آموزش ساخت زیورآلات رزینی با گل‌ها و گیاهان خشک

آموزش ساخت زیورآلات رزینی با گل‌ها و گیاهان خشک

در این جلسه که جلسه اول آموزشی هست من می‌خواهم شما را با ساخت زیورآلات رزینی با گل‌ها و یا گیاهان خشک آشنا کنم. مطمئناً به‌خاطر دارید که گل‌های زیبایی در سال‌های مختلف از دوستان یا عزیزانتان هدیه گرفته باشید. اما به‌مرورزمان این گل‌های زیبا پژمرده شده و دیگر جذابیتی مانند روزهای قبل را ندارد و شما به فکر چاره باشید؟ درصورتی‌که هنرمندان عزیز و یا افرادی که دوست دارند گل‌های خود را برای همیشه به‌عنوان یادگاری در کنار خود داشته باشند می‌توانند از این آموزش نهایت استفاده رو ببرند و یا افرادی که مشتاق به یادگیری و ساخت زیورآلات دست‌ساز هستند، می‌توانند از ماده‌ای به نام رزین که در مقاله مبانی رزین راجع‌به آن مفصل صحبت شده و در اختیار شما دوستان و هنرمندان گرامی قرار داده شده است در ساخت زیورآلات استفاده کنند و از گیاهان خشک یا اکلیل و گل‌ها یا جانوران برای تزئین یا زیباتر شدن زیورآلاتشان استفاده کنند.

در این مقاله مواردی که برای شما گفته خواهد شد

  • ابزار موردنیاز
  • نحوه انتخاب رزین
  • انواع رزین
  • نحوه انتخاب گل‌ها یا گیاهان خشک
  • نحوه خشک‌کردن گل‌ها
    • انواع وسایل اندازه‌گیری
  • نحوه ترکیب رزین و هاردنر
  • نحوه آب‌بندی کردن
  • قالب‌بندی‌ها
  • نحوه خشک‌کردن رزین
  • نکات مهم

ابزار موردنیاز

1.رزین اپوکسی شفاف

2.ترازو دیجیتال

3.همزن چوبی

4.قاشق پلاستیکی

5.قالب سیلیکونی

6.دریل

7.زنجیر

8.حلقه

9.قفل

نحوه انتخاب رزین

برای انتخاب رزین شما باید شناختی از انواع مختلف رزین را داشته باشید و کاربردهای هرکدام را بدانید تا بتوانید یک محصول خوب بسازید.

انواع رزین

رزین اپوکسی،پلی استر ،پلی اورتان

رزین اپوکسی بهترین نوع برای افراد مبتدی می‌باشد زیرا این نوع رزین‌ها بدون بو هستند؛ به‌آرامی سفت می‌شوند، گرما تولید نمی‌کنند. رزین اپوکسی معمولاً خیلی نرم یا چسبناک می‌باشد اما سنباده کاری و پولیش (منظور از پولیش کردن یعنی جابه‌جایی یا حذف کردن نقص‌هایی که در روی کار هست برای بیشتر کردن براقی آن) آن تاحدودی سخت می‌باشد.

رزین پلی‌استر که به آن فایبرگلس هم می‌گویند، سفت‌تر می‌باشد و هزینه‌ای کمتری نسبت به سایر رزین‌ها دارد؛ اما کمی بو دارد و شکل‌دادن به سطح‌های صاف تاحدودی سخت‌تر هست و برای مصارف صنعتی به کار می‌رود.

رزین پلی اورتان قیمت بالاتری نسبت به سایر رزین‌ها دارد و سنباده کاری ساده‌تری دارد، زیرا بعد از خشک شدن خیلی سفت و محکم می‌شود.

به‌صورت کلی هیچ‌کدام از رزین‌ها به دیگری برتر ندارد و از هرکدام از آنها می‌توانید در کارهای مختلف استفاده کنید.

و اما به مبحث خودمان که از رزین اپوکسی شفاف استفاده کردیم می‌رسیم. بیایید با هم بررسی کنیم که منظور از رزین اپوکسی 50 درصد و کریستال سرورنیک چیست؟

رزین اپوکسی 50 درصد

در این رزین اندازه رزین 2 برابر اندازه هاردنر هست، یعنی اگر ما 2 میل از رزین داخل ظرف بریزیم باید یک میل از هاردنر بریزیم تا خشک بشود. به‌عنوان‌مثال اگر صد گرم رزین بریزیم باید پنجاه گرم هم هاردنر بریزیم.

کریستال سرورنیک

نوعی مادهٔ رزینی شفافی هست که لایه شفاف و شیشه‌ای را بر روی انواع سطح چوبی، سرامیکی، سفالی می‌گذارد. در این نوع رزین اندازه هاردنر و رزین یکسان هست و برای خشک شدن باید از رزین و هاردنر به یک اندازه داخل ظرف بریزیم.

نحوه انتخاب گل

خب تا اینجا با انواع مختلف رزین‌ها آشنا شده‌اید. اکنون وقت آن است که گل‌های خود را تهیه کرده و گل‌هایی که دارید خشک کنید.

برای انتخاب گل‌هایی که می‌خواهید به‌وسیله آن زیورآلات درست کنید می‌توانید بنا به سلیقه خودتان گل‌های مختلفی انتخاب کنید؛ دقت داشته باشید از گل‌هایی استفاده کنید که باز نشده‌اند و تازه هستند ولی گل‌ها در زمان خشک شدن کم‌کم باز می‌شوند. اما برای زیباتر شدن کارتان می‌توانید به یک سری نکاتی که خدمتتان عرض می‌نماییم توجه کنید:

اول اینکه باید شما گل‌های مناسبی را برای کارتان انتخاب کنید یعنی گل‌هایی که طراوت خودشان را حفظ کردند و پژمرده نشدند. اگر قصدتان این است که خودتان گل هارا بچینید بهتر است صبح زود آنها را بچینید.

نحوه چیدن گل‌ها

ساقه را باید اریب ببرید یعنی به‌صورت زاویه‌دار و کج ببرید و برگ‌های پژمرده را جدا کنید؛ گلبرگ‌های نازک را هم ببرید و گل را داخل ظرفی که آب ریخته‌اید بگذارید؛ زیرا باعث می‌شود که آب زیادی جذب شود و دوباره ساقه رو به‌صورت اریب ببرید. هر برگی که زیر آب قرار گرفته شده است را با قیچی ببرید. زیرا باکتری تولید می‌کند و طول عمر گل را کاهش می‌دهد. گل‌ها را داخل گلدان بگذارید و یک قاشق شکر و تغذیه گل‌ها را به آن اضافه کنید و از قراردادن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. گل‌هایی که دارای گلبرگ‌های صافی هستند به‌راحتی خشک می‌شوند، اما برای خشک‌کردن گل‌هایی با برگ‌های ضخیم مانند رز باید آنها را از وسط نصف کنید.

نحوه خشک‌کردن گل‌ها

برای خشک‌کردن گل، روش‌های متفاوتی وجود دارد و قدیمی‌ترین روش آن قراردادن آن داخل کتاب هست که به زمان زیادی نیاز هست تا گل خشک بشود. پس برای اینکه شما سریع‌تر گل خود را خشک کنید روش‌های دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

بعضی ازگل‌ها با مواد شیمیایی بهتر خشک می‌شوند، مانند گل ارکیده

مواد شیمیایی که برای خشک‌کردن گل‌ها به کار می‌روند: براز، سیلیکاژل، نمک، اسید بوریک، زاج،آرد ذرت و شن هستند که بهترین آن براز هست که می توانیم از داروخانه تهیه کنیم. برای اینکه گلمان را به‌وسیله براز خشک کنیم، ابتدا ماده‌ای را درون ظرفی می‌ریزیم و گل را داخل آن قرار می‌دهیم و روی آن براز می‌پاشیم تا بر روی تمام گلبرگ‌های گل پاشیده شود و اگر براز کمی حالت چسبندگی داشت می‌توانیم روی آن آرد ذرت بزنیم.

خشک کردن گل با روش فر: از این روش برای خشک کردن گل‌های بزرگ‌تر و پرطرفدار مانند گل رز استفاده می‌شود. در این روش، گل‌ها را به دو نیمی تقسیم کنید و آنها را درون فر در دمای پایین قرار دهید تا خشک شوند. توجه داشته باشید که دمای فر باید به مقدار کافی پایین باشد تا از اتلاف رنگ و عطر گل‌ها جلوگیری شود.

روش دیگر پرس کردن گل‌ها به‌وسیله دستگاه پرس هست که از دو صفحه نئوپان دارای سوراخ در هر 4 طرف هست که به‌وسیله پیچ‌ومهره‌ای روی‌هم وصل شده‌اند، که گل مدنظرمان را داخل روزنامه قرار می‌دهیم و مابین دو صفحه دستگاه قرار می‌دهیم و پیچ را محکم می‌کنیم تا کاملاً گل تحت‌فشار قرار بگیرد و خشک بشود اما باید توجه داشته باشیم هنگامی‌که گل را داخل روزنامه می‌گذاریم به‌صورت مرتب و گل را به‌آرامی قرار بدهیم تا بعد از قرارگرفتن در دستگاه شکل خود را از دست ندهد.

روش سوم خشک‌کردن گل‌ها به‌وسیله شن‌های ساحل هست که شن‌ها را تمیز و مرتب می‌کنیم و سعی می‌کنیم سنگ ریزهای درشتی نداشته باشند تا به گل آسیب نزند.

روش چهارم آویزان کردن گل‌ها از میخ و به‌صورت وارونه می‌باشد به شرطی که به گل آسیب نزند و در معرض نور خورشید قرار گیرد.

انواع وسایل اندازه‌گیری

ترازو دهم گرم یا صدم گرم: این وسیله اندازه‌گیری بر اساس جرم می‌باشد که دقیق‌تر از موارد ذیل می‌باشد و استفاده از این روش اندازه‌گیری باعث می‌شود که به‌اندازه از رزین استفاده کنیم و رزین ما به هدر نمی‌رود.

پیمانه مدرج: اندازه‌گیری بر اساس حجم هست و دقت پایین‌تری دارد.

سرنگ یا پیپت مدرج: باعث می‌شود که رزین حباب بزند.

نحوه ترکیب رزین و هاردنر

خیلی مهم است که از اندازه دقیق رزین و هاردنر مطمئن شوید به‌خاطر همین یک جفت لیوان درجه‌بندی‌شده یا از ترازو دیجیتال استفاده می‌کنیم. اگر از ترازو دیجیتال استفاده می‌کنیم حتماً باید از دقت یک‌دهم گرم استفاده کرد. استفاده از پیمانه برای اندازه‌گیری رزین و هاردنر ممکن است باعث افت کیفیت کارتان شود و این روش توصیه نمی‌شود زیرا این روش اندازه‌گیری دقیق نمی‌باشد.

بعد از اینکه رزین را با هاردنر مخلوط کردید به مدت 3 الی 5 دقیقه با همزن چوبی هم بزنید و به مدت 5 دقیقه اجازه می‌دهیم استراحت کند و حباب‌ها بیرون بیایند تا از طریق گرما حباب‌ها را از بین ببریم که نحوه حباب گیری در مقاله مبانی رزین برای شما بیان شده است.

نحوه آب‌بندی

وقتی شما گل را در داخل مادهٔ رزین قرار می‌دهید، ممکن است که گل با رزین برخورد کند و شکل خود را از دست دهد.

دو راه برای جلوگیری از واکنش رزین با گلبرگ‌ها وجود دارد:

راه اول استفاده از چسب هست که گل و برگ را با یک ‌لایه چسب پوشش می‌دهیم. استفاده از چسب چوب به دلیل اینکه بعد از خشک شدن بی‌رنگ است و سطح را براق می‌کند یک گزینه خوبی است؛ فقط برای پوشش دادن گل‌ها، آنها را در مخلوط چسب وارد می‌کنیم یا از برس یا قلم موی نرم که به چسب آغشته‌اش کرده‌ایم، استفاده می‌کنیم تا ترکیب را در هر دو طرف گلبرگ بریزیم بعضی ازگل‌ها خودشان ضد آب هستند اما پشت آنها نیاز به آب‌بندی دارند؛ باید آن‌ها را آغشته به چسب کنیم.

راه دوم اسپری مو می‌باشد که به هر دو طرف گلبرگ‌ها اسپری می‌کنیم و مطمئن هستیم که روی سطحی قراردادیم که بعد از اسپری شدن گل‌ها به آن سطح نخواهند چسبید

شما حتی می‌توانید گل‌هایتان را بدون اینکه خشک کنید، در داخل رزین قرار دهید؛ ولی بسته به انتخاب گل‌ها ممکن است که گل شما رنگ خود را تغییر دهد مانند گل یاس خوشه‌ای، شکوفه گیلاس، افرا ژاپنی و…

قالب‌بندی‌کردن

برای قالب‌بندی‌کردن ما از قالب سیلیکونی استفاده کردیم، چون نرم‌تر و قابل انعطاف تر هست و رزین به آن نمی‌چسبد و به‌راحتی محصول از قالب جدا می‌شود؛ اما شما می‌توانید از قالب‌های دیگر مثل پلاستیکی یا حتی قالبی که خودتان ساختید، برای محصولتان استفاده کنید.

خشک‌کردن رزین

مقداری از رزین را روی قالب خود بریزید و روی آن، گلی که خشک کردید را به‌آرامی قرار دهید.

قالب خود را زیر نور خورشید قرار دهید یا حتی می‌توانید زیر اشعه لامپ uv هم قرار بدهید تا خشک بشود.

بعد از خشک شدن رزین، دوباره روی آن رزین بریزید به‌طوری‌که کلاً قالبتان از رزین پر بشود و حتی می‌توانید برای بهترشدن کارتان از رنگ پودری و… استفاده کنید.

در این مرحله که کلاً قالب پر از رزین شده و گل در مابین رزین قرار گرفته است، وقت آن است که بر روی آن یک لیوان یکبار مصرف (البته بسته به نوع قالب) یا ظرفی بگذاریم و اجازه بدهیم 24 ساعت خشک بشود.

بعد از اینکه رزین خشک شد، می‌توانیم از قالبمان جدا کنیم و با استفاده از مته آن را سوراخ کنیم و به آن، بسته به نوع سلیقه حلقه و زنجیر وصل کنیم و آن را تبدیل به گوشواره کنیم. می‌توانید در هنگام انتخاب قالب، قالبی متناسب با اندازه گوشواره مد نظرتان برای کارتان استفاده کنید؛ یا حتی به گردن‌بند زیبا تبدیل کنید که ما در این آموزش به شما گردن‌بند رزینی با گل خشک را آموزش دادیم.

نکات

نسبت درست رزین و هاردنر در پشت‌بسته نوشته می‌شود.

می‌توانید درهنگام تهیه رزین از فروشنده نسبت آن را بپرسید.

حتماً در هنگام کار با رزین از دستکش و ماسک استفاده کنید.

در هنگام هم زدن رزین و هاردنر قسمت‌های پخته نشده‌ای که به اطراف ظرف می‌چسبد را جدا کنید.

بعد از پخته شدن رزین 45 دقیقه وقت دارید که حباب را از بین ببرید.

برای پخته شدن صحیح رزین شما باید آن را در دمای مناسب قرار دهید (دمای مناسب 24 الی 30)

برای خشک‌کردن رزین باید آن را در مکان تاریک قرار دهید.

برای کاهش دادن زمان خشک شدن رزین می‌توانید آن را در مکان گرم قرار دهید.

در هنگام قراردادن ظرف یا لیوان یک‌بارمصرف بر روی رزین باید مراقب باشید که با سطح رزین تماس نداشته باشد.

رزین به ظرف‌های پلاستیکی نمی‌چسبد، پس بهتر است برای ترکیب کردن آن از ظرف‌هایی استفاده کنید که پلاستیکی باشند.

سعی کنید رزین خود را در مکانی قرار دهید که بدون گردوغبار باشد.

برای اینکه در هنگام خشک‌کردن، گل یا گیاهتان زیبایی خود را از دست ندهد، می‌توانید از اسپری‌های جلا دهنده موجود در بازار استفاده کنید.

برای اینکه کارتان حجیم‌تر شود، می‌توانید درون قالبتان مجدداً رزین بریزید.

توجه داشته باشید برای بهترشدن کارتان باید به رنگ‌بندی گل و زنجیر نیز توجه داشته باشید.

امیدوارم مطالب مفیدی را در اختیار شما هنرمندان گرامی قرارداده باشیم.

منبع: گروه آموزشی پاشا لیزر
آماده‌سازی: تیم تحریریه پاشا لیزر
دوره‌های آنلاین تمامی آموزش‌های رزین را به‌صورت صفرتا صد از سایت پاشا لیزر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

قهرست اصلی