؛ زیرا این رنگ‌ها تنوع بیشتری دارند، اما با هر رزینی سازگار نیستند. در ادامه شما با رنگ‌هایی که می‌توان در ترکیب رزین استفاده کرد، آشنا خواهید شد: پس همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید:

  • رنگ‌های سازگار با رزین
  • سازگار نبودن رزین با رنگ و مشکلات مربوط به آن
  • نحوه ترکیب انواع رنگ‌ها با رزین
  • انواع رنگ‌ها و پیگمنت های معمول برای استفاده در رزین اپوکسی
  • تفاوت رنگ‌های پایه الکل و رزین

رنگ‌های سازگار با رزین:

رنگ پودری معدنی

رنگ مایع جوهری

رنگ‌های پودری به چند دسته تقسیم می‌شوند:

رنگ پودری صدفی

رنگ پودری شب‌تاب

رنگ پودری شبرنگ

رنگ‌های پودری دیگری نیز وجود دارد اما ما در این مقاله به سه مورد اشاره کرده‌ایم.

اگر رنگ شما با رزین اپوکسی سازگار نباشد چه مشکلاتی پیش خواهد آمد:

  • رنگ شما داخل رزین گلوله گلوله خواهد شد.
  • رزین شما چسبناک و خشک نخواهد شد.
  • ترک‌های ریزی روی سطح کار شما ایجاد خواهد شد.
  • رنگ شما در داخل رزین ممکن است تغییر رنگ دهد.
  • سوراخ‌های کوچک روی سطح کار شما به وجود خواهد آمد.

توجه کنید که با پیش‌آمدن یکی از این موارد شما پی خواهید برد که رزین با رنگی که خرید کرده‌اید سازگاری ندارد. قبل از اینکه رنگ را روی کارتان اعمال کنید، بهتر است چند قطره روی رزینتان اجرا کنید تا مطمئن شوید مشکلی پیش نخواهد آمد؛ درضمن حتماً از نسبت 2 تا 6 درصد وزنی برای اضافه‌کردن رزین به رنگتان استفاده کنید. و در هنگام اضافه کردن رنگ به رزین به صورت لایه لایه باشد و این لایه ها نازک باشند.

سعی کنید از رنگ‌های میکرونیزه استفاده کنید. رنگ‌های میکرونیزه رنگ‌هایی هستند که از معدن به دست می‌آیند و با آسیاب خرد شده و تبدیل به دانه‌های ریزی می‌شوند که اگر شما با دستانتان آن را لمس کنید هیچ دانه درشتی را لمس نخواهید کرد. به رنگ‌های پودری رنگ میکرونیزه گفته می‌شود که به چند دسته تقسیم می‌شوند ولی پیگمنت های معدنی معمولی مانند گل ماشی میکرونیزه نیستند.

انواع رنگ‌های معمول که از آن استفاده می‌کنند:

رنگ‌های پودری

رنگ خمیری

رنگ جوهری

رنگ‌های میکروبی

رنگ‌های پودری صدفی:

رنگ‌های پودری صدفی یکی از بهترین رنگ‌ها برای کار با رزین اپوکسی هست که هنرمندان زیادی از این رنگ برای جذابیت کارهایشان استفاده می‌کنند. زیرا درخشندگی و زیبایی منحصربه‌فردی به سطح کارشان می‌دهد. این رنگ‌ها متالیک هستند؛ یعنی دارای ذرات ریز صدفی می‌باشند که منعکس‌کننده نور هست. شما می‌توانید هر مقداری که دوست داشته باشید به رزینتان اضافه کنید. این رنگ‌ها تنوع بیشتری دارند و هیچ‌گونه محدودیتی ندارند به همین دلیل نزد هنرمندان محبوبیت دارند

شما می‌توانید انواع رنگ‌های پودری صدفی را از فروشگاه پاشا لیزر در رنگ‌های سبز، آبی، سبز، زرد، طلایی، مسی، سفید، بنفش خریداری کنید.

رنگ‌های پودری شب‌تاب:

رنگ‌های شب‌تاب بدون اینکه نیازی به منبع نور داشته باشند خاصیت روشنایی و درخشندگی به کارتان می‌دهند. این رنگ‌ها در طول روز نور را از اطراف خود جذب کرده و در هنگام تاریکی نور را منعکس می‌کنند. رنگ‌های پودری شب‌تاب به دلیل خاصیت شب تابی خود جز گران‌ترین رنگ‌ها هستند، زیبایی و درخشندگی خاصی روی قسمت‌های تاریک کارتان می‌دهد. برای مصرف این رنگ‌ها بهتر است پنجاه گرم از این رنگ را در یک کیلوگرم رزین و هاردنرتان که به‌خوبی مخلوط شده‌اند اضافه کنید تا نور را به‌خوبی جذب کند.

رنگ‌های پودری شبرنگ:

رنگ‌هایی هستند که خاصیت شبرنگی به کارتان می‌دهند و به‌عنوان پوششی روی سطح کارتان هستند. رنگ‌های پودری شبرنگ برای اینکه درخشندگی ایجاد کنند نیاز به منبع نور دارند اگر نوری روی کارتان نتابد هیچ کارایی خاصی ندارند. هیچ محدودیتی در ترکیب با رزین وجود ندارد.

رنگ‌های جوهری:

رنگ‌های جوهری غلظتی مشابه غلظت جوهر دارند و رقیق و مایع هستند. سطح کار را پوشش نمی‌دهند به رزین شفافیت می‌بخشند و آن را به طور کامل حفظ می‌کنند. با استفاده از این رنگ می‌توان رزین را به رنگ دلخواه خود در آورد. اما رنگ‌های جوهری با رنگ جوهر الکلی متفاوت هستند کاربرد جوهر الکی با رنگ جوهری کاملاً متفاوت هست. رنگ‌های جوهری را وقتی به رزین اضافه می‌کنیم که رزین به‌خوبی با هاردنر مخلوط شده باشد.

برای خرید رنگ‌های جوهری از سایت پاشا لیزر، به قسمت فروشگاه رفته یا بر روی دکمه مقابل کلیک کنید.

رنگ‌های خمیری:

رنگ‌های خمیری مایع هستند و غلظت بالایی دارند و جز اصلی‌ترین رنگ‌هایی هستند که از آن در ترکیب با رزین استفاده می‌کنند. از این رنگ باید به مقدار کم استفاده کرد. رنگ‌های خمیری حالت مات به رزین می‌بخشند و شفافیت رزین را از بین می‌برند.

برای خرید رنگ‌های خمیری، به بخش فروشگاه پاشا لیزر رفته یا بر روی دکمه مقابل کلیک کنید.

رنگ‌های میکروبی:

رنگ‌هایی هستند که به‌صورت قطره‌ای داخل رزین استفاده می شوند و به دلیل جذابیت بالای آن هنرمندان از آن در نگاره‌های هنری استفاده می‌کنند. هنگام ترکیب با رزین آن را بعد از اینکه داخل رزین ریختید یک‌لایه رنگ سفید روی آن بریزید و دوباره تکرار کنید. این رنگ‌ها رنگ‌های پایه‌ای الکل هستند که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد. طرحی که به‌وسیله این رنگ ایجاد می‌شود یک طرح یک‌دست نمی‌باشد و طرح‌های قطره‌ای ایجاد خواهد کرد.

منظور از رنگ‌های پایه الکل و پایه رزین چیست؟

رنگ پایه رزین، رنگی است که برای رنگ آمیزی رزینهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزینها شامل موادی مانند اپوکسی، پلی استر، سیلیکون و پلی یورتان هستند. این رنگ ها عمدتاً از پیگمنت های پایه روغنی، آبی و اکریلیک ساخته شده‌اند.

رنگ پایه رزین، باعث بهبود ویژگی های رزین می‌شود و به آنها امکان می‌دهد که به صورت یکنواخت و با کیفیت رنگ آمیزی شوند. همچنین این رنگ‌ها دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، خوردگی، خش، تغییر رنگ و تاثیرات محیطی مختلف هستند. به عنوان نمونه، رنگ پایه رزین می‌تواند برای رنگ آمیزی قطعات خودرو، صنایع الکترونیکی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تزئینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها و موارد دیگر استفاده شود.

رنگ‌های پایه الکل رنگ‌هایی هستند که با رزین ترکیب نمی‌شوند و اگر ترکیب شوند ظاهر بدی روی کارتان ایجاد خواهند کرد؛ مانند رنگ میکروبی. رنگ‌های پایه رزین یا تینر هم رنگ‌هایی هستند که می‌توانند با رزین ترکیب شوند.

رنگ‌های اکرلیک چه رنگ‌هایی هستند؟

رنگ‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها نیز در ترکیب رزین استفاده کرد. این رنگ‌های حالت مات گونه به رزین می‌دهند و شفافیت آن را از بین می‌برند و مانند رنگ‌های خمیری هستند. رنگ‌های اکرلیک همانند رنگ‌های خمیری هستند اما تفاوت آن‌ها در هنگام اضافه‌کردن رنگ به رزین هست در این نوع رنگ‌ها باید قبل از ترکیب رزین وهاردنر با رزین ترکیب شوند و بعد از آنکه رزین کاملاً رنگی شد با هاردنر مخلوط شود. هرچقدر رنگ اکرلیک بیشتری را به رزین اضافه می‌کنیم، شباهت بیشتری به رنگ خمیری پیدا خواهد کرد و سطح کارتان را می‌پوشاند؛ اما اگر به مقدار کم از آن استفاده کنیم شفافیت رزین را تا حد زیادی حفظ خواهد کرد. رنگ‌های اکرلیک کاربردهای بسیار زیادی دارند که بیشتر در کارهای ساختمان‌سازی، نقاشی، کارهای هنری و… کاربرد دارند، زیرا حالت پذیری خوبی دارند و می‌توانید از آن‌ها در هر سطحی از کارتان استفاده کنید. رنگ‌های آکریلیک و اکرلیک با هم تفاوتی ندارند. یک نوع از رنگ‌های آکریلیک هستند که سریعاً خشک می‌شوند و بو کمی دارند. از آن‌ها در آموزشگاه‌های نقاشی استفاده می‌کنند ولی سریع خشک شدن رنگ اکرلیک مزیت محسوب نمی‌شود؛ زیرا قابلیت تغییر ندارد و باعث می‌شود مجدداً کار را تکرار کنیم یا از اسپری حفظ‌کننده رطوبت رنگ اکرلیک استفاده کنیم.

ما به این نتیجه می‌رسیم که رنگ‌های جوهری حالت پوششی روی کارتان ایجاد نمی‌کند (کلاً می‌توانید به‌وضوح رزینتان را از هر طرف مشاهده کنید). نور به‌خوبی از رزین عبور می‌کند و شفافیت رزینتان را حفظ خواهد کرد، اما رنگ‌های پودری خاصیت پوششی دارند و خشک هستند. رنگ‌های پودری معدنی نسبت به رنگ‌های آلی بهتر هستند و خطر کمتری دارند. نوع دیگری از رنگ‌های معدنی وجود دارند که مصنوعی هستند یعنی با ترکیبات شیمیایی ساخته شده‌اند.

حالا شما می‌توانید با مطالب گفته شده رنگ مورد نظرتان را برای کارتان به‌درستی انتخاب کنید امیدوارم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را کرده باشید.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی